Deze naaf is wat bereik betreft vergelijkbaar met een 27 versnellingssysteem. Hij is geliefd onder de 'diehard' fietsers. En dat is niet zo gek, want de Rohloff gaat zeker 150.000 kilometer mee. De naaf heeft een ingebouwd oliebad dat om 5.000 kilometer het beste ververst kan worden.
Er zijn verschillende verhalen over hoelang deze naaf mee zou moeten gaan. Wanneer je hem goed onderhoud zou hij in ieder geval 15.000 kilometer mee moeten gaan. Dit kan bij goed gebruik nog veel langer zijn. Vaak houd deze naaf het langer vol dan de rest van de fiets.
Een fiets met een Rohloff-naaf kost gemiddeld € 1.000,- meer dan een goede derailleurfiets. Maar op de lange duur blijkt deze hoge aanschafprijs wel gerechtvaardigd te zijn. De 'goedkoopste' Rohloff-fiets kost iets meer dan tweeduizend euro.
Shimano Nexus 7 versnellingsnaaf heeft 7 versnellingen en is de meest gebruikte versnellingsnaaf door zijn uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding. Je ziet deze naaf op veel stadfietsen, transportfietsen en op elektrische fietsen.
Set Rohloff spoel olie en all-season olie. Voor het jaarlijks spoelen van de Rohloff-naaf en het opnieuw vullen met de 4-seizoenen olie. Een olieverversing moet jaarlijks of ten minste elke 5000 km worden uitgevoerd.
De olie van de Alfine versnellingsnaaf moet elke 5000 km , of eens in de 2 jaar als je minder dan 5000 km hebt gefietst, vervangen worden. Dat doen wij natuurlijk graag voor je. Maar het kan ook zelf. Het potje bevat 50 ml olie: 25 ml om te spoelen en de rest om na het spoelen te vullen.
Je kunt de Rohloff Speedhub vinden in diverse fietsen van onze merken Santos, Idworx, KOGA Signature en Van Nicholas.
Fietst u dagelijks, vooral in de stad en wilt u zelf weinig onderhoud uitvoeren? Dan is een naafversnelling iets voor u. Fietst u vaker grote afstanden of regelmatig op heuvelachtig terrein en vindt u wat onderhoud geen enkel probleem? Kies dan voor een derailleur.
Met de E-14 combineert de Rohloff perfect met een Bosch middenmotor. De maarliefst 14 versnellingen zijn nagenoeg onderhoudsvrij. Het volledig electrisch schakelen in combinatie met de krachtige Bosch middenmotoren leidt tot een compromisloze aandrijving.
Een Pinion is een bijzondere overbrenging die in de trapas zit. Dit in tegenstelling tot de bekende Rohloff-naaf die in het achterwiel zit. De Pinion heeft als voordeel dat je nóg lichter en zwaarder kunt trappen dan met een Rohloff-naaf. Daarnaast kun je later een heel erg goede achterwiel-motor van Neodrive inbouwen.
Santos Bikes zijn custombuilt. En dan ook nog eens in eindeloos veel variaties op te bouwen. Dat betekent dat er géén standaardprijs aan een Santos fiets hangt…. We kunnen wij, met ruim tien jaar ervaring en als inmiddels grootste Santos dealer, vertellen wat veel verkochte configuraties zijn.
Shimano Nexus 8 versnellingsnaaf
De Nexus 8 naaf is echter meer dan een Nexus 7 met één versnelling meer; de 8 heeft een breder bereik, loopt efficiënter en is kwalitatief beter. Er zijn zelfs mensen die een Nexus 8 versnellingsnaaf in een mountainbike bouwen en hem voor off-road gebruik inzetten!
'De beste naaf voor het vlakke Nederland en lichte heuvels is de Nexus 8′, zegt TestKees. 'In de lichtste versnelling kun je ongeveer 8 km/h fietsen met een traptempo van 60 omwentelingen. Licht genoeg om met volle ondersteuning bijna alle heuvels op te komen.
Zet het zadel op de goede hoogte. Als je zadel te laag staat, trapt de fiets veel zwaarder. Je hebt hem op de juiste hoogte staan, als je been licht gebogen is als de trapper op zijn laagst staat (hoeveel dat aan Watt kost, kan TestKees helaas niet meten). Zet je stuur lager.
Het vervangen van een versnellingsnaaf is een enorm dure operatie. Dit begint bij 75 euro als de fietsenmaker gebruikte onderdelen op voorraad heeft. Wanneer er een nieuwe naaf gebruikt word gaat dit gauw richting de 175 euro voor deze reparatie.
De sportieve E-bike van het Jaar 2022 is de Kalkhoff Entice 5. b Advance+ (€ 4099). Eervolle vermeldingen zijn er voor de Stella Tierra Pro MDB FI (€ 4599) en de Specialized Turbo Vado 4.0 (€ 4000).
De 11/28 of 11/30 cassettes zijn geschikt voor heuvelachtige parcoursen en voor sommigen al in de bergen. Voor de meeste fietsers zijn echter de 11/32 en 11/34 cassettes het meest geschikt voor in het hooggebergte.
Hoe werkt NuVinci? Het NuVinci versnellingssysteem heeft binnenin geen tandwielen, maar twee draaiende schijven met daar tussenin zes stalen kogels. In elk van deze kogel zit een klein asje en de hoek van deze asjes bepaalt de versnellingsstand.
Gemiddeld gaat een riem ongeveer 35.000 km mee. De Gates riem is er in twee uitvoeringen. De Gates Original riem (ook wel CDC of Mudport genoemd) en sinds begin 2012 ook de Gates CenterTrack riem (ook wel CDX genoemd).
Een Rohloffnaaf heeft drie zonnewielen die elk uit twee tandwielen bestaan. Door de vertanding van de twee naast elkaar liggende tandwielen net iets anders te kiezen, verandert de overbrengingsverhouding.
De traploze versnellingsnaven van Enviolo
De patenthouder van het systeem brengt het product uit onder de naam Enviolo. Enviolo heeft drie systemen ontwikkeld om traploos te schakelen: handmatig traploos schakelen, automatisch traploos schakelen en AUTOMATiQ.
Een Shimano Alfine 8 of 11 naaf is een versnellingsnaaf welke in het achterwiel gemonteerd wordt, met 8 of 11 inwendige versnellingen. Het basisprincipe is gelijk aan de vertrouwde drieversnellingsnaaf, maar de uitvoering staat op een hoger niveau.
Bij een naafversnelling moet je bij het schakelen eigenlijk even stoppen met trappen. Dat is altijd beter voor de naafversnelling, maar het is extra belangrijk bij fietsen met trapondersteuning. De ondersteuning is in de hoogste stand best wel fel. Als je dan schakelt, kun je de naafversnelling kapot maken.
Re: Welk verzet voor de Alp d'Huez ? In principe zou 30x25 voldoende moeten zijn als je alleen de Alp op gaat en een redelijke conditie hebt. Als je wilt kun je ook een groter tandwiel monteren. Als je een lange kooi hebt, moet een 30 eventueel ook wel kunnen.