Om iemand op te halen of uit te zwaaien op een station, moet je inchecken met je OV-chipkaart. Je betaalt dan het instaptarief. Check je binnen 20 minuten weer uit, dan worden er geen kosten in rekening gebracht. Je krijgt het volledige instaptarief terug op je OV-chipkaart.
De overstaptijd op de OV-chipkaart gaat in op het moment dat je uitcheckt. Je hebt dan 35 minuten de tijd om in te checken in de volgende bus, tram of metro. Als je binnen de 35 minuten weer incheckt, betaal je niet opnieuw het basistarief.
Maximaal 30 minuten tussen incheck en aanvang reis!
De regel is dat je na een incheck met een ov-chipkaart binnen 30 minuten moet gaan reizen. Doe je dat niet dan riskeer je een boete (50 euro) bij controle onderweg.
Normaal gesproken krijg je het restant meteen weer terug als je uitcheckt. Vergeet je uit te checken, dan betaal je dus de borgsom voor je reis. Als je twaalf keer niet uitcheckt, blokkeert het systeem je OV-chipkaart.
Wat gebeurt er als u in- en uitcheckt op hetzelfde station? Als u (op dezelfde dag) binnen zestig minuten uitcheckt op hetzelfde station als waar u heeft ingecheckt gaat NS ervan uit dat u geen reis heeft gemaakt. Het volledige Instaptarief wordt dan teruggestort op de OV-chipkaart.
Bij een gemiste check-in of check-uit houdt de vervoerder namelijk het instaptarief in. Op www.uitcheckgemist.nl vraag je in drie simpele stappen je saldo terug. Maak je reis compleet door het ontbrekende vertrek- of aankomststation in te vullen. Tip: meld je aan voor de Uitcheck Gemist Alert.
Was er sprake van een storing, een onjuiste in- of uitcheck of ben je het vergeten? Je kunt dan restitutie aanvragen. Dat kun je doen in drie simpele stappen op www.uitcheckgemist.nl. Het saldo wordt vervolgens klaargezet bij een oplaadpunt en kan daar worden opgehaald met de OV-chipkaart.
Hoe werkt de controle door de conducteur? Dit werkt hetzelfde als met een OV-chipkaart. Een conducteur scant je betaalpas en kan zien of, waar en wanneer je bent ingecheckt. Hij ziet verder geen persoonlijke (bank)gegevens zoals saldo.
We rekenen dan een correctietarief in verschillende situaties: Vergeten in of uit te checken: € 20. Vergeten in of uit te checken met kortingsabonnement: € 12 (€20 x 0,6) Ongeldig vervoersbewijs (niet ingecheckt): € 50.
Stap 3: Uitchecken
Stap je over op een ander voertuig, bijvoorbeeld van metro naar bus, dan moet je altijd eerst uitchecken en vervolgens in het andere voertuig opnieuw inchecken. Staat er op je OV-chipkaart een negatief saldo (minder dan € 0,00), dan kun je niet reizen.
Bij vluchten binnen Europa raden we aan uiterlijk 2 uur voor vertrek aanwezig te zijn bij de incheckbalie op het vliegveld. Voor intercontinentale vluchten hanteren wij een adviestijd van minimaal 3 uur van tevoren.
Er geldt een marge van vijf minuten in het voordeel van de reiziger bij het inchecken in de daluren. Volgens de definitie duurt de spits 's ochtends tot 9.00 uur, dus zou u pas vanaf 9.00 uur kunnen inchecken als u met korting wilt reizen.
Bij steeds meer airlines kun je al enkele dagen van tevoren online inchecken voor jouw vlucht. Je krijgt dan ook vaak de mogelijkheid om kosteloos een stoel te kiezen. Hoe eerder je incheckt, hoe meer kans je hebt om op de plek te zitten die jij het prettigst vindt.
Ja, maar zorg voor een schriftelijk check-out bewijs. Het is immers uitsluitend aan de hand van dit bewijs dat op latere datum contact kan opgenomen worden met de leverancier voor een eventuele terugbetaling.
U kunt uw rit dan zelf corrigeren op www.mijnnszakelijk.nl. Let op! De Vergeten Check-Uit Service werkt alleen bij ritten die gemaakt zijn bij NS! U kunt maximaal 5 keer per jaar een vergeten check-uit herstellen met de Vergeten Check-uit Service.
Ga naar uitcheckgemist.nl en meld je aan met je OV-chipkaartnummer. Vul ook je geboortedatum in als je een persoonlijke OV-chipkaart hebt.
Komt een controleur vervoersbewijzen controleren, geef dan de betaalpas. De controleur houdt die tegen een scanner, zoals bij een OV-chipkaart. Hij ziet dan dat u reist op de betaalpas. Andere gegevens zijn nooit zichtbaar.
De kaartlezer geeft de foutmelding “saldo te laag”. Je moet dan eerst jouw kaart opladen bij een automaat. Pas dan kun je weer uitchecken.
Ja, in- en uitchecken met je contactloze betaalpas of creditcard is goedkoper dan een regulier kaartje kopen bij de buschauffeur. De prijs voor je reis is gelijk aan reizen met je OV-chipkaart zonder korting of abonnement.
Een persoonlijke OV-chipkaart is gekoppeld aan een specifieke persoon. Je mag niet de persoonlijke OV- chipkaart van een ander gebruiken. Wordt er geconstateerd dat je reist op een persoonlijk OV-chipkaart die niet van jou is, dan riskeer je een boete van € 50,00.
Conducteurs zijn vrij om hun rondes zelf in te delen, al is de richtlijn dat reizigers elke 40 tot 45 minuten een medewerker moeten zien. "Conducteurs doen een serviceronde en een controleronde en moeten zelf beslissen wanneer ze die lopen", aldus de woordvoerder.
Ga naar uitcheckgemist.nl en meld je aan met uw OV-chipkaartnummer. Vul ook jouw geboortedatum in als je een persoonlijke OV-chipkaart hebt. De website toont alle ritten zonder uitcheck. Wil je van een rit het saldo terugvragen?
Wanneer je een uitcheck hebt gemist, bijvoorbeeld door een storing of omdat je dit bent vergeten, dan kun je saldo terugvragen. Dit kan in drie simpele stappen via uitcheckgemist.nl. Om gemakkelijk te weten wanneer je hier recht op hebt, kun je je aanmelden voor een Uitcheck Gemist Alert.
Als het saldo op je persoonlijke of anonieme OV-chipkaart lager is dan 0 euro kan je niet inchecken.
Je kunt niet uitchecken als je niet ingecheckt bent, dus dan sta je nu gewoon op ingecheckt en ja, dat kun je wel terugvragen bij de NS. Unpredictable schreef: Auloire schreef: Je kunt niet uitchecken als je niet ingecheckt bent, dus dan sta je nu gewoon op ingecheckt en ja, dat kun je wel terugvragen bij de NS.