Hoe lang duurt het voordat ik een besluit op mijn aanvraag krijg? Op een aanvraag wordt doorgaans binnen 13 weken na ontvangst van de volledige aanvraag beslist.
Na ondertekening van de koopovereenkomst dien je binnen 60 dagen je subsidieaanvraag in. Je vraagt uitbetaling van de subsidie aan, nadat de auto in het RDW kentekenregister op je naam staat. Dit kan tot uiterlijk 18 maanden na de subsidieverlening.
De subsidieaanvraag is binnen 60 dagen na datum van ondertekening van het koop- of leasecontract ingediend. De auto staat minimaal 3 jaar onafgebroken op naam van de aanvrager. Voor private lease is dit 4 jaar. De catalogusprijs van de elektrische auto is minimaal € 12.000,- en maximaal € 45.000,-.
Het totale subsidiebudget voor SEPP is verdeeld over de periode 2020 tot en met 2024. De jaarbudgetten voor 2022 zijn: € 71 miljoen voor nieuwe elektrische personenauto's (koop en lease). € 20,4 miljoen voor gebruikte elektrische personenauto's (koop en lease).
In 2022 zit er ruim 228 miljoen euro in de pot. Deze subsidie kan benut worden voor warmtepompen, zonneboilers en isolatiemaatregelen. Ook zakelijke partijen, zoals kantoorpanden en particulieren investeerders kunnen gebruik maken van de subsidie op warmtepompen en zonneboilers.
De subsidie wordt uitbetaald als de auto geleverd is en het kenteken op naam van de subsidie-ontvanger staat. Let op: de beschikbare subsidie vanuit de overheid is beperkt voor 2020 en 2021. Zorg er dus voor dat je zo snel mogelijk na het ondertekenen van de koopovereenkomst je subsidieaanvraag doet.
U kunt vanaf 2 januari 2023 9:00 uur weer SEPP aanvragen voor uw nieuwe elektrische personenauto met een koop- of leaseovereenkomst die u heeft afgesloten op of na 1 januari 2023. Voor een nieuwe auto is het subsidiebedrag in 2023 € 2.950 en voor een gebruikte auto € 2.000.
Komende twee jaar ook potje beschikbaar
Het bedrag per auto is in dat geval 2000 euro. In totaal is er voor 20,4 miljoen subsidie beschikbaar voor tweedehands elektrische auto's. Uit dat potje is voor dit jaar nog 3,7 miljoen euro beschikbaar. De SEPP-regeling is in ieder geval ook nog in 2023 en 2024 beschikbaar.
U vraagt de Subsidie Elektrische Personenauto's Particulieren aan bij RVO. Ieder jaar is een bepaald bedrag beschikbaar. Daarvoor geldt per jaar: op is op. In 2022 is de SEPP-subsidie op.
Voorwaarden subsidie elektrische auto (SEPP)
Je koopt of least de elektrische auto als particulier. Er is géén subsidie elektrische auto voor ondernemers. De auto moet bovendien op jouw naam staan. Om subsidie te krijgen moet de aanvraag uiterlijk 60 dagen na aankoop of lease worden ingediend.
Beide subsidiepotten zijn nu echter leeg. Per 2 januari 2023 is inschrijven weer mogelijk voor nieuwe en gebruikte elektrische auto's waarvan de koopovereenkomst is afgesloten op of na die datum. In 2023 zakt het subsidiebedrag voor een nieuwe auto wel naar € 2.950. Voor een occasion blijft het subsidiebedrag € 2.000.
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024. De Rijksoverheid wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren. Want volledig elektrisch rijden draagt bij aan een beter klimaat en milieu.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Een plug-in hybride auto heet ook wel een plug-in hybrid electric vehicle (PHEV). Eigenaren van een plug-in hybride auto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor auto's met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer.
Meerdere keren aanvragen mag
Je mag meerdere keren subsidie aanvragen voor dezelfde woning, maar het moet wel om andere hoofdmaatregelen gaan. Een voorbeeld: eerst laat je het dak en de vloer isoleren. Daarvoor vraag je subsidie aan. Daarna laat je de spouwmuur ook nog isoleren en neem je een hybride warmtepomp.
Basis- en vergroeningsbetaling
Onze beslissing op uw aanvraag kunt u tussen half november 2021 en 30 juni 2022 verwachten. De meeste aanvragers krijgen in december bericht. Wij betalen uit vanaf december 2021. Ook als u al vóór 1 december 2021 de beslissing heeft ontvangen.
Zoals gezegd komen alle nieuwe elektrische auto's met een catalogusprijs (exclusief kosten rijklaarmaken) van minimaal €12.000 en maximaal €45.000 in aanmerking voor de subsidie. Daarbij moet de elektrische actieradius minimaal 120 kilometer bedragen.
Gemiddeld ligt de aanschafprijs voor een laadpaal thuis tussen de €500 en €1500. Er zit hier best een prijsverschil tussen. Dit komt door het soort laadpaal waar je uit kunt kiezen, de uitvoering en eventueel extra montagekosten.
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Als je kijkt naar de maandelijkse kosten (inclusief de afschrijving) is een nieuwe elektrische auto goedkoper dan een nieuwe brandstofauto. Dat komt doordat de kosten van elektrisch rijden (de 'brandstof'), onderhoud en belastingen een stuk lager zijn.
Fiscale aftrekbaarheid
Dan is de aankoop van een elektrische wagen 100% fiscaal aftrekbaar. Ook de elektriciteit die je gebruikt voor elektrische voertuigen, trek je voor 100% af van je belastingen. Tussen 2023 en 2026 bouwt de overheid trouwens de fiscale voordelen voor brandstof- en hybride wagens af.
De Kia EV6 wint als 'Elektrische Auto van het Jaar 2022' in het hoge segment. Deze stoere elektrische crossover heeft een krachtig design en een rijbereik tot maar liefst 528 kilometer (WLTP). Bovendien onderscheidt de EV6 zich in hoge laadsnelheid, een trekgewicht tot wel 1600 kg en uitstekende rijeigenschappen.
Per 1 januari 2022 is de ISDE-subsidie voor isolatiemaatregelen en (hybride) warmtepompen met een vermogen groter dan 1 kW verhoogd van 20% naar 30% van de gemiddelde totale investeringskosten. De verhoogde subsidie voor deze maatregelen geldt alleen voor maatregelen die daadwerkelijk in 2022 zijn uitgevoerd.
Elektrische en waterstofvoertuigen
Een elektrisch aangedreven personenauto met geïntegreerde zonnepanelen blijft wel in aanmerking komen. Van sommige elektrische bestelauto's, L7e- en waterstofvoertuigen is bij ons al bekend dat ze in aanmerking komen voor MIA en/of Vamil.
De meeste elektrische auto's verbruiken tussen de 8 kWh per 100 kilometer en 30 kWh per 100 kilometer. Om je een beeld te geven van hoeveel stroom dat is: stel dat je 10.000 kilometer per jaar rijdt, dan verbruik je met een auto die 15 kWh per 100 kilometer rijdt, 1.500 kWh per jaar.