Verzekeraars als HEMA en Unigarant geven aan dat de fiets of e-bike voor vergoeding bij diefstal op slot moet staan met een ART-goedgekeurd slot van (minimaal) twee sterren. Een ART-2 fietsslot volstaat dus voor zowel de gewone als de elektrische fiets.
Het ART-keurmerk
Stichting ART test, keurt en certifieert alle sloten die in Nederland op de markt komen. Het gaat hierbij om alle soorten sloten: ringsloten, kettingsloten, beugelsloten, vouwsloten, schijfremsloten, kabelsloten en insteeksloten (alleen voor de fiets).
Het kettingslot wordt gezien als het meeste veilige fietsslot. Het slot bestaat uit een ketting en een sluiting. Deze sluiting kan zowel een los slot als een vaste sluiting zijn. De schakels van een kettingslot zijn gemaakt van gehard staal.
Anti-diefstalverzekering voor de fiets
Een anti-diefstalverzekering is af te sluiten met een voor de betreffende tweewieler (fiets, scooter/brommer, motor) goedgekeurd ART-slot. Voor een fiets moet er minimaal sprake zijn van een ART-2 slot, terwijl vaak ook een ART-3 slot goed te gebruiken is voor de fiets.
Kies een ringslot als basis. Het kettingslot, beugelslot of vouwslot kan dan als 'extra slot op de fiets' dienen. Ook een ringslot met een insteekketting is een goede optie: u bent dan in één keer klaar. De sleutel van (en in) het ringslot heeft u onderweg altijd bij de hand.
Het kabelslot en kettingslot zijn aan elkaar gewaagd wat betreft stevigheid en bescherming tegen het doorknippen ervan. Op het vlak van flexibiliteit gaat de voorkeur hier uiteindelijk wel naar het kettingslot omwille van zijn gebruiksgemak.
De diefstalbestendigheid was bij deze sloten al getest door Stichting ART. Conclusie: vergeet vouwslot en beugelslot. De beste oplossing is een ringslot in combinatie met een los kettingslot van minimaal 85 centimeter zodat je hem altijd aan de 'vaste wereld' vast kunt maken.
Hoe is te zien dat het om een ART-2 slot gaat? Het minimale advies voor het beveiligen van gewone fietsen tegen diefstal is dus een slot ART-2. Zo'n slot is te herkennen aan het ART-logo, het aantal sterren en een viercijferig goedkeurnummer.
Wil je een door de verzekering goedgekeurd fietsslot, koop dan een ART-keurmerkslot met minimaal twee sterren: ART-2. Wil je de beveiliging van je fiets of e-bike uitbreiden, schaf dan een tweede slot aan met bijvoorbeeld minimaal een ART-2- of een ART-3-, ART-4- of zelfs ART-5-keurmerk.
De AXA defender is een ART 2 goedgekeurd slot, dit maakt de AXA defender geschikt voor vrijwel alle verzekeringen. De AXA defender is een ringslot met een volledig rondom gelast slothuis van staal.
Fietssloten van het oer-Nederlandse merk AXA die als 'veilig' worden beschouwd. Dat deze sloten geschikt zijn om uw fiets mee te beschermen tegen diefstal wordt onderschreven door de Stichting ART met een ART-2 certificering.
Solid-ringslot van AXA
De productie en verkoop van de 'Poolse sleutel' kan AXA niet tegenhouden. 'Er is geen wet die dat verbiedt. Een koevoet waarmee je kunt inbreken, mag je ook produceren en verkopen. ' Maar je mag de sleutel niet aanprijzen als een middel om een AXA-slot te openen.
Een kettingslot is eigenlijk het sterkste type (fiets)slot dat verkrijgbaar is. Vooral als het van gehard staal is gemaakt. Door de constructie met schakels is het onmogelijk om snel en onopvallend een kettingslot open te krijgen.
ART-3 fietssloten bieden meer beveiliging en zijn meer geschikt voor de stedelijke omgeving. ART-4 wordt voor fietsen nauwelijks gebruikt, maar des te meer voor scooters en motors. Let op: veel verzekeraars eisen bij een diefstalverzekering dat uw fietsslot een minimaal aantal sterren moet hebben.
Het verschil tussen ART-1 t/m ART-5
ART-2 sloten betreffen in de regel fietssloten. ART-3 sloten zijn in de regel bestemd voor de duurdere fietsen en scooters en brommers. ART-4 sloten zijn geschikt voor scooters en (de wat lichtere) motoren, terwijl het bij ART-5 uitsluitend gaat om sloten voor de (zwaardere) motor.
In eerste instantie kijk je of je op het slot een stickertje of opdruk kunt vinden met het ART logo. Op het stickertje vind je de volgende gegevens: Het woord “ART”, een “nummer” en een aantal “sterretjes”. Het nummer is het slotnummer oftewel het goedkeurnummer.
Bij goedgekeurde motorsloten is er sprake van een slot dat een keurmerk heeft verkregen van stichting ART en daarbij in een bepaalde ART klasse is ingedeeld.
Het kabelslot lijkt erg veel op een kettingslot, maar dit slot is gemaakt van een ijzeren kabel. Dit maakt het slot wat flexibeler, lichter en dus handzamer dan een kettingslot. Hierdoor is een kabelslot wel net iets minder sterk dan een kettingslot, maar wel erg veilig in combinatie met een ringslot.
Met topmerk ABUS heeft u deze veiligheid. De ABUS Bordo Granit X Plus 6500/85 is een ART 2 gekeurd slot. Het zwarte slot is zeer flexibel, laag in gewicht en heeft een compacte vorm. De zachte coating voorkomt lakschade aan de fiets.
Het Keurmerk
Daarnaast wordt gewerkt met een sterrensysteem. Hoe meer sterren een slot heeft, hoe hoger de preventieve waarde van het slot en hoe beter hij dus beschermt tegen diefstal. Een slot met vijf sterren heeft de meeste preventieve waarde.
Vaak is de cijfercombinatie ook zelf in te stellen, soms is er sprake van een unieke code, vermeld op de verpakking. Het gaat daarbij in het geval van fietssloten doorgaans om een driecijferige of viercijferige combinatie.
Kies voor een ART-slot met minimaal 2 sterren. Ook een ART-3 slot is prima geschikt voor de beveiliging van uw e-bike. Het type slot maakt niet zo heel veel uit; u kunt bijvoorbeeld kiezen voor een ringslot, een vouwslot of een kettingslot. Een goed basisslot voor de beveiliging van uw e-bike is een ringslot.
Met betrekking tot het kettingslot geldt dat schakels van gehard staal met een minimale dikte van 8 millimeter doorgaans als een goed en duurzaam beveiligingsmiddel tegen diefstal wordt gezien. Het is voor dieven lastig om met een betonschaar een kettingslot met een dergelijke dikke schakel snel door te knippen.