De standaard lengte van een cilinderslot is 60mm oftewel 30mm links en 30mm rechts. De lengte kan aan beide zijden met telkens 5mm verlengd worden. Bij dikkere deuren dan 40mm zit het slot vaak niet in het midden van de deur zodat de lengte van het cilinderslot daarop aangepast moet worden.
Een cilinder mag ongeveer 10 tot 12mm uit de kale deur steken wanneer je kerntrek deurbeslag wilt plaatsen. Als je geen kerntrekdeurbeslag hebt, maar gewoon beslag, dan mag de cilinder maximaal 3mm buiten het beslag steken of 3mm naar binnen vallen.
Welke maat cilinderslot heeft u nodig? Zo bepaalt u de maat van een cilinderslot. Bij het bepalen van de maatvoering van cilindersloten vormt de cilindermontageschroef, op de kopse kant van de deur, het uitgangspunt. De makkelijkste manier om de maat te bepalen is door het verwijderen van de oude cilinder.
De cilindermaat bestaat uit 2 maten. De lengtemaat vanaf het hart van de cilinder tot de binnenzijde van de cilinder en die van het hart tot de buitenzijde van de cilinder. Deze maat is altijd weergegeven in millimeters. Er zijn twee manieren om de cilindermaat op te meten.
De basislengte van een cilinder is 60 mm en wordt in de praktijk aangeduid met A=30/B=30, ofwel een 30/30 cilinder (A=buiten, B=binnen). Dubbele cilinders kunnen in stappen van 5 mm verlengd worden tot een maximale afmeting van A=70 / B=70.
Een standaardmaat van bijv. een projectslot is 60 mm. Een woningbouwslot heeft als standaardmaat vaak 50 mm. Voor sloten gebruikt in ouderenwoningen en verpleegtehuizen etc. is een grotere doornmaat vaak wenselijk.
Een dubbele cilinder is een praktisch hulpmiddel om jouw deur af te sluiten. Door zijn langgerekte vorm steekt hij door de deur, waardoor hij aan beide kanten te bedienen is met een sleutel. Dubbele cilinders zijn veruit het meest verkochte type cilinderslot.
Wat is een halve cilinder? Een halve cilinder heeft aan één zijde een opening voor het sleutelgat. Als een deur dus aan één kant af te sluiten is, heeft u geen hele cilinder nodig, maar kan een halve cilinder volstaan. Denk bijvoorbeeld aan het afsluiten van een meterkast of voorraadkast.
Wanneer je cilindersloten oud zijn en slecht functioneren, zullen de sloten vervangen moeten worden. In sommige gevallen zit het probleem echter in de cilinder of in de sluitplaat in het deurkozijn. Zorg dus dat je zeker weet wat het euvel is voor je een slot of ander deurbeslag gaat vervangen.
Een optie om de cilinder te verwijderen is het uitboren van het cilinderslot, maar er is een makkelijkere manier. Pak de bahco of waterpomptang en wrik de cilinder heen en weer (naar links en rechts). Uiteindelijk zal op de zwakste plek, precies in het midden bij de meenemer, de cilinder breken.
De beste keuze is de aanschaf van een SKG 3* cilinder met een gehard stalen brug. Met dit type slot uit het aanbod met M&C deurcilinders bent u wel optimaal beveiligd tegen inbraak. Het is namelijk niet mogelijk om bij een dergelijk slot de cilinder te breken.
Er zijn natuurlijk ook diverse diktes aan deuren. Daarom zijn cilinders in allerlei lengtes leverbaar. De cilindermaten lopen op per 5 mm, dus als een deur aan de buitenzijde 5 mm dikker is bestel je een 30-35 of 32-37 cilinder. Een cilinder kan ook aan beide zijden verlengd worden, bijvoorbeeld 40-40 of 42-42.
De kosten van een cilinderslot vervangen zijn ongeveer 130 euro. Een slot met een hogere inbraakwering zal meer kosten dan het plaatsen van een standaard slot. Dit scheelt ongeveer 10 euro.
De standaard lengte van een cilinderslot is 60mm oftewel 30mm links en 30mm rechts. De lengte kan aan beide zijden met telkens 5mm verlengd worden. Bij dikkere deuren dan 40mm zit het slot vaak niet in het midden van de deur zodat de lengte van het cilinderslot daarop aangepast moet worden.
Zitten de scharnieren rechts? Dan heb je een rechtsdraaiende deur en dus een Din-R slot nodig. Als de scharnieren links zitten, is jouw deur linksdraaiend en heb je een Din-L slot nodig.
Een 3-cilinder motor maakt vaak meer lawaai dan een motor die beschikt over een standaard 4-cilinder motor of misschien wel een 6-cilinder motor. Door het extra lawaai dat een 3-cilinder motor maakt ervaar je minder comfort tijdens je ritten. Dat motorgeluid werkt natuurlijk niet echt ontspannend.
Vaak zijn de eerste symptomen een constant verlies van koelvloeistof en / of motorolie. Een snelle stijging van de motortemperatuur en witte rook uit de uitlaat behoren ook tot vaak voorkomende symptomen. Verdikte koelvloeistof is een duidelijke indicatie van een defecte cilinderkoppakking.
Compressieverlies heeft een mechanische oorzaak. De schade in de cilinder kan ernstiger worden, de kans is reëel dat het spoedig definitief afgelopen kan zijn met de motor. De katalysator krijgt het ook te verduren van de onverbrande benzine die er doorheen gaat, en zal geen lang leven zijn beschoren.
Een paniekfunctie maakt het mogelijk om het cilinderslot tegelijkertijd aan de binnen en buitenzijde te bedienen. Als er aan de binnenzijde van het slot een sleutel zit kan iemand anders met een andere sleutel nog steeds het slot vanaf de buitenzijde open maken.
Begin dan met een 5 of 6 mm HSS boortje midden in de kern van de profielcilinder. Daarna met een grote 10mm HSS boor de gehele kern wegboren zodat u met een schroevendraaier bij de meenemer kunt komen. Met de schroevendraaier kunt u nu het slot openen. Nu moet u een nieuw cilinderslot gaan plaatsen.
Met de Keso cilinder verhoogt u de veiligheid van het slot tot SKG***. Extra sloten voor bij Danalock Keso, indien u met 1 x sleutel ook o.a. de achterdeur wil bedienen.
Een knopcilinder is eigenlijk hetzelfde als een gewone cilinder alleen is de cilinder aan één kant voorzien van een knop in plaats van een sleutelgat. Zo kunt u altijd uw deur eenvoudig afsluiten of openen zonder dat u daar een sleutel voor nodig heeft.