Vanaf 2018 mogen alleen nog brommers en scooters worden verkocht die voldoen aan de Euro 4 emissie eisen. Dat betekent dat de tweetakt scooters langzaam uitsterven in Nederland. Voor eigenaren van zo'n scooter wordt het lastig om deze nog te verkopen binnen Nederland.
Tweetakt motoren hebben meer uitstoot dan hun nieuwere opvolgers en met de groeiende media aandacht voor het milieu zullen alle onnodig vervuilende machines binnen een aanzienbare tijd verboden worden. Sterker nog, in Amsterdam zijn ze al begonnen met het verbieden van tweetakt buitenboordmotoren.
Vanaf 1 januari 2018 mag jouw scooter of brommer niet meer rijden in de bebouwde kom als hij niet aan de milieueisen voldoet. Het gaat hierbij om zowel 2-takt als 4-takt brommers met een DET van voor 2011.
Sinds 1 januari 2018 geldt er een milieuzone voor brom- en snorfietsen. Het gaat om 2-takt en 4-takt brom- en snorfietsen met een DET van vóór 1 januari 2011. Brommers, scooters of snorfietsen met een Datum Eerste Toelating (DET) van 2010 of ouder mogen niet meer in de bebouwde kom rijden.
Een 2-takt verbruikt meer brandstof en meer olie, dat is wellicht een nadeel, maar er zijn ook een paar voordelen te noemen. Een 2-takt motorblok heeft namelijk wel meer vermogen en is eenvoudiger op te voeren. Bovendien zijn er minder onderdelen in het blok aanwezig.
Ze trekken sneller op en in sommige gevallen is de topsnelheid ook hoger. Ze wegen minder. Ze zijn vergen minder onderhoud. Tweetaktmotoren wegen iets minder dan viertaktmotoren.
Kwaliteit van de Action 2t-olie is prima en echt niks mis mee. Daar kan men het best over hebben. Link naar Mijn collectie / Projecten. Bedankt ðpas vernieuwd ivbm smartfoon/tablet en desktop weergaven.
Om op een bromfiets, scooter, speed-pedelec, snorfiets of brommobiel te mogen rijden moet je minimaal 16 jaar oud zijn.
Met de hausse in de verkopen zien we naar verwachting over een aantal jaar eenzelfde piek in het aantal afdankertjes.De gemiddelde levensduur van een scooter in Nederland is volgens de RAI Vereniging en BOVAG immers zo'n tien jaar. In die tien jaar op de weg legt een scooter gemiddeld zo'n 8.300 kilometer af.
Een EURO-norm heeft alles te maken met de uitstoot tijdens de verbranding van een benzine scooter. Deze norm wordt geclassificeerd aan de hand van nummers. Hoe hoger het nummer, hoe schoner de uitstoot die bij de verbranding vrijkomt.
Wat betreft de snelheid.... je mag maar 45 km/h op zo'n ding! Tevens is de constructiesnelheid bepaald op 45 km/h.
Op de rijbaan is de maximumsnelheid 45 kilometer per uur. Op het fiets/bromfietspad buiten de bebouwde kom is de maximumsnelheid 40 kilometer per uur. Op het fiets/bromfietspad binnen de bebouwde kom is de maximumsnelheid 30 kilometer per uur.
Met een snorfiets mag je niet harder dan 25 km per uur. Met een bromfiets mag je niet harder dan 45, 30 of 40 km per uur (alleen op de rijbaan of op het fietspad binnen of buiten de bebouwde kom).
De blauwe Aspen 4 kan zonder probleem gebruikt worden in je Tomos met aparte 2-takt mixolietank, of met 2-takt olie gemengd worden als je zelf wil mengen. Wil je niet zelf mengen, neem dan de kant-en-klaar versie (oranje Aspen 2).
2-takt scooters zijn vervuilender dan de 4-takt, dit door het verschil in brandstof, een 2-takt scooter rijdt op een mengsel van benzine en olie, 4-takt Tomos scooters rijden puur op euro 95 ongelood benzine. Het voordeel van een 2-takt motor is zijn eenvoud om eventueel zelf aan te sleutelen.
Het motorblok van de Tomos Roadie is een 2-takt, Euro 4, met elektronische ontsteking, welke is voorzien van 2 automatische versnellingen (2-speed), een oliepomp en een startmotor.
Tips bij de aanschaf van een tweedehands scooter
Koop bij voorbaat niet een scooter ouder dan 10 jaar met een maximale kilometerstand van 20.000 km. (afhankelijk van de prijsklasse). Let op scooters met schade.
km stand zegt weinig , je kunt tellers terug draaien , tellers vervangen door andere , en verder is het zo dat een scooter met 20.000 km wel veel beter kan zijn dan 1 met 6000 km , daar moet je imo niet naar kijken.
Gemiddeld rijden de meeste scooterrijders tussen de twee- en vijfduizend kilometer per jaar. Zie je nou een scooter langskomen van 2009 (inmiddels al meer dan tien jaar oud) met een kilometer stand van maar 5.000, dan kan je in de meeste gevallen de conclusie trekken dat de kilometerstand niet zal kloppen.
Om je voor te bereiden op het praktijkexamen is een aantal praktijklessen nodig. Hoeveel je precies nodig hebt is per persoon verschillend, maar ga uit van ongeveer 4 lessen. Bij onze rijscholen worden deze lessen gebundeld en kun je dus in één dag je scooterrijbewijs halen.
Goedkoop en snel je scooter rijbewijs halen |In 1 dag slechts 275 euro.
Alle snorfietsers en eventuele passagiers moeten vanaf 1 januari 2023 verplicht een helm dragen. De verwachting is dat hiermee het aantal verkeersdoden en verkeersgewonden onder snorfietsers omlaag gaat.
Een uitstekende tweetakt olie voor zowel luchtgekoelde als watergekoelde tweetaktmotoren is bijvoorbeeld de Kroon Oil Maestrol motorolie. Zoek je een betrouwbare motorolie die speciaal is ontwikkeld voor scooters, dan is de Kroon Oil Scoosynth motorolie een prima keuze.
Als je met een vrij nieuwe auto rijd, is het advies wel de duurdere motorolie te gebruiken. Als je een auto rijd met een aanzienlijk motorolieverbruik is er niets mis mee om deze bij te vullen met een goedkopere motorolie.
Synthetische oliën zorgen voor een betere verbranding en zijn minder vervuilend dan minerale oliën. Kies dus voor een kwalitatieve tweetakt motorolie. Gebruik alleen loodvrije benzine met een minimaal octaangetal van 90 RON voor uw 2-taktmengsel.