Het kan nog nog even duren voordat je ook echt data te zien krijgt in je Google Analytics dashboard. Dit mag niet langer dan 24 uur duren.
De periode waarin een gebruiker actief is op uw site of app. Als een gebruiker gedurende 30 minuten of langer inactief is, wordt nieuwe activiteit standaard toegeschreven aan een nieuwe sessie. Als gebruikers uw site verlaten en binnen 30 minuten terugkeren, wordt dit tot de oorspronkelijke sessie gerekend.
Geschat wordt dat bijna 56% van alle websites gebruik maakt van een analytics-tool. Daarvan gebruikt 86% Google Analytics. Dat is een flink aantal websites, waarvan in veel gevallen data wordt verzameld die niet wordt gebruikt. Meten, maar niet weten.
In Google Analytics is te zien hoeveel mensen je website bezoeken en waar ze vandaan komen, maar niet wie die bezoeker is. Door het toepassen van IP-verrijking wordt dit mogelijk! De eerste stap is gemaakt. We zien nu precies welke bedrijven de website bezocht hebben én welke pagina's.
Aantal bezoekers website meten
De bekendste daarvan is toch wel Google Analytics. Een groot voordeel is dat die tool gratis is, maar tegelijkertijd erg veel mogelijkheden biedt. Bovendien is Analytics eenvoudig te koppelen aan andere Google-producten, zoals Search Console en Google Ads.
Een gebruiker is één unieke bezoeker (of persoon). Een sessie is één “bezoek” aan je website. Als jij twee keer in één week (met hetzelfde apparaat) dezelfde website bezoekt, dan zijn dat twee sessies van één gebruiker. Het aantal sessies is dus altijd minimaal gelijk aan het aantal gebruikers, en is meestal hoger.
In Google Analytics worden zowel sessies als gebruikers in uw account gemeten. Sessies staan voor het aantal afzonderlijke sessies dat door alle gebruikers op uw site is gestart. Als een gebruiker gedurende 30 minuten of langer inactief is op uw site, wordt nieuwe activiteit gerekend als een nieuwe sessie.
Bouncepercentage is het aantal sessies waarbij één pagina wordt geladen, gedeeld door alle sessies, of het percentage van alle sessies op uw site waarbij gebruikers slechts één pagina hebben bekeken en slechts één verzoek aan de Analytics-server hebben geactiveerd.
Het korte antwoord op de vraag hoeveel Google Analytics kost is: niets. Google Analytics is in principe volledig gratis te gebruiken. Het enige dat je nodig hebt is een gratis Google-account. Dat is het account waarmee je ook toegang krijgt tot Gmail, Google Drive en andere (gratis) diensten van Google.
Google Analytics (gratis product)
Een Analytics-account maken
Klik op de pagina Beheerder in de kolom Account op Account maken. Geef een accountnaam op. Configureer de instellingen voor gegevens delen om aan te geven welke gegevens u met Google wilt delen. Klik op Volgende om de eerste property aan het account toe te voegen.
De beste manier om bezoekers op je eigen website te meten is door middel van Google Analytics. Met Google Analytics kun je eenvoudig meten hoeveel unieke bezoekers je website per dag heeft en hoeveel (en welke) pagina's deze bezoekers hebben bekeken.
Tips om het aantal pagina's per sessie te verbeteren:
Plaats linkjes in de tekst naar relevantie artikelen/pagina's binnen de website. Voeg actieknoppen toe. Laat relevantie informatie zien (Bezoekers bekeken ook, relevantie blogs etc.)
Nieuwe bezoekers zijn bezoekers die de website voor heteerst hebben bezocht. Google Analytics meet dit aan de hand van cookies enwanneer een cookie nog niet bekend is zal Google Analytics deze bezoekeraanmerken als een nieuwe bezoeker.
Een unieke bezoeker is iemand die in een bepaalde periode minimaal één keer uw website heeft bezocht.
De sleutel/waarde die een aanvullend sorterings- en/of verzamelniveau voor uw rapport biedt. In veel rapporttabellen wordt een rij weergegeven voor elke mogelijke combinatie van primaire en secundaire dimensiewaarden.
1) Gebruiker 2) Gebruiker van een computersysteem 3) Internergebruiker 4) Internet gebruiker 5) Internetbegrip 6) Internetgebruiker 7) Internetgebruiker uit de verenigde staten 8) Systeemgebruiker 9) Systeemgebruiker (eng.)
Hits: Dit staat voor het aantal aanvragen wat er deze maand naar de server is gedaan voor uw website. Bijvoorbeeld als iemand uw website 3 keer achterelkaar opvraagt, dan wordt dit geregistreerd als 3 hits.
Klik in je dashboard op Statistieken om je sitestatistieken te bekijken. Als je meer dan één site hebt, klik je op Van site wisselen om de site te selecteren waarvan je de statistieken wil bekijken. De navigatieopties bovenaan de pagina Statistieken en inzichten.
Nadat we een Google Analytics-account voor je hebben aangemaakt, zullen we de Google Analytics-trackingscode op jouw website implementeren. Alleen met die trackingscode kan Analytics de data op jouw website meten. Daarna zullen we het Google Analytics-account helemaal naar jouw wens instellen.