ANTWERPEN – Ongeveer een kwart van de containerschepen met een capaciteit van meer dan 1000 teu is ouder dan vijftien jaar. Eind volgend jaar is een zestigtal schepen zelfs ouder dan 25 jaar.
De kosten van een binnenvaartschip kunnen sterk van elkaar verschillen. Een klein en oud binnenvaartschip heeft bijvoorbeeld een aanschafwaarde van rond de 50.000 euro. Maar de aanschafwaarde voor een complex en/of groot nieuwbouwschip ligt rond de 10 miljoen euro.
Het kan varen met een snelheid van 24 knopen, ongeveer 50 kilometer per uur. Dagelijks verbruikt het schip op volle zee zo'n 262.000 liter stookolie. De totale hoeveelheid stookolie die kan worden meegenomen is 13 miljoen liter. De hoofdmotor is 21 meter lang, 5 meter breed en 14 meter hoog en levert 98.000 pk.
Het grootste schip ter wereld is het offshore constructieschip de 'Pioneering Spirit' van rederij Allseas. De supercatamaran heeft een lengte van 382 m en een breedte van 123 m, even groot als twee supertankers en in oppervlakte gelijk aan acht voetbalvelden.
Goedkoop is het niet. Het lijkt op een vorm van liften, maar je betaalt al snel €75 per dag voor het meereizen op een containerschip. Hierbij zijn wel het (meestal uitstekende) eten aan boord en de overige kosten inbegrepen. Het meereizen is een stuk goedkoper dan een regulier cruiseschip vol drukte en toeristen.
Dit 400 meter lange en 62 meter brede schip heeft een capaciteit van 23.756 TEU (20 voets standaardcontainers) en is daarmee het grootste containerschip ter wereld. De MSC Gülsün is het eerste containerschip dat over de breedte 24 containers naast elkaar kan vervoeren.
De wereldhandelsvloot bestaat uit meer dan 50.000 schepen, waarop wel 1,2 miljoen zeevarenden werkzaam zijn.
Het wordt uitgedrukt in metrische ton (= 1000 kg), of soms longton (= 1016,0469088 kg). Ledig schip (light ship tonnage) is het gewicht van het schip, zonder lading, brandstof, passagiers en dergelijke. Draagvermogen (deadweight tonnage, DWT) is het maximale deplacement verminderd met ledig schip.
In rust verstookt een groot cruiseschip zo'n 700 liter brandstof per uur, net zoveel als honderden vrachtwagens.
Shell heeft het grootste schip ter wereld gebouwd. De Prelude is met 488 meter lengte ruim 45 meter groter dan het Empire State Building en zelfs 90 meter langer dan het tweede grootste schip. De Prelude is verder 74 meter breed en 110 meter hoog. Het gevaarte weegt 600.000 ton.
De gemiddelde snelheid van containerschepen is sinds juni 2020 met 5,5% gestegen, van 13,99 knopen naar afgelopen maand 14,76 knopen. De grotere vaartuigen (postpanamax) trapten het spreekwoordelijke gaspedaal nog wat dieper in en verhoogden de gemiddelde snelheid met 8,5% naar 16,1 knopen.
Deze dieselmotor, ontworpen door de Finse fabrikant Wärtsilä, meet maar liefst 13,5 bij 27 meter en ontwikkelt een monsterlijk vermogen van zo'n 110.000 pk en een ongelooflijk koppel van 7.603.850 Nm.
De diepgang van een vaartuig geeft aan hoe diep het in het water ligt. Het is de verticale afstand tussen de waterlijn en het laagste vaste punt, vaak het vlak of de kiel. De diepgang is een belangrijke factor bij de ruimte onder de kiel en daarmee bij de veilige vaart.
De arbeidsvoorwaarden van een Schipper Binnenvaart zijn vastgelegd in de CAO Binnenvaart 2022. Het salaris van een Schipper Binnenvaart begint bij €2208,- en loopt op tot €3327,- bruto per maand inclusief maximale toeslagen. Het salaris kan hoger uitvallen afhankelijk van de rederij waar je werkzaam bent.
De boot wordt in gang gehouden door vier motoren van elk 7500 PK. Hierdoor ligt de gemiddelde snelheid op zo'n 22 knopen, wat neerkomt op ruim 40 km/u.
De capaciteit van een containerschip wordt uitgedrukt in TEU: Twenty feet Equivalent Unit, het equivalent aantal standaard containers van ongeveer 6,10 meter dat het schip kan vervoeren. Anno 2019 kunnen de grootste containerschepen zo'n 22.000 TEU vervoeren.
Tanken kost een paar duiten
Op de foto is te zien dat de boot ruimte heeft voor zo'n 116m3 (116.000 liter) brandstof. Een tankbeurtje kost gemiddeld zo'n 119.248 euro, als je uitgaat van een diesel grootverbruikprijs van 1,028 euro.
Brandstofgebruik boot
Je zou ook kunnen zeggen dat elke 4 pk een liter brandstof per uur verbruikt. Diesel kost op dit moment zo'n 2 euro per liter. Een dag rustig varen zou dus tussen de 40 en de 60 euro kosten.
Even een jacht van 600 miljoen vol tanken
Volgens het Instagram-account bedragen de kosten 1,5 miljoen dollar voor 500.000 liter brandstof.
Bovendien is de verloren lading maar 0,001 procent van álle containers ter wereld die op schepen rondvaren op zee: 25 miljoen. In de video hieronder leggen we je uit hoe er in 60 jaar tijd 25.000.000 containers zijn bijgekomen en waarom die container weleens de uitvinding van de eeuw is genoemd.
GT is het volume van alle gesloten ruimten van het schip. Er is geen verwijzing meer naar het meet- of hoofddek. De bruto tonnenmaat (Gross Ton) wordt uitgedrukt in Moorsomton (1 Moorsomton = 100 cuft = 2,83 cbm).
Draagvermogen van een schip uitgedrukt in ton (1000 kg).
Alleen de Verenigde Staten hebben meer vliegdekschepen in hun vloot. Dat land heeft er elf. Op de derde plek staat het Verenigd Koninkrijk met twee schepen. China had al twee vliegdekschepen.
De Ever Alot heeft een capaciteit van 24.004 TEU en dat is officieel net iets meer dan de Ever Ace kan vervoeren (23.992 TEU). Daarmee is het vaartuig officieel het grootste containerschip ter wereld. De Ever Ace en Ever Alot zijn allebei 400 meter lang en 61,5 meter breed.
Het duurt wel twee dagen om een groot containerschip te lossen. Vrachtschepen zijn vaak lang onderweg met hun lading.