Lak is puur cosmetisch, en afhankelijk van de kleur moet u 3-5 lagen aanbrengen. Kies voor de romp en opbouw een hooglans lak en voor de gangboorden een antislip verf. Wanneer u het onderwaterschip kaal heeft gemaakt kiest u een primer die geschikt is voor onder water. Dezelfde laagopbouw is nodig als boven water.
Kajuitboot 5 meter volledig schilderen: €400,- Polyester kruisertje schilderen vanaf gangboord tot waterlijn: €700,- Volledig schilderen stalen grachtenvlet 6 meter: €750,- Interieur lakken Aloa 27: €750,- euro.
Om eventuele kleine ongeregeldheden weg te halen kunt u, voordat u de afwerklaag aanbrengt, licht schuren met korrel 600. Totaal adviseren wij u minimaal 7 lagen aan te brengen. Gaat u een onderhoudslaag aanbrengen over een bestaande laag? Dan kunt u deze aanbrengen met ongeveer 25% verdunde blanke lak.
Wanneer staal kaal is gemaakt, moet zo snel mogelijk de eerste (25% verdunde) primerlaag worden aangebracht om het staal af te sluiten tegen roest. In ieder geval de eerste dag. Als dit niet wordt gedaan, zal de volgende keer opnieuw moeten worden geschuurd om vliegroest te verwijderen.
Wat is de beste bootverf? Met International Super Gloss HS kun je rekenen op een super snelle dekking, zodat je daarmee goed kunt schilderen.
Stevige boten die gebouwd zijn van staal en polyester zijn beter geschikt om in het water te overwinteren dan lichtgebouwde boten. Zorg dat alle afsluiters, kranen, bilgepompen, waterpompen, watersystemen, afwaterings slangen worden ontdaan van water. Water zet uit wanneer het bevriest, hierdoor richt het schade aan.
Polyester schepen gaan langer mee.
Wees niet bevreesd, het kan bij goed onderhoud (in de was zetten) heel lang duren. Misschien wel een mensenleven. Goed onderhouden stalen schepen van meer dan honderd jaar oud zijn nog steeds in de vaart.
De al eerder genoemde houten boot is prachtig maar kost veel tijd aan onderhoud. Een polyester sloep daarentegen is direct vaarklaar en is nagenoeg onderhoudsvrij.
Polyester, staal of aluminium
Aluminium is lichter, sterker (langer bestand tegen zware krachten en corrosie door zeewater) maar ook duurder. In geval van schade zul je een schip met stalen romp eenvoudiger kunnen (laten) repareren dan bij polyester; zeker in het buitenland.
Gebruik schuurpapier om het laatste vuil te verwijderen en het oppervlak glad te maken. In sommige gevallen is het niet nodig om de oude laag te verwijderen. Als de oude laag nog erg glad is, kun je het oppervlak gewoon schuren en vervolgens een nieuwe vernislaag aanbrengen.
2K blanke lak is één van de sterkste lakken die er zijn. De naam komt van 2 componenten lak, hiermee bescherm je je oppervlak nóg beter tegen krassen, chemicaliën, thinner en extreme weersinvloeden daarbij geef je het oppervlak een mooie, ultramatte laag.
Het schuren van een polyester boot kun je het best doen met een schuurmachine. Maak dan gebruik van een haakse poetsmachine of een excentrische schuurmachine. De schuuruitslag van laatstgenoemde zorgt ervoor dat de schuurkrassen elkaar overlappen.
Stralen en conserveren onderwaterschip jacht 13 meter: 3900 euro. Zandstralen kiel zeiljacht 11 meter: 600 euro. Stralen en schilderen vlet van 10 meter: 1300 euro. Grachtenvlet van 6 meter stralen én coaten: 900 euro.
Behandeld polyester of polyester reparatie van uw boot
Uiteraard is een twee-componenten primer op epoxy-basis het beste, echter, die kan niet (deels) over één-componenten verf of antifouling gezet worden. Dan kunt u het beste kiezen voor een één-componenten primer, zoals International Primocon.
Varen moet je leren, het vergt vaardigheden en ervaring. Je moet kunnen aanleggen, met wind, golven en stroom weten om te gaan. Je schip in de hand kunnen houden in havens, sluizen en bij bruggen. Weten wat borden en boeien betekenen, en wat je moet doen als je andere schepen tegenkomt.
Een boot van 10 meter kost ongeveer € 6000,- per jaar is de conclusie. Wij hebben twee boten, te weten een ex-zeil katjuitbootje van 5,2 meter voorzien van een buitenboordmotor, 9,9 pk high trust (nieuw aangeschaft) en een kajuitsloep van 7,3 meter met een dieselmotor van 50 pk.
Net zoals in de autowereld kan je zo duur gaan als je zelf wilt. Tweedehands start de prijs vanaf een 3.000€, verwacht dan geen kant en klare boot maar een boot met wat (doenbaar) werk aan. Voor 10.000 à 15.000€ heb je een tweedehands vaarklare zeilboot van +/- 8 à 9.5m.
Draaiuren in een boot belasten een motor heel anders dan in een auto. 4000 uur met een gemiddelde van 80 km/u = 320000 km in een auto. Een matige scheepsmotor haalt 5-6000 uur en een goede en goed onderhouden Mitsubishi haalt 10- 15000 uur bij pleziervaart.
Re: Polyester boot en de winter
over het algemeen is het raadzaam de boot om het jaar uit het water te halen in de winter zodat deze goed kan uitdrogen om osmose te voorkomen. De nieuwere polyester schepen hebben hier minder last van.
Na verloop van tijd verliest je boot, die vroeger zo mooi glimmend in het water lag, zijn glans door verschillende weersinvloeden. Het polyester of lakwerk van je boot verliest zijn glans en kan zelfs gaan verweren. Het is daarom erg belangrijk om je boot jaarlijks goed te onderhouden en zo nu en dan goed te polijsten.
Lekkende elementen op het dek (schroefgaten, platen, verstaging). Overal waar door de huid van het schip is geboord, of zaken bevestigd zijn, (handvatten, wandputtingen) kunnen - zeker mits onvoldoende gekit - lekkages ontstaan waarvan het water zich uiteindelijk in de bilge verzameld.
Buitenboordmotoren hebben een aantal voordelen. Naast dat het meestal als roer gebruikt wordt kan hij ook omhoog geklapt worden. Deze functie kan zeer handig zijn voor als deze verstopt komt te zitten met bijvoorbeeld touw, wier of andere waterplanten.
Het onderliggende staal moet dan minimaal 3 mm dik zijn. Het voordeel hiervan is dat in vele omstandigheden het verfsysteem van het onderwaterschip in takt blijft aangezien er geen kaal staal nodig is voor de meting.