Bestelauto's met Euroklasse 5 hebben tot 1 januari 2027 toegang tot de ZE-zones.
Vanaf dit jaar (2020) krijgen gemeentes namelijk de vrijheid om Euro 4 diesels te weren en vanaf 2025 word de emissieklasse nog één klasse opgeschoven naar Euro 5.
Welke steden mag ik niet meer in met een oude diesel personen- of bestelauto? Momenteel zijn er 4 gemeenten met een milieuzone voor dieselpersonen- en bestelauto's: Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Utrecht. Op Locaties milieuzones vindt u een kaart met daarop alle gemeenten met een milieuzone.
Zo kun je je Euro-5-dieselauto (door de fabrikant) laten ombouwen zodat deze aan de Euro-6-emissienormen voldoet. Dit kost ongeveer €1500 tot €2000. Het probleem is in Nederland echter dat dit voor niet-zakelijke bestuurders zeer weinig oplevert.
De emissieklasse van een auto verhogen is helaas niet mogelijk.
Vanaf 1 januari 2025 zouden dieselwagens met euronorm 5 en benzinewagens met euronorm 2 of lager, niet meer in de lage emissiezone binnen mogen.
In Antwerpen: in 2022 worden enkel nog diesels van Euro 5 en 6 en benzineauto's van Euro 2, 3, 4, 5 en 6 aanvaard in de LEZ. Euro 4-dieselvoertuigen moeten een retributie betalen (zie hieronder). In 2025 zal de vrije toegang beperkt worden tot diesels van Euro 6 en benzinevoertuigen van Euro 3, 4, 5 & 6.
Op 1 september 2027 volgt een verstrenging voor dieselwagens. Vanaf dan zijn enkel euronorm 6d en hoger nog toegelaten.Vanaf 1 januari 2028 worden dan ook de regels voor benzinewagens nog aangepast en moeten zij euronorm 4 of hoger hebben.
Vanaf 1 januari 2025 geldt binnen de Ring A10 een milieuzone (zie kaart) voor personenauto's met dieselmotor; alleen dieselpersonenauto's met een emissieklasse 5 of hoger mogen de milieuzone in. Dieselpersonenauto's met emissieklasse 0 tot en met 4 mogen de milieuzone niet meer in.
Emissieklasse van uw auto
Hoe hoger het cijfer, hoe schoner uw voertuig. De waarde 0 betekent dat het voertuig veel vervuilende stoffen uitstoot en de waarde 5 dat het voertuig minder vervuilende stoffen uitstoot.
Houd er dan rekening mee dat per 1 januari 2025 gemeenten strengere eisen kunnen stellen. Vanaf die datum mogen alleen diesels met emissieklasse 4 of 5 en hoger de milieuzone in. Daarnaast kunnen gemeenten vanaf 1 januari 2025 nul-emissiezones invoeren in hun gemeenten.
Dat zijn: Amsterdam , Arnhem, Breda, Delft, Den Haag, Eindhoven, Leiden, Maastricht, Rijswijk, Rotterdam, 's-Hertogenbosch, Tilburg en Utrecht.
Met ingang van 1 januari 2035 mogen autofabrikanten geen nieuwe benzine- en dieselauto's meer verkopen. Ook bestelauto's vallen onder het verbod. Het verbod geldt alleen voor nieuwe auto's. Wil je na 1 januari 2035 een tweedehands benzineauto kopen dan is dat gewoon toegestaan.
Nu is er een compromis bereikt. Auto's op benzine en diesel zijn na 2035 uit den boze, maar auto's op zogeheten e-fuels mogen wel. Dat betekent in de praktijk dat auto's dan kunnen blijven rijden op onder meer diesel en lpg, maar dat moet die brandstof niet uit olie zijn gemaakt, maar op synthetische wijze.
Overgangsregeling tot 2030
Dat geldt voor: Bestelauto Euro 5: tot 1 januari 2027. Bestelauto Euro 6: tot 1 januari 2028. Vrachtwagen Euro 6 (bakwagen of laadwagen) die op 1 januari 2025 maximaal 5 jaar oud is: tot 1 januari 2030.
De euro 5 norm is voor alle nieuwe registraties ingevoerd op 1 Januari 2011. De belangrijkste verandering tussen euro 4 en euro 5 was de introductie van roetfilters (DPF's) voor dieselvoertuigen. Alle nieuwe auto's werden onderworpen aan een nieuw limiet voor deeltjesaantallen.
Euro 95 is namelijk vervangen door E10 en Super Plus 98 door E5. Het verschil: '95' en '98' zijn octaangetallen die de klopvastheid van de benzine aanduiden, terwijl 'E10' en 'E5' de maximale hoeveelheid toegevoegde ethanol weergeven. E10 mag maximaal tien procent ethanol bevatten en E5 maximaal vijf procent.
De benaming E5 betekent simpelweg 'tot 5 procent ethanol'. Omdat er minder ethanol in zit dan in E10 – waar tot 10% in zit – is de energiedichtheid hoger, waardoor de auto in theorie zuiniger rijdt. Qua verbruik ligt de E10 op gemiddeld 6,0 L/100 km terwijl de E5 op 5,75 L/100 km ligt.
Het verschil in Euro5 en 5 B zit hem in de meetmethode voor fijnstof. In aanloop naar Euro 6 wordt bij auto's met een 5b Euronorm niet alleen meer gekeken naar de PM (particulate mass), maar ook naar de PN (particulate numbers). Dit zijn beide waarden om de fijnstofuitstoot van een automotor vast te stellen.
Het basisprincipe om te weten te komen wat de Euronorm van je wagen is, is vrij eenvoudig: je kijkt het gewoon na op het inschrijvingsbewijs (grijze kaart).De Euronorm wordt daar doorgaans vermeld naast de code 'V.
Op de achterkant van de kentekencard staat onder het kopje 'Milieuklasse EG-goedkeuring V.