Het antwoord zal je shockeren. Koop je vandaag een nieuwe dieselmotor met de heersende Euro 6d TEMP emissienorm, dan mag er vanaf 1 januari 2027 al enkele Lage Emissiezones (LEZ) niet meer binnen. 7,5 jaar en hij is onbruikbaar.
Euro 6d-TEMP (euro 6dt in de tabel) en euro 6d zijn voertuigen die in het labo én op de baan worden getest. Een euro 6dt mag op de baan meer uitstoten dan een euro 6d. Vanaf 1 september 2027 zijn enkel dieselvoertuigen met euro 6d nog toegelaten.
Gebruik van fossiele brandstoffen
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten.
In 2025 moeten Euro 5-diesels een retributie betalen voor toegang tot de stad, terwijl Euro 4-diesels en Euro 2-benzines en -CNG-wagens er niet meer in komen (tenzij na aankoop van een dagpas). Vanaf 1 september 2027 geldt er een beperkte toegang voor Euro 6a & 6b-diesels.
Momenteel moet elke nieuwe wagen die in Europa verkocht wordt, voldoen aan de Euro 5-norm; vanaf september 2015 is dit de Euro 6-norm. Onder invloed van deze normen werden auto's de voorbije jaren steeds schoner.
Auto's die voldoen aan de Euro 6d-norm zijn daadwerkelijk een stuk schoner dan auto's die enkel voldoen aan de Euro 6b-norm. Voor de emissieklasse maakt het overigens geen verschil, alle verschillende Euro 6-normen vallen onder emissieklasse 6.
Diesels zijn vervuilender dan benzineauto's
Een andere opvallende conclusie was dat zelfs Euro 6d-Temp-diesels ruim 60 procent meer stikstofoxiden uitstoten dan benzinevoertuigen. Dit zijn dus de diesels die volgens het eerdere onderzoek de lucht zouden filteren.
In Europa verkochte nieuwe auto's moeten vanaf januari voldoen aan de Euro 6d-norm, die de Euro 6d Temp-norm opvolgt en weer wat strenger is.
Verzekeringsmaatschappijen gaan er namelijk vanuit dat je met een diesel ook veel meer kilometers maakt en dus is er vanzelfsprekend meer risico op schadegevallen. Aan de andere kant is de vraagprijs van een tweedehands diesel anno 2022 in de meeste gevallen een stuk lager dan een evenknie op benzine.
Laag verbruik
Baljet benadrukt dat een dieselauto nog steeds zijn voor- en nadelen heeft: “Tegen zijn de grotere onzekerheid over restwaarde en bruikbaarheid en de hogere vaste lasten. Maar voor een diesel pleiten nog steeds het hoge koppel, het aangename rijden, laag verbruik en dus minder brandstofkosten.
Het einde van de diesel is nabij
Als er een klimaatakkoord gesloten wordt in Den Haag dan is naar verwachting in 2030 maximaal eenvijfde van alle auto's in Nederland elektrisch en/of waterstof. In de nabije toekomst is er dus in elk geval nog ruimte voor de diesel.
In een gele milieuzone geldt Euro3-emissienorm of hoger, in een groene minimaal euronorm 4. Diesels met euronorm 3 of hoger zijn personenauto's en bedrijfswagens die vanaf het jaar 2000 zijn gebouwd.
Milieuzones ingevoerd
Toegang alleen voor dieselauto's met emissieklasse 4 en hoger. Sinds 1 maart 2021 worden weer boetes uitgeschreven na een gewenningsperiode vanwege invoering van de milieuzone voor personenauto's op 1 november 2020.
Milieuzones. Om de luchtkwaliteit te verbeteren hebben verschillende steden in Nederland milieuzones ingesteld. Aan de hand van hoe streng deze regels zijn, worden dieselauto's die voor het jaar 2000 of 2005 gebouwd zijn geweerd. Vanaf 2025 kunnen deze regels verder aangescherpt worden.
1. Peugeot 208 Active Pack 1.5 BlueHDi 100. We zetten de Peugeot 208 1.5 BlueHDi 100 op de eerste plek omdat de 208 in tegenstelling tot de Corsa meer een Franse identiteit heeft.
Euro 6 is de Europese milieunorm die in september 2015 van kracht is gegaan. Deze norm is bedoeld om de emissie van bepaalde vervuilende uitlaatgassen van wegvoertuigen terug te dringen. Met andere woorden, deze norm dwingt fabrikanten om schonere auto's en vrachtwagens te bouwen.
De motor kan op diesel draaien zoals voorheen, maar kan omschakelen naar waterstof. Als de motor op waterstof loopt, is er nog ongeveer 5 procent diesel nodig. Momenteel hebben twee schepen al de converteerde V12 aan boord en volgens MAN is de diesel-waterstofmotor klaar voor productie.
Euro 6d wordt dus de volgende benaming van de nieuwste norm en volgt op de 6d-Temp norm, die op zijn beurt volgde op 6c en later 6d. De Euro 6d standaard werd in januari 2020 verplicht voor nieuw gehomologeerde dieselvoertuigen en vanaf januari 2021 moet elke nieuw ingeschreven diesel aan de Euro norm 6 voldoen.
Euro 6 is een regelgeving van de Europese Unie waarmee een emissiestandaard voor voertuigen is vastgesteld. Hiermee moeten dieselauto's net zo schoon worden als hun op benzine aangedreven varianten door middel van een lagere uitstoot van roetdeeltjes en stikstofoxiden.
Uit deze informatie blijkt dat de Euro 7-norm de drempelwaarden van de Euro 6-norm maar liefst halveert. Dat betekent een uitstoot van 30 mg NOx/km (tegenover 60 voor benzine en 80 voor diesel momenteel) en daarnaast 100 tot 300 mg CO/km (tegenover 500 en 1.000 voor benzine en diesel vandaag).
1) Hoe vervuilend is diesel nou echt? Een dieselauto is veel vervuilender dan een benzineauto. Benzine- en dieselmotoren hebben als groot nadeel de uitstoot van schadelijke stoffen en de uitstoot van CO2.
Dan moet je denken aan o.a. de Shelll V-power, BP Ultimate en Total Excellium. Deze schonere dieselbrandstoffen hebben een meer reinigende en beschermende werking van het brandstofsysteem met een preventieve werking bij een wat minder intensief gebruikte diesel.
Dat zijn: Amsterdam , Arnhem, Breda, Delft, Den Haag, Eindhoven, Leiden, Maastricht, Rijswijk, Rotterdam, 's-Hertogenbosch, Tilburg en Utrecht.