Let op: Overweegt u een nieuwe dieselauto aan te schaffen? Houd er dan rekening mee dat per 1 januari 2025 gemeenten strengere eisen kunnen stellen. Vanaf die datum mogen alleen diesels met emissieklasse 4 of 5 en hoger de milieuzone in.
Welke steden mag ik niet meer in met een oude diesel personen- of bestelauto? Momenteel zijn er 4 gemeenten met een milieuzone voor dieselpersonen- en bestelauto's: Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Utrecht. Op Locaties milieuzones vindt u een kaart met daarop alle gemeenten met een milieuzone.
Op 1 januari 2025 worden de regels verder aangescherpt en mogen dieselauto's die voldoen aan de Euro 4-norm er niet meer in. Dieselauto's moeten dan voldoen aan de Euro 5- of de Euro 6-norm. Vermoedelijk gaat het om een klein aantal dieselauto's, want het gaat immers om auto's van 16 jaar en ouder.
Vanaf 2025 zal de verplichte toelating worden uitgebreid naar euro 5-voertuigen en het verbod naar euro 4-wagens.
Euro IV, Euro 4 of Euro4 (Europese richtlijn 98/69/EC) is de emissienorm voor voertuigen die in de Europese Gemeenschap in 2005 geïntroduceerd werd. De Euro IV-norm werd van kracht in oktober 2006.
LEZ : EURO 4- voertuigen verboden vanaf 1 januari 2022.
Zo ziet de overgangsregeling eruit voor de zero-emissiezones. 30 tot 40 Nederlandse steden en Schiphol voeren op 1 januari 2025 of een latere datum een zero-emissiezone (ZE-zone) in. Vanaf dan mag je in principe niet meer met een dieselbestelauto of -vrachtauto die gebieden in.
Antwerpen, Gent en Brussel
In Antwerpen: in 2022 worden enkel nog diesels van Euro 5 en 6 en benzineauto's van Euro 2, 3, 4, 5 en 6 aanvaard in de LEZ.
Vanaf 2018 wil de partij bijvoorbeeld alleen nog maar elektrische bussen op onze wegen zien. Maar de opvallendste maatregel is een volledig verbod op auto's die op benzine of diesel rijden. Dat verbod moet er komen tegen 2030.
De toegangscriteria worden geleidelijk aan versterkt om de verontreinigende uitstoot van het huidige wagenpark in de hoofdstad te verminderen: sinds 1 januari 2022 zijn dieselauto's, -bussen en -bestelwagens met euronorm 4 en lager in Brussel verboden.
Op 1 september 2027 volgt een verstrenging voor dieselwagens. Vanaf dan zijn enkel euronorm 6d en hoger nog toegelaten. Vanaf 1 januari 2028 worden dan ook de regels voor benzinewagens nog aangepast en moeten zij euronorm 4 of hoger hebben.
De Euro 4 norm gaat vanaf 1 januari 2018 van start.
Voertuigen die uitgerust zijn met een roetfilter. Oudere diesels (Euro 4 en eerder) zijn niet uitgerust met een dergelijke filter en worden dan ook niet getroffen. Zij zijn enkel onderworpen aan de rookopaciteitstest die al jarenlang bestaat.
Voor bestellingen vanaf 1 juli 2023 worden diesels fiscaal steeds minder interessant. Reden te meer om vanaf dan de stap naar elektrisch te overwegen.
Nee, de diesel is nog niet dood, merken zoals Mercedes en zelfs Volkswagen hebben aangegeven in de toekomst de dieselauto te willen blijven doorontwikkelen. Maar wilt u zeker zijn van een zorgeloze toekomst in uw nieuwe diesel auto dan kunt u het beste een recent model kopen, tenminste met Euro5 (dus na 2009).
Voor een dieselvoertuig met euronorm 4 kan je een toelating kopen waarmee je voor 1 week, 1 maand, 4 maanden of 1 jaar de Gentse lage-emissiezone mag inrijden. Dankzij die overgangsmaatregel kan je maatregelen nemen in de aanloop naar 2026, als de toelatingsvoorwaarden strenger worden.
Over het algemeen genomen lijkt een termijn van 2030 het meest redelijk voor het uitsterven van dieselauto's. Het klopt dat deze auto's tot die datum en zelfs daarna nog kunnen rijden, maar dit geldt alleen voor de meest recente modellen (ten minste Euro 6) en zij die dus het minst vervuilen.
In 2026 moeten Euro 5-diesels een retributie betalen voor toegang tot de stad, terwijl Euro 4-diesels en Euro 2-benzines en -CNG-wagens er niet meer in komen (tenzij na aankoop van een dagpas). Vanaf 2031 worden alle diesels geweerd.
Vanaf 2025 moeten alle nieuwe bestelauto's en vrachtwagens in de ZE-zone uitstootvrij zijn. Bestelauto's met een emissieklasse lager dan Euro 5 mogen vanaf 1 januari 2025 de ZE-zone niet meer in.
Houd er dan rekening mee dat per 1 januari 2025 gemeenten strengere eisen kunnen stellen. Vanaf die datum mogen alleen diesels met emissieklasse 4 of 5 en hoger de milieuzone in. Daarnaast kunnen gemeenten vanaf 1 januari 2025 nul-emissiezones invoeren in hun gemeenten.
De euro 5 norm is voor alle nieuwe registraties ingevoerd op 1 Januari 2011. De belangrijkste verandering tussen euro 4 en euro 5 was de introductie van roetfilters (DPF's) voor dieselvoertuigen. Alle nieuwe auto's werden onderworpen aan een nieuw limiet voor deeltjesaantallen.
Op de website milieuzones.nl vind je na invulling van je kenteken snel je 'emissieklasse' ofwel de Euronorm. Opvragen via het Kentekenregister van de RDW kan ook, al staat de informatie daar iets meer verstopt onder 'Motor & Milieu – Uitstoot'.