Voorwaarden vrijstelling mrbuw oldtimer ouder is dan 40 jaar. Het gaat om de datum van 1e toelating op uw kentekenbewijs. Deze moet 40 jaar of ouder zijn; u uw vrachtauto of autobus niet gebruikt voor uw bedrijf.
"Vanaf 2030 worden er in Nederland geen fossiele auto's meer verkocht. De laatste benzineauto wordt dus in 2029 verkocht. Als je dan uitrekent dat de gemiddelde levensduur van een auto elf jaar is en de maximale levensduur twintig jaar, dan rijdt in 2049 nog de laatste benzineauto rond."
Vanaf 1 januari 2023 is er een nieuwe regel in het oldtimerbestaan. Als uw auto de leeftijd van 30 jaar heeft bereikt, kunt u uw auto laten inschrijven als oldtimer. Uw auto krijgt dan een 'O'-kentekenplaat.
Alle oldtimers die in 2014 geen vrijstelling kregen, zijn dan de 40 jaar gepasseerd. Eén van de eisen om gebruik te kunnen maken van de overgangsregeling is dat oldtimers in december, januari en februari op privéterrein staan. In deze periode is het niet toegestaan om de weg op te gaan met de oldtimer.
Oldtimers moeten voortaan 30 jaar oud zijn. Er is nieuws uit de kleine wereld van de oldtimers en youngtimers. Vanaf 1 januari 2023 zal een voertuig 30 jaar oud moeten zijn om bij de DIV op een O-plaat te worden ingeschreven, en niet 25 zoals tot nu toe het geval was.
In de afgelopen jaren is de populariteit van oldtimers fors gegroeid. Zo is het aantal oldtimers in Nederland ten opzichte van 2017 in 2021 met meer dan 2% gestegen. Of het nu vooral gaat om een hobby of een belegging is, oldtimers blijven in de smaak vallen.
Na 40 jaar vervalt de wegenbelasting plicht dus. Vroeger was dit na 25 jaar al, maar dat hebben ze in 2014 wettelijk veranderd. Tegenwoordig vallen auto's van 25 jaar of ouder in de overgangsregeling, dit houdt in dat ze nog wel wegenbelasting betalen, maar met flinke korting.
Omdat oldtimers van deze leeftijd niet vaak de weg op gaan, is besloten om de wegenbelasting voor deze auto's af te schaffen. Je hoeft zelf geen vrijstelling aan te vragen. Alle oldtimers waarvan de eerste toelating minimaal 40 jaar is geleden, krijgen automatisch vrijstelling.
Wie echt van zijn oldtimer houdt, laat zijn klassieker tijdens de wintermaanden in de garage staan. Winterse weersomstandigheden zoals sneeuw en ijzel kunnen namelijk kwetsbare onderdelen van uw oldtimer beschadigen.
Stalling oldtimer
Een moderne auto kan zonder problemen het hele jaar buiten staan. Voor een oldtimer is dat een ander verhaal. Met name tijdens de wintermaanden heeft uw oldtimer een overdekte en warme stalling nodig om deze te beschermen tegen regen, wind en vrieskou.
Na corona weer lekker handelen in auto's ouder dan 40 jaar
Tegenover de 9.909 verkochte 40-plussers van 2022 staan er 6.834 in 2021, een verschil van maar liefst 45 procent! Bijzonder is de groei van het aandeel van autobedrijven hierin.
Oldtimers zijn te koop in alle prijsklassen. Als beleggingsobject zijn bepaalde merken extra interessant. Vooral Duitse en Italiaanse sportwagens, zoals exclusieve Porsches en Ferrari's, doen het door de jaren heen goed. Ook Britse sportwagens liggen goed in de markt.
Vanaf 2035 mogen in de EU geen nieuwe auto's en bestelbussen op benzine, diesel of lpg worden verkocht. In 2030 moet de CO2-uitstoot van nieuwe auto's met 55 procent zijn verlaagd (in vergelijking met 2021). Voor bestelbussen geld een verlaging van 50 procent in 2030.
Ga rekeningrijden met een oldtimer. Oldtimers krijgen – mits het plan doorgevoerd wordt als nu op papier staat – voordelen ten opzichte van andere auto's. Auto's van 40 jaar en ouder, waarvoor nu geen wegenbelasting betaald hoeft te worden, worden uitgesloten van rekeningrijden.
Is uw auto ouder dan 40 jaar, gekeurd en ingeschreven als oldtimer, dan is hij volledig belastingvrij. Om de leeftijd van de auto te bepalen wordt gekeken naar de eerste ingebruikname van het voertuig.
U hoeft geen mrb voor uw oldtimer te betalen als: uw oldtimer ouder is dan 40 jaar. Het gaat om de datum van 1e toelating op uw kentekenbewijs.
Auto's jonger dan 40 jaar betalen kwarttarief of volledige MRB. Per 1 januari 2014 is de leeftijdsgrens van de oldtimervrijstelling naar 40 jaar gegaan. Benzineauto's, motoren, bussen en vrachtauto's uit 1987 of eerder komen in aanmerking voor een kwarttarief per jaar, met een maximum van 120 euro per jaar.
Een Europese hervorming legt het volgende op: om als oldtimer te kunnen worden gezien, moet een auto 30 jaar oud zijn.
De youngtimer-regeling is een tegemoetkoming van de Belastingdienst richting jou als ondernemer. Rij je in een youngtimer, dan betaal je 35% bijtelling. Het grote voordeel is dat je die 35% betaalt over de dagwaarde, in plaats van de cataloguswaarde. Dit is voor veel ondernemers financieel aantrekkelijk.
Veertig jaar. Zo oud moet een auto in Nederland zijn voordat je hem een oldtimer mag noemen. Tot en met 2013 was dat nog 25 jaar, maar die grens werd een jaar later opgeschoven.
Een oldtimerverzekering is goedkoper dan een gewone autoverzekering. Of een auto een oldtimer is, verschilt per verzekeraar. Leeftijd, merk en gebruik tellen allemaal mee. Een klein aantal verzekeraars biedt een youngtimerverzekering aan voor auto's van 15 tot 25 jaar.
Voor oldtimer is het van belang dat zij ook weten welke regels voor hun auto gelden. Alle personenauto's die van voor 1 januari 1971 zijn hoeven nietvoorzien te zijn van gordels. Vanaf die datum moeten er in ieder geval voorin gordels aanwezig zijn. Bij bedrijfsauto's geldt deze eis pas vanaf 31 december 1989.
Voertuigen van 50 jaar of ouder hoeven vanaf 1 januari 2021 niet meer verplicht APK gekeurd te worden. Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) schaft de verplichte periodieke keuring voor deze oldtimers af om de lasten voor de eigenaren van deze historische voertuigen te verlichten.