Je mag maximaal vijftien dagen zonder bestuurderskaart rondrijden. Kiwa stuurt je - als de aanvraag compleet is - binnen 10 werkdagen de beschikking.
Voor een defecte, verloren of gestolen chauffeurskaart kunt u een vervangende kaart (duplicaat) aanvragen. Mocht u hiervan gebruik willen maken dan dient u dit aan te geven wanneer u uw chauffeurskaart intrekt.
Een digitale tachograaf gaat niet zonder een bestuurderskaart (ook wel chauffeurspas genoemd). Oftewel; wie in een bus of truck met een tachograafplicht rijdt, heeft een bestuurderskaart nodig om dit voertuig te mogen besturen.
'Out of scope'; het rijden met een digitale tachograaf zonder chauffeurskaart. Deze functie is alleen bedoeld voor voertuigen of situaties die niet onder de tachograafplicht vallen. Denk aan brandweerauto's, vrachtauto's van het leger of voertuigen die zijn ingericht voor reparaties en wegslepen.
Boetes voor het overschrijden van de rijtijden
Wanneer er meer dan 20 uren op 1 dag gereden wordt: €1.320 en een extra €110 per uur boven de 20 uren grens. Overschrijding van het wettelijk vastgelegde aantal rijuren: €110 tot €1.100. Tekort op de dagelijkse rust: €110 tot €1.980.
Maximale totale rijtijd
Als chauffeur mag u: maximaal 2 keer per week 10 uur per dag rijden (en op andere werkdagen in diezelfde week maximaal 9 uur per dag); per week maximaal 56 uur rijden (als u voldoet aan de voorwaarde hieronder); per 2 weken maximaal 90 uur rijden.
Dubbelbemande taken
De maximale rijtijd in de meest ideale situatie is 20 uur, vóór de verplichte dagelijkse rust van de chauffeurs. 20 uur is alleen mogelijk als beide chauffeurs in aanmerking komen om 10 uur te rijden (de verlengde dagelijkse rijtijd).
Uitzonderingen in Nederland
Voertuigen voor goederenvervoer van, of zonder bestuurder gehuurd door landbouw-, tuinbouw-, hoveniers-, bosbouw-, veeteelt- of visserijbedrijven die in het kader van hun eigen bedrijvigheid worden gebruikt voor ritten binnen een straal van 100 km rond de vestigingsplaats van het bedrijf.
Ja, een chauffeur die een voertuig bestuurt dat uitgerust is met een digitale tachograaf is inderdaad verplicht een bestuurderskaart te gebruiken, wanneer het voertuig en het vervoer in kwestie onderworpen is aan de naleving van de Verordening (EEG) n° 561/2006 inzake de registratie van de rij-en rusttijden.
Zodra de documenten en de betaling ontvangen zijn, wordt uw aanvraag in behandeling genomen. Vanaf dat moment is de levertermijn van uw kaart 15 werkdagen; U krijgt een bericht van AMP over de bezorging of het afhalen van uw kaart.
De kosten van de chauffeurspas voor de vrachtwagen zijn in 2023 door de overheid vastgesteld op €125,84 (inclusief btw). Dat geldt zowel voor bestuurderskaarten binnen de EU als voor non-EU bestuurderskaarten.
Bestuurderskaarten moeten uiterlijk 1 maal per 28 dagen worden gedownload. Dat betekent dat uw werkgever eenmaal in de 28 dagen de gegevens moet kopiëren vanuit uw bestuurderskaart naar een computer op de zaak. Volgens het ArbeidsTijdenBesluit Vervoer moet u de schijven en/of elektronische data minstens 1 jaar bewaren.
Geldigheid. Een bestuurderskaart is 5 jaar geldig. Verlenging van een bestuurderskaart kan worden aangevraagd vanaf drie maanden voordat de huidige kaart verloopt. In de aanvraagportal kiest u dan voor de vernieuwing van uw bestuurderskaart.
Deze kaart is te verkrijgen via het KIWA register. Kun je deze chauffeurspas bij controle niet tonen dan loopt je het risico bekeurd te worden. De basiskwalificatie Code 95 is enkel voor zakelijke rijders/beroepschauffeurs. Code 95 is niet noodzakelijk als het particulier gebruik betreft.
Er wordt bij een bestuurderskaart vaak gepraat over G1 en G2 en V1, V2 en V3. De G staat voor generatie. - G1 is de digitale tachograaf generatie 1. - G2 is de digitale tachograaf generatie 2 (ook bekend als de slimme tacho) De V staat voor versie.
De digitale tachograaf selecteert meestal automatisch de modus 'overige activiteiten' wanneer het voertuig tot stilstand komt. De modi 'pauze/rust' en 'beschikbaar' kunnen handmatig door de chauffeur worden geselecteerd terwijl het voertuig stilstaat.
Deze code is verplicht voor het beroepsmatig besturen van een voertuig waarvoor rijbewijs C1(E), C(E), D1(E) of D(E) noodzakelijk is. De code is vijf jaar geldig en kan verlengd worden door het volgen van nascholing. Code 95 is verplicht voor alle beroepschauffeurs uit de EU en beroepschauffeurs die in de EU werken.
Let er op dat de bestuurderskaart minimaal 1 keer per 28 dagen moet worden gedownload, omdat anders data wordt overgeschreven. Volgens het Arbeidstijdenbesluit Vervoer moet u de schijven en/of elektronische data minstens 1 jaar bewaren.
De prijs van inbouw af fabriek is een zaak tussen de voertuigfabrikant en de leverancier van de digitale tachograaf. De kosten voor inbouw achteraf zijn bij alle leveranciers ongeveer hetzelfde: 1000 euro.
Hoeveel verdient een Vrachtwagenchauffeur gemiddeld in Nederland? Een Vrachtwagenchauffeur in Nederland verdient gemiddeld € 2.435 bruto per maand. Salarissen variëren van € 2.070 (laag) tot € 2.805 (hoog).
Als werkgever moet u er rekening mee houden dat uw personeel niet langer dan 9 uur per dag achter het stuur mag zitten. U kunt de dagelijkse rijtijd verlengen tot maximaal 10 uur, maar niet meer dan tweemaal per week. Uw chauffeurs mogen per week maximaal 56 uur rijden en per twee weken maximaal 90 uur rijden.
Hou daarnaast in ieder geval aan dat u na elke 2 uur achter elkaar rijden een pauze van 15 minuten houdt. Ook wanneer u 's nachts rijdt.