Peugeot zakt terug
Het succes van de 3008, zijn SUV, met benzinemotoren doet dat gemiddelde terug stijgen van 101,8 g/km naar 104,5 g/km. Daardoor heeft Peugeot de tweede laagste CO2-uitstoot in Europa, na Toyota. De hybridespecialist neemt de eerste plaats over.
Verrassend genoeg komen auto's op CNG (aardgas) als dé grote winnaar uit de test. Met de Volkswagen Polo en Golf TGI op een gedeelde eerste plaats, de Seat Arona TGI op vier en de VW Caddy TGI op tien, manifesteert deze brandstof zich bovenaan het klassement.
1. Hyundai Ioniq Elektro (110 punten). Op de eerste plek staat de elektrische Ioniq van Hyundai. De e-auto heeft een stroomverbruik van 14,7 kilowattuur per 100 kilometer en dus een CO2-balans van slechts 85 gram per kilometer, wat 55 punten oplevert.
En de resultaten waren verrassend: de diesel was de beste van de drie. Hij stootte 1.500 deeltjes per cm³ uit. Dat waren er maar liefst 2.500 minder dan in de omgevingslucht, die 4.000 deeltjes bevatte. De uitstoot van de diesel was dus zuiverder dan de omgevingslucht.
1) Hoe vervuilend is diesel nou echt? Een dieselauto is veel vervuilender dan een benzineauto. Benzine- en dieselmotoren hebben als groot nadeel de uitstoot van schadelijke stoffen en de uitstoot van CO2.
Hybride auto's hebben zeker klimaatvoordeel ten opzichte van gewone benzineauto's of diesels: ze stoten minder CO2, stikstofoxiden (NOx) en fijnstof uit. Maar ze scoren een stuk slechter dan volledig elektrische auto's.
Toekomst MRB
Voor zeer zuinige auto's blijft tot en met 2024 het halftarief MRB gelden. Het betreft auto's die een CO2-uitstoot hebben van maximaal 50 g/km. In de praktijk zijn dit PHEV's (Plug-in Hybrides). Overigens voldoen niet alle PHEV's aan deze grens.
Elektrische auto's stoten in Europa bijna drie keer minder CO2 uit dan vergelijkbare benzine- en dieselauto's. Maar dat is niet het hele verhaal. Hoe schoon je auto is, hangt namelijk ook af van waar je bent en van waar je auto vandaan komt.
Een hybride of semi-elektrische wagen verbruikt minder dan een auto op benzine of diesel. Hoeveel zuiniger de wagen om gaat met de brandstof verschilt per model. Het verbruik ligt 8% tot 55% lager. Bij gebruik in de stad is het verschil het grootst, omdat de elektrische aandrijving dan het beste tot z'n recht komt.
Tesla – 0 gram/km
Tesla staat in de lijst van JATO op de eerste plaats, omdat het merk behoort tot de vijftig bestverkochte automerken in Europa. Maar aangezien het uitsluitend elektrische auto's verkoopt, is het vanzelfsprekend dat de CO2-uitstoot nul bedraagt.
Uit de analyse van Transport & Environment blijkt dat plug-in hybrides gemiddeld 117 gram CO2 per kilometer uitstoten, terwijl de officiële testresultaten 44 gram CO2 per kilometer aangeven.
Groengas en elektrisch beste voor het milieu
Van nieuwe auto's die rijden op een fossiele brandstof hebben hybride- en CNG(aardgas)- auto's de laagste milieubelasting. Het verschil in milieubelasting tussen auto's op benzine en diesel is afgelopen jaren steeds kleiner geworden.
Hybride auto's hebben een laag brandstofverbruik
Vaak is dat vergelijkbaar met dat van een auto van één of twee klassen lager. Op de snelweg is de hybride auto echter niet op zijn best, doordat hij dan weinig energie kan terugwinnen en veel brandstof nodig heeft om hogere snelheden aan te houden.
Er zijn ook een paar nadelen: zoals we net al zeiden: de aanschafprijs van een hybride auto is hoger dan die van een 'normale' auto. ondanks dat een hybride auto niet afhankelijk is van elektriciteit, heb je wel nog steeds te maken met een beperkte actieradius (al haal je met gemak honderden kilometers)
Uit de studie, uitgevoerd door het Oostenrijkse Joanneum Research, blijkt dat auto's op aardgas (ook wel CNG, oftewel Compressed Natural Gas genoemd) op dit moment gedurende hun gehele levenscyclus de minste CO2-uitstoot genereren.
Het einde van de diesel is nabij
Als er een klimaatakkoord gesloten wordt in Den Haag dan is naar verwachting in 2030 maximaal eenvijfde van alle auto's in Nederland elektrisch en/of waterstof. In de nabije toekomst is er dus in elk geval nog ruimte voor de diesel.
AutonieuwsRolls-Royce, Lamborghini, Aston Martin, Ferrari en Bentley zijn de meest vervuilende automerken van Europa. Hun auto's stoten gemiddeld tussen de 266 en 329 gram CO2 per kilometer uit, oftewel drie keer meer dan een gemiddelde Toyota.
1. Toyota Yaris Hybrid. De winnaar in dit overzicht is de Yaris hybride. Deze compacte stadsauto geraakt op papier (WLTP) met 3,8 liter benzine 100 kilometer ver.
Tot 1000 euro is een Daihatsu core (benzine) of Volkswagen polo (diesel) de beste optie. Tot 3000 euro kun je een Peugeot 107 of Citroen C1 vinden (benzine) of een Mini Cooper (diesel). Is je budget wat hoger dan kun je voor 8000 euro een jong gebruikte Fiat 500, of Peugeot 108 vinden.