Hoe lang duurt een vliegopleiding? Dit is afhankelijk van de frequentie waarin de vlieglessen worden gepland. Onze gemiddelde leerling heeft +/- 1 jaar nodig om zijn vliegbrevet te halen. Wij verzorgen ook spoedcursussen, dit maakt het mogelijk om in een korte periode een vliegbrevet te halen.
Voor het behalen van het PPL-brevet heeft een kandidaat ten minste 45 vlieguren nodig (minimaal 25 met instructeur, minimaal tien uur solo), bij LAPL is dat resp. 30 vlieguren (24 uur met instructeur) en 6 uur solo.
Als u een PPL-SEP heeft moet u minimaal 12 vlieguren maken en een 12e vlucht met instructeur in de 12 maanden voorafgaand de vervaldatum voor het geldig houden van het vliegbrevet. Een PPL-SEP is 3 jaar geldig.
Iedereen kan leren vliegen. Een brevet halen is minder moeilijk dan het lijkt. En hoewel vliegen als hobby niet goedkoop is hoeft het na het halen van het brevet niet veel duurder te zijn dan hobby's zoals motorrijden, golf of zeilen.
Voor een PPL dien je minimaal 45 uur gevlogen te hebben. Als je nog geen vliegervaring hebt is deze minimumeis ambitieus. Het hangt ook af van je leeftijd.
Met dit model worden ook vaak rondvluchten gemaakt. In veel landen wordt de Cessna 182 ook voor militaire doeleinden gebruikt. Het vliegtuig kost slechts 433.500 euro en de bedrijfskosten per uur liggen tussen de 150 en 170 USD. Dit maakt het een van de goedkoopste vliegtuigen.
Minimum en maximum salaris voor Piloten e.d. - van € 2.648 tot € 6.636 per maand - 2022. Het aanvangssalaris van een Piloten e.d. bedraag meestal tussen de € 2.648 en € 3.982 bruto per maand. Na een dienstverband van 5 jaar bedraagt het salaris tussen de € 3.144 en € 4.871 per maand bij een werkweek van 38 uur.
PPL: Hiermee mag je praktisch overal ter wereld vliegen, zolang het in een vliegtuig is dat geregistreerd is als dezelfde staat als waarin het brevet is uitgegeven (het Nederlandse brevet staat daarbij gelijk aan het Europese JAA brevet).
Hoeveel uren moet je gevlogen hebben? Het absolute minimum dat je aan uren moet vliegen om een brevet te halen is: RPL-MLA en LAPL: 30 vlieguren: waarvan minimaal 15 uur met instructeur en minimaal 6 uur solo. PPL: 45 vlieguren: waarvan minimaal 25 uur met instructeur en minimaal 10 uur solo.
Het is dus verstandig een besteding te verwachten van 18000-19000 euro, normaliter verdeeld oven een 2 jarig plan. Je rekent de vlieglessen af per les. Mocht je je PPL opleiding gebruiken als opstap voor de beroepsopleiding, bespreek dan de belastingtechnische mogelijkheden met je financiële adviseur.
In Nederland verdient een helikopterpiloot tussen ongeveer € 3200,- en € 6700,- per maand. Dat is gemiddeld € 4950,- per maand. Die salarisschaal staat op de Nationale Beroepengids. Beginnende piloten bij het leger verdienen tussen € 2600,- en € 3500,- salaris per maand.
Tarieven Cessna huren (zonder lidmaatschap):
Cessna 172 - € 175,00 incl. BTW per uur. Cessna 150 - € 120,00 incl. BTW per uur.
Normaal gezien vliegt een piloot zo'n 900 uur per jaar. Dat lijkt misschien niet veel maar zoals je kan zien in mijn dagplanning (zie onderaan artikel) ben ik dikwijls ongeveer zo'n 12 uur van huis weg voor een normale werkdag. Vlieguren tellen enkel voor je vergunning.
Het toestel zelf
Volgens deze deze vliegtuig-verkoop site kosten instapmodellen uit 2016 rond de €25.000. Dat is nog te doen, maar of je daarmee voor de dag wil komen… Als je het doet, doe je het goed. Mocht je het échte werk willen zien zijn er jets beschikbaar vanaf een schamele €2.000.000.
Helikopter brevet: €30.000. Brandstof: €16.000. Onderhoud: €19.200.
Volgens de fabrikant kost de nieuwe Boeing 787-9 ongeveer 250 miljoen dollar per stuk. Daar krijg je dan een lege kist voor, die je naar wens kunt invullen. 250 miljoen is misschien veel geld, maar dan heb je ook wat: de ramen zijn 30 procent groter dan in vergelijkbare vliegtuigen.
Vliegbewijs aanvragen bij RDW
Na het behalen van de online kennistest, krijgt u van de vliegschool een mail met een persoonlijke link naar de RDW-website. Via die link vraagt u het vliegbewijs aan. U logt in met DigiD en betaalt met iDeal. Het vliegbewijs krijgt u daarna per mail toegestuurd.
In Nederland is het alleen mogelijk piloot/verkeersvlieger te worden door middel van een tweejarige opleiding aan een particuliere beroepsluchtvaartschool. Dit betekent dat het een dure opleiding is (zo'n €100.000 in totaal).
Om jouw PPL te behalen en te leren vliegen zijn er minimale eisen die nodig zijn om de opleiding succesvol af te ronden. Zo moet er een minimaal aantal uren worden gevlogen, speciale theorie vakken gevolgd worden en er moet ook een medische keuring plaatsvinden om uiteindelijk jouw vliegbrevet te krijgen.
Voor slechts 238 euro per uur (bloktijd*) vlieg je in een Robin 135 CDI en kun je gratis één passagier meenemen (mits het totaal toegestane gewicht niet wordt overschreden).
Het is geen moeilijke theorie, maar wel veel. Door het lezen van de aanbevolen boeken, het volgen van de theorielessen en het maken van de proefexamens, ben je voldoende voorbereid op de examens.
"Een beginnend vlieger heeft bovendien vaak een gigantische schuld van 1,5 ton openstaan bij de bank", voegt de woordvoerder van VNV toe. “De opleiding kost zo'n 150.000 euro en die moeten piloten in wording zelf bekostigen.” De opleiding kost namelijk zo'n 150.000 euro en die moeten piloten in wording zelf bekostigen.
De grootverdieners in Nederland zijn medisch specialisten, huisartsen en directeurs en leidinggevenden. De vermelde salarissen zijn de maximale bruto-maandlonen, op basis van 30 jaar ervaring.
Het gemiddelde salaris voor de functie Captain B777/B787 in Nederland is € 19.176 per maand, wat 6% lager is dan het gemiddelde salaris van € 20.488 per maand bij KLM voor deze functie.