Tesla lanceert de nieuwe Model S “Long Range Plus” met een nog grotere actieradius. Volgens de EPA-norm bedraagt de actieradius van dit model 647 kilometer. Volgens berekeningen van Electrek mogen we dat met 1,12 keer vermenigvuldigen om op de WLTP-range uit te komen. Die bedraagt een indrukwekkende 720 kilometer.
Snelheid en actieradius
“Met mijn elektrische auto, de Tesla Model 3, ligt de échte actieradius dus ergens tussen de 350 en 560 kilometer.
De Tesla Model 3 heeft een ingeschatte actieradius van 368 km die je goed kan noemen. Daarbij heeft hij een topsnelheid van 225 km/h, wat iets hoger is dan het gemiddelde. Van 0-100 accelereert de elektrische Tesla Model 3 in 6.1 seconden, wat veel sneller is dan een auto binnen het middenklasse segment.
Om een voorbeeld te geven: de accu van een Tesla Model S verliest na 80.000 kilometer slechts vijf procent van de oorspronkelijke capaciteit. Echter, zoals bij veel andere onderdelen van oudere auto's, raakt de accu uiteindelijk zo goed als op.
Als de Model 3 langer dan een week geparkeerd heeft gestaan, raadt Tesla u aan om te rijden zoals u normaal zou doen en bij de eerstvolgende gelegenheid 100% op te laden. Bovendien is het raadzaam de Model 3 regelmatig te laten "slapen" door hem indien mogelijk te parkeren met Bewakingsmodus uitgeschakeld.
Als de batterij helemaal leeg raakt, moet u deze weer opladen. Als u de batterij gedurende langere tijd leeg laat, kan het zijn dat u de Model 3 niet meer kunt opladen of gebruiken en u de auto met startkabels moet starten of de laagspanning-batterij moet vervangen.
Een volle batterij levert namelijk 1200 kilometer aan rijplezier op. Dat is meer dan twee keer zoveel als een Tesla Model S nu haalt en zelfs meer dan benzine- of dieselwagens op een tank halen.
Voor de Tesla kun je een onderhoudsplan afsluiten. Onderhoud voor de eerste 80.000 kilometer van een Tesla Model S kost 2.500 euro. Voor 30.000 kilometer per jaar gedurende vijf jaar zou je dus twee van dit soort onderhoudsplannen moeten afsluiten.
De prijs van de batterij is exclusief montage en ondersteunende onderdelen. Reken hiervoor op ongeveer 1300-1500 Euro .
De kosten voor snelladen komen in de buurt van kosten voor het tanken van brandstof. Wanneer je een auto met een groter accupakket oplaadt, zoals een Tesla Model S (met 75 kWh), tegen een tarief van €0,60 per kWh, komt dit uiteindelijk neer op zo'n €45,00 voor een volle accu.
Het verbruikscijfer van een auto is altijd een gemiddelde. De Tesla Model 3 verbruikt gemiddeld 14,9 kWh per 100 kilometer.
De prijs van de goedkoopste Tesla ligt op net geen 49.000 euro voor een Tesla Model 3. De prijs van de Tesla Model S ligt op net geen 90 mille en voor een Tesla Model X liggen de prijzen rond de 93.000 euro. Dus grofweg kost een Tesla tussen de 50.000 en 100.000 euro.
Onderzoek onder Tesla-rijders wijst uit dat vrijwel alle accu's na 250.000 kilometer nog meer dan 90 procent van hun oorspronkelijke capaciteit hebben. En nieuwere onderzoeken wijzen uit dat de meeste nieuwe elektrische auto's in de eerste 500.000 kilometer minder dan twintig procent van hun accucapaciteit verliezen.
Heeft mijn auto een jaarlijkse onderhoudsbeurt nodig? Uw Tesla heeft geen jaarlijkse onderhoudsbeurt en vloeistofverversingen nodig. Raadpleeg de meest actuele onderhoudsaanbevelingen in de gebruikershandleiding voor uw Tesla.
In een kleine elektrische auto is geen plaats voor een groot batterijpakket. Daarom hebben grotere auto's meer bereik dan kleinere auto's. Het bereik van grote auto's is gemiddeld 425 km, van middenklassers 310 km en van kleine auto's 230 km.
Een thuisbatterij lijkt ecologisch misschien interessant, toch is de investering vooralsnog niet rendabel. Dit komt vooral omdat de batterijen nog steeds kostelijk zijn en u ook rekening moet houden met de prijs van de elektriciteit die u van het net afneemt.
Hoeveel zonnepanelen heb ik nodig voor een elektrische auto? Een gemiddelde elektrische auto heeft 8 zonnepanelen nodig om het verbruik van het opladen te dekken. Wanneer je een hybride auto hebt, dus zowel elektrisch als brandstof, heb je 5 zonnepanelen nodig.
Om ervoor te zorgen dat de kosten voldoende opwegen tegen de baten, wordt aangeraden om per kWp zonnepanelen een batterij van 1 tot 1,5 kWh te voorzien. Voor een gemiddelde zonnepaneleninstallatie van 4 kWp wordt ideaal gezien een thuisbatterij met een capaciteit van 4 tot 6 kWh geplaatst.
Heeft mijn auto een jaarlijkse onderhoudsbeurt nodig? Uw Tesla heeft geen jaarlijkse onderhoudsbeurt en vloeistofverversingen nodig. Raadpleeg de meest actuele onderhoudsaanbevelingen in de gebruikershandleiding voor uw Tesla.
Voor een WA Casco autoverzekering kom je bij de goedkoopste verzekeraar uit op een maandbedrag van € 47. Bij de duurste verzekeraar komt de premie maar liefst uit op € 177.
Een elektrische auto wordt standaard geleverd met tot wel 6 jaar onderhoud, waarbij de auto op alle belangrijke punten wordt gecontroleerd. Het onderhoud bestaat uit een inspectieservice, het vervangen van de pollenfilter en het verversen van de remvloeistof. Ook voeren we gelijk een APK uit als het nodig is.
De Tesla Model 3 kan volledig worden opgeladen voor €12. Deze prijs is gebaseerd op de gemiddelde Europesche energieprijs van €0.20 per kWh voor thuis laden (energieprijzen verschillen per land en aanbieder), Lees meer over kosten van EV's en publiek laden.
26 augustus 2022 In circa negen maanden tijd is het laadtarief bij de Tesla Supercharger verdubbeld. Betaalde je als Tesla-rijder in 2021 gemiddeld nog € 0,28 per kWh*, in augustus van dit jaar was dat gemiddeld € 0,57. Niet-Tesla-rijders die er zonder abonnement laden, betalen € 0,66 tot € 0,70 per kWh.
We raden aan om elke avond de auto in te pluggen om de batterij bij te laden. Tot welk percentage moet ik de batterij opladen? Voor regelmatig gebruik raden wij u aan de auto op te laden tot het bereik "Dagelijks", dus tot ongeveer 90%.