Hoe lang moet je de motor opwarmen? Ongeveer een minuut is voldoende tijd om de zuiger en andere onderdelen geleidelijk uit te laten zetten en een goede oliecirculatie naar de bovenste delen van de motor te garanderen.
Op korte termijn geen ramp, maar het kan er na verloop van tijd voor zorgen dat je motor minder vermogen levert. Bovendien kan het de levensduur van je krachtbron inkorten. Niet wenselijk dus!
Bij normale buitentemperaturen kan die meter al na een minuut of vijf op 90 graden staan. Voor een motor is echter vooral de olietemperatuur van belang. Wil je weten of de motor op bedrijfstemperatuur is, dan moet je vertrouwen op andere instrumenten: de olietemperatuurmeter of de oliedrukmeter.
Eigenlijk moet je minimaal een kwartier rustig rijden zodat de olie kan opwarmen. We horen soms van autoliefhebbers dat ze wachten tot het toerental van de motor zakt voordat ze vertrekken. Zeker als het buiten koud is, draaien de meeste brandstofmotoren aan het begin wat hoger stationair.
Is stationair draaien slecht voor uw motor? Een voertuig stationair laten draaien beschadigt de motor meer dan starten en stoppen. Het stationair draaien van een motor veroorzaakt zelfs tweemaal zoveel slijtage aan interne onderdelen als rijden met normale snelheid.
Koude motoren hadden een minder goede verbranding.Daardoor zou het mengsel van brandstof en zuurstof minder volledig verbranden in de cilinder (om je auto dus aan de praat te krijgen). Daarom liet je vroeger het best wel je auto warmdraaien.
Ook je auto laten draaien, is echt geen goed idee. "Sommige klanten laten ook de motor draaien tijdens het tanken. Ze willen dat de airco blijft draaien of ze hopen dat de auto lekker warm blijft. Maar ook een draaiende motor kan voor een ontsteking zorgen en kan brand veroorzaken", waarschuwt Renders.
Hoe lang duurt het gemiddelde voor een motorkap om weer normaal aan te voelen en niet meer warm? In de winter gemiddeld 1 uur en 29 minuten, in de zomer is het gemiddeld 2 uur en 52 minuten.
De koelventilator checken is heel makkelijk: laat de (warme) motor draaien terwijl je auto stilstaat.Als de koelventilator goed werkt, dan zal deze na een minuut of tien hoorbaar aanslaan, dat klinkt als een bladblazer. Hoor je niks?
Laat de choke 30 seconden na het starten aanstaan.Gedurende deze tijd mag je de gashendel NIET aanraken, laat de motor vanzelf opwarmen. Afhankelijk van de temperatuur moet u uw crossmotor 1-3 minuten stationair laten draaien. Geef na deze tijd een beetje gas, als de motor nog niet goed aanpakt is deze nog niet warm.
U vraagt of het slecht is om de snelweg op te gaan als de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is. Na een koude start kan de motor het beste geleidelijk maar vlot op bedrijfstemperatuur komen. In de praktijk zijn dat de normale rij-omstandigheden. U kunt gerust tijdens de opwarmfase de snelweg oprijden.
De motor kan nog erg warm zijn om het moment dat je de koelvloeistof gaat bijvullen. Laat daarom de auto eerst een tijdje stilstaan, op een veilige plek, zodat de motor kan afkoelen. Aangeraden wordt minimaal een kwartier te wachten.
Stop met rijden
Stop de auto en zet deze zo snel mogelijk aan de kant indien mogelijk. Laat daarna de motor een tijdje afkoelen met een dichte motorkap. Open hem later om de motor verder af te laten koelen. Staat u langs de weg terwijl het warm weer is?
Een normale bedrijfstemperatuur is rond de 90 graden.
Motorrijden is gezond voor je!
In de studie werden meer dan 50 motorrijders getest op hersenactiviteit en hormoonspiegels voor, tijdens en na het motorrijden, autorijden en rusten. Na een ritje van 20 minuten motorrijden resulteerde dit in een afname van 28% in biomarkers van stress.
Een auto verbruikt gemiddeld 3,42 liter brandstof wanneer die stationair draait.
Gevolgen oververhitte motor
Hierdoor loopt de temperatuur nog hoger op. Onderdelen kunnen zelfs vast komen te zitten, waardoor de hele motor vastloopt. Door de hoge temperaturen kunnen andere onderdelen als pakkingen, sensoren en dergelijke ook beschadigd raken.
Een normale bedrijfstemperatuur is ongeveer 90 graden. Dan slaat de fan in bij 95 graden en bij 85 graden slaat die weer af. Als een motor boven de 100 graden komt dan zou ik het eens iets verder gaan onderzoeken. Dit is niks om je zorgen over te maken.
Een oververhitte motor voorkomen
Het belangrijkste, en ook het makkelijkste, wat je moet doen is de olie en koelvloeistof op peil houden. Let er ook op dat je deze regelmatig ververst. Daarnaast is het verstandig om regelmatig de onderdelen van je auto te inspecteren, of laten inspecteren, en deze zonodig te vervangen.
Als de motor na een paar kilometer warm is, kun je de kachel hoger zetten waardoor het behaaglijk warm wordt. Stop dan even en trek je jas uit, zodat de riem goed aansluit. Heb je stoelverwarming, zet die dan ook aan.Deze zorgt ervoor dat je het snelst opwarmt.
Het koelvloeistofsysteem van uw auto staat onder behoorlijke druk, zeker wanneer de motor warm is. U mag daarom nooit de koelvloeistof bijvullen terwijl de motor niet volledig is afgekoeld. Deze kan uit de koelvloeistoftank spuiten en dit kan logischerwijs ernstige brandwonden veroorzaken.
Nee, het is de dynamo die dit doet. De auto accu laden wordt dus via het dynamo geregeld. Helaas kan de dynamo pas werken wanneer de motor aanstaat.
Je loopt het risico om brand te krijgen, dit omdat als je motor aanstaat (draait) de bougies constant vonkjes afgeven, zodra jij tankt komt de damp van de brandstof in de lucht, en het is die damp die zo enorm vlambaar is.
Bellen tijdens tanken verboden
Oliemaatschappijen bepalen zelf of ze het verbieden. De reden voor een eventueel verbod is dat er een mogelijkheid is dat mobiele telefoons tijdens het tanken een explosie veroorzaken. Daarbij wordt er vanuit gegaan dat mobieltjes het vermogen hebben om vonken te produceren.
Een koude motor is een motor die na een koude start nog niet op bedrijfstemperatuur is. Direct na de koude start heeft de oliepomp even tijd nodig om alle te smeren plaatsen in de motor te bereiken. Gedurende die tijd (10-20 seconden, afhankelijk van de buitentemperatuur) wordt de motor gebrekkig gesmeerd.