Turbo door de rijwind laten afkoelen is juist heel slecht. Het huis krimpt dan sneller dan de schoepenwieltjes. Gewoon laatste 5 min ofzo rustig rijden en dan 1-2 min stationair laten draaien voordat je de motor uit zet. De motorolie koelt de turbo dan af.
Weet u niet hoe lang u moet wachten om een turbo-auto uit te zetten? Laat de auto daarna minimaal 60 seconden stationair draaien. Door hem te laten draaien, blijft de olie circuleren en koelt uw turbo af. Een van de belangrijkste redenen waarom de turbo van uw auto het begeeft, is door het "coken" van de olie.
De hete uitlaatgassen worden dan in de turbine van de turbo geleid. In de turbine ontstaat een tegendruk, het gevolg is dat de uitlaatdruk van de motor hoger is dan de atmosferische druk. Door hitte expansie in de turbine van de turbo ontstaat een heftige druk- en temperatuurverlaging.
De temperatuur van de gecomprimeerde lucht kan erg warm worden (meer dan 60 graden Celcius).
Gewoon de eerste 500 km rijden als een slak en daarna gestaag opbouwen tot wanneer je jezelf er comfortabel bij voelt. Ik heb 2.000 km aangehouden, sommigen doen dat langer en anderen korter. Genoeg topics over inrijden of niet.
Laat het voertuig 10-15 minuten stationair draaien zonder gas te geven . Zelfs bij stationair draaien kan de turbo op bepaalde modellen wel 28.000 RPM draaien. Gebruik deze tijd om te controleren op losse fittingen, slangen, uitlaatlekken en om het koelsysteem te ontluchten van eventuele ingesloten lucht.
Bij normaal gebruik en onderhoud mag je van de turbo verwachten dat deze ten minste 10 jaar of 150.000 km meegaat.
Gewoon laatste 5 min ofzo rustig rijden en dan 1-2 min stationair laten draaien voordat je de motor uit zet. De motorolie koelt de turbo dan af. Hoe denk je dat tijdens het rijden de turbo's/olie wordt gekoeld, door inderdaad, rijwind....... 1-2 min stationair laten draaien voordat je de motor uit zet.
De temperatuur van een turbospruitstuk varieert, maar ligt meestal tussen de 600℃ (1112℉) en 950℃ (1742℉) . Uitlaatgassen, ontsteking en verbranding, motorprestaties en het materiaal en ontwerp dragen op verschillende manieren bij aan deze hoge temperatuur.
Met de grote turbo (de rode lijn) wordt duidelijk het meeste vermogen gehaald, namelijk 240 pk, dat is 90 pk meer dan met de kleine turbo, maar de trekkracht is nauwelijks meer. De motor in deze auto komt pas heel laat op gang, daardoor zal deze auto niet echt heel fijn rijden.
Als de centrale behuizing van de turbolader aan beide zijden schroefdraadpoorten heeft, onder een hoek van 90° ten opzichte van de olie-inlaat-/uitlaatflenzen , dan is deze watergekoeld.
Tekenen dat de turbo slijt
Een hoger olieverbruik of blauwe rook uit de uitlaat zijn er twee van. Een andere indicator is een sissend geluid bij het accelereren. Om te voorkomen dat de turbo (letterlijk) kapot gaat, moet je bij deze signalen in actie komen.
Laat de motor minstens 30 tot 60 minuten afkoelen.
Maak er een gewoonte van om na het rijden de motor een paar minuten stationair te laten draaien . Zo koelt de turbo voldoende af om de motor uit te kunnen zetten, zonder dat de motorolie kookt.
Turbofalen kan ernstige motorschade veroorzaken . Hoe langer u met een defecte turbo rijdt, hoe meer schade het aan uw motor toebrengt.
Als je dit langdurig doet, beschadig je de turbolader en komt de hitte op andere componenten terecht. Om dit te voorkomen, raden de meeste fabrikanten aan om bij het starten de auto minimaal twee minuten stationair te laten draaien.
Naarmate de motorbelasting toeneemt, worden de uitlaatgassen heter en wordt de turbo ook heter . U moet goed op de classificatie van de generator letten - is het Prime Rated (PRP), Standby Rated (ESP), Continuous Rated (COP) of Limited Time Power Rated (LTP).
Bij de ingang van de turbo kan de temperatuur van de uitlaatgassen van een benzinemotor zelfs oplopen tot 1050 ⁰C. Variabele geometrie van standaard materiaal smelt bij deze temperatuur.
Een turbo mag je legaal monteren, voor de APK is dit totaal geen probleem. Wat betreft verhogen van het motorvermogen: toename meer als 20% is officieel inderdaad aanpassen van de voertuiggegevens in de RDW database.
Als je een aantal pulls doet, rijd dan gewoon een beetje normaal of laat de auto een minuut of twee draaien zodat de koelvloeistof en olie kan afkoelen door het door het systeem te pompen. Dus net als bij elke andere auto, als hij hard heeft gereden, rijd je er een beetje normaal mee om alles af te laten koelen.
als je net voordat je de motor stillegd rustig hebt gereden is dat niet zo lang nodig, +-20 seconden volstaat al. heb je net voordat je de motor stillegd goed geblazen doe je het beter wel 1,5 tot 2 minuten. (dan heeft ie meer dan voldoende smering gehad en zodoende is ook het toerental gezakt naar normaal).
De motor zelf heeft lang nodig om af te koelen. Afhankelijk van de auto en de omstandigheden, maar het duurt vaak wel 4 uur voordat hij helemaal is afgekoeld tot de omgevingstemperatuur.
Onder ideale omstandigheden kan uw turbo u tot 150.000-200.000 mijl of zelfs langer van dienst zijn. Ook al kunnen ze lang meegaan, u moet het onderhoud verzorgen en verantwoord rijden om ze draaiende te houden.
Het is sterk afgeraden om door te rijden met een kapotte turbo. Een falende turbo kan leiden tot ernstige motorschade en zelfs tot volledig falen van de motor.
Een nieuwe turbolader kost minstens 500 euro.Veel vaker beginnen de prijzen bij 700 euro.Afhankelijk van het automodel zou een turbolader zelfs 3.000 euro of meer kunnen kosten. Reparatie en regeneratie van een oude turbolader behoren tot de eventuele mogelijkheden.