Remblokken vervangen aan de voorkant duurt ongeveer een half uur, in combinatie met het vervangen van de remschijf. Aan de achterkant duur het vervangen van een remblok wat langer omdat er vaak ook een handrem mechanisme zit, wat natuurlijk extra werk met zich meebrengt.
Zelf je remschijven vervangen is niet ingewikkeld. Het kan echter een tijdrovende klus worden, afhankelijk van de staat van het remsysteem. Bij een hoge mate van roestvorming zullen onderdelen moeilijker los te krijgen zijn en moet je meer schoonmaken. Trek voor de reparatie en/of vervanging ongeveer 1 tot 2 uur uit.
Als de remschijven vervangen worden, moeten ook altijd nieuwe remblokken gemonteerd worden om een optimale remwerking te garanderen. Het laten vervangen van een set remschijven (voor of achter) inclusief remblokken komt je te staan op gemiddeld tussen € 300 en € 600, afhankelijk van merk en type auto.
Doorsnee remblokjes gaan tussen de 30.000 en 50.000 kilometer mee. Maar er wordt aangeraden om dit te controleren na 15.000 kilometer. Remschijven daarentegen hebben een langere levensduur. Door de bank genomen kunnen de remschijven pas verslijten na 110.000 kilometer, maar dat is uiteraard geen geschreven wet.
Kosten remblokken vervangen
De kosten van het vervangen voor of achter zijn ruim €100 bij een gemiddelde auto. Als de remblokken van uw auto zowel voor of achter vervangen moeten worden, kost dit u dus ruim €200 bij een gemiddelde auto.
Het vervangen van remblokken of -schoenen kost bij Kwikfit gemiddeld tussen 100 en 110 euro.
De kosten voor het vervangen van alle vier de remschijven, inclusief de remblokken, varieert tussen de 450 en 650 euro voor een auto uit de zogenaamde Golfklasse. Als je enkel de remblokken verwisselt, kun je uitgaan van een bedrag tussen bijna 250 en ongeveer 450 euro.
Hoelang duurt het om remvloeistof te vervangen? Remvloeistof vervangen duurt maximaal 45 minuten.
Hoor je een schurend geluid tijdens het remmen?Dat kan erop duiden dat de remblokken versleten zijn. Het frictiemateriaal van de remblokken is dan volledig afgesleten en je remt met staal (van de remblokken) op staal (van de remschijven). Daar kunnen met name de remschijven niet goed tegen.
Remschijven en/of remblokken vervangen
Als je niet kan remmen, is de kans groot dat je in en ongeluk terecht zal komen, waarbij de kans groot is dat het niet zo goed met je afloopt. Daarom is het belangrijk dat je remmen het goed doen.
Vaak zie je dat de kosten voor twee remschijven aan de voor- óf achterzijde ongeveer uitkomen op een 40 tot 200 euro. Dit bedrag hangt erg af om wat voor een auto het gaat en welke kwaliteitsgraad je koopt. Ook zie je dat remschijven voor de achterkant vaak wat goedkoper zijn dan de voorkant.
Dan heeft dit meestal iets te maken met de remschijven. Deze kunnen na verloop van tijd namelijk krom worden – dat is in principe een natuurlijk proces door slijtage. De kromheid van de schijven zorgt tijdens het remmen dan voor een trillend stuur, een trillend rempedaal en eventueel vreemde geluiden in de auto.
De kosten voor remschijven vervangen liggen gemiddeld tussen de €300,- en €600,-. Let erop dat deze remschijven vervangen kosten alléén voor de remschijven aan de voorkant óf de remschijven aan de achterkant gelden.
Het grootste verschil in de verschillende soorten remmen is voornamelijk de remweg. De remweg van de traditionele remblokken is een stuk langer dan bij schijfremmen. Verder wordt de remweg van remblokken langer bij regenachtig weer.
Wanneer u piepende remmen heeft, is het verstandig om langs te gaan bij een autogarage. Waarschijnlijk is de reden voor piepende remmen slijtage van de remblokken. Deze moeten zo snel mogelijk vervangen worden om verdere schade te voorkomen. Laat bij het vervangen van de remblokken ook de remschijven controleren.
Tegenwoordig hebben nieuwe auto's nauwelijks een speciale behandeling nodig, maar nieuwe remblokken wel – ze worden minstens 300 km ingereden.
Zodra je remschijven aan vervanging toe zijn kan het zijn dat je een schurend geluid hoort zodra je het rempedaal indrukt. Het schurende geluid wordt veroorzaakt door de remblokken niet meer tegen de remschijven, maar tegen staal worden gedrukt. Je remt dus op staal en je hoort hierdoor een onaangenaam geluid.
Opstaand randje
Andere mogelijke tekenen van versleten remschijven zijn, tijdens het remmen: Piepend of krassend geluid. Trillend of kloppend gevoel in het stuur. Een langere remafstand.
Wanneer u gaat rijden met te weinig of zelfs geen remvloeistof, dan is dit extreem gevaarlijk. De remmen werken namelijk niet of niet voldoende in dit geval. U kunt het best te garage bellen.
Een remvloeistof lekkage betekent een serieus risico dat de remmen uit kunnen vallen. Wij adviseren bij een remvloeistof lekkage direct de vloeistof bij te vullen en behoedzaam naar de garage te rijden. Heb je twijfels of is de remdruk volledig weggevallen ga dan niet meer rijden maar bel direct de garage.
In de motorruimte zit een reservoir met daarin de remvloeistof. Je kan zelf controleren of dat nog op het juiste niveau zit. Als dat niet het geval is, kan dat duiden op lekkage in het remsysteem. Als er te weinig remvloeistof in het systeem zit, gaat ook een controlelampje op het dashboard branden.
De remmen van je auto bestaan uit remschijven (of trommelremmen), remblokken en remklauwen. Ze zijn gesitueerd achter alle vier de banden. De remmen aan de voorkant van de auto slijten meestal sneller dan de remmen aan de achterkant omdat de meeste auto's beschikken over voorwielaandrijving.
De remtangen zijn aan een kant van de remschijf gemonteerd en houden de remblokken op zijn plaats. Wanneer je het rempedaal indrukt worden de remtangen samen geknepen wat ervoor zorgt dat de blokken tegen de remschijven gedrukt worden, dit geeft het remmende effect.
Een auto heeft aan elk wiel 1 remschijf. De meeste auto's hebben dus 4 remschijven. 2 remschijven aan de voorzijde en 2 remschijven aan de achterzijde.