De Atlantische oceaan over zeilen, van Tenerife naar Barbados, is zo'n 2556 zeemijlen. Wat neerkomt op ongeveer 4733 kilometer. Ga er vanuit dat je ongeveer 7 knopen vaart (wat voor een catamaran haalbaar moet zijn), wat nog geen 13 kilometer per uur is en je komt al snel uit op ruim 15 dagen varen.
Oversteek naar de Caribbean 17 dagen op de oceaan. Water, water en nog eens water.... we zijn circa 2000 km van het dichtstbijzijnde land af.
Eind 2022 steken we met het tweemast zeilschip Morgenster van wal om vanuit Nederland zo goed als emissievrij naar Zuid Amerika en het Caribisch gebied te zeilen. In het najaar waait er een stabiele passaatwind van oost naar west over de Atlantische Oceaan. Dit is dus het moment om de oversteek te gaan maken.
Met redelijke wind, vaart een kajuitzeiljacht 3-6 knopen (dit zijn dus nautische mijlen per uur). Afhankelijk van de windrichting en windsterkte vaar je per dag zo'n 15-30 mijl.
Iedereen weet dat men een soort van risico loopt bij het zeilen. De grootste gevaren zijn immers dingen zoals terecht komen in een orkaan op zee, krachtige wind, grote golven, een beschadigde of lekkende boot.
Wat neerkomt op ongeveer 4733 kilometer. Ga er vanuit dat je ongeveer 7 knopen vaart (wat voor een catamaran haalbaar moet zijn), wat nog geen 13 kilometer per uur is en je komt al snel uit op ruim 15 dagen varen. 15 Dagen zeilen ALS je dus 7 knopen vaart en ALS je niet hoeft uit te wijken om wat voor reden dan ook.
Het wereldsnelheidsrecord voor een zeilboot is bijna 20 km/h scherper gesteld. De ietwat vreemd aandoende Vestas Sailrocket neemt het record over van KiteSurfer Robert Douglas. Om de boot stabiel te houden is het zeil enkele meters naast de romp geplaast.
In de categorie tot 8 meter bedragen de jaarlijkse kosten ongeveer 420 euro per meter scheepslengte, tussen 8 tot 10 meter is dat al 536 euro. De jachten tussen 10 en 12 meter besteden 643 euro en schepen boven 12 meter gemiddeld 925 euro per meter scheepslengte.
Verdubbelen we de prijs naar 10.000 euro dan komen goede schepen van onder de 10 meter in beeld. Een elektrische sloep of een klassieke overnaadse Zweedse, klassieke motorboot vallen in deze prijsklasse. Met 25.000 euro komen kleine, nieuwe, zeewaardige boten binnen bereik.
De jaarlijkse kosten voor het hebben van een boot bedragen ongeveer 10% van de waarde van de boot. Hoewel 5 of 6% een realistischer waarde zou kunnen zijn, hangt dit sterk af van de boot, waar en hoe u vaart en hoe u de meerjarige kosten spreidt over de levensduur van de boot.
Een trans-Atlantische cruise duurt ongeveer 14 tot 21 dagen. De kosten van zo'n cruise beginnen vaak vanaf 1.500,- euro.
De transittijd van een containerschip van New York, NY (Verenigde Staten) naar Rotterdam (haven naar haven) is 9 dagen. De transittijd is de tijd dat een zeecontainer vaart om van de Haven New York, NY (Verenigde Staten) naar de Haven Rotterdam te komen.
Met een trans-Atlantische cruise naar Amerika varen
De boot naar Amerika zal altijd langer dan een week duren. Meestal is dit zo'n 8 tot 13 dagen.
Omringd door spectaculaire koraalriffen, is Klein Curacao een zonovergoten parel in de Caribische Zee, net voor de kust van Curacao. Dit onbewoonde eiland ligt op ongeveer 1,5 uur varen van Curacao en heeft een intrigerende geschiedenis, mysterie en schoonheid op slechts 1,7 vierkante kilometer!
Er gaan wel regelmatige vrachtschepen tussen Curaçao en de andere antilliaanse eilanden soms nemen deze boten passagiers mee maar officieel is dit dus niet toegestaan. Wil je toch met de boot dan is een cruise of een particuliere boot nog wel een optie.
De vaartijd bedraagt elf dagen naar Curaçao en 13 dagen naar Bonaire.
1. Eclipse – 1 miljard dollar. Last but not least hebben we uiteraard de “Eclipse”, het 165 meter lange megajacht van niemand minder dan Roman Abramovich en is momenteel officieel nog steeds het langste jacht ter wereld ooit gemaakt.
Je mag alleen een ligplaats nemen waarbij je de scheepvaart niet hindert. Dit betekent dat je niet mag ankeren in bijvoorbeeld een vaargeul, een smalle vaarweg, een engte in een vaarwater. Maar ook niet waar in een vaarweg een andere vaarweg, daaronder begrepen een haven, uitmondt.
Kies dan een sloep die ook weinig tijd kost. Een houten sloep is natuurlijk prachtig, maar kost veel tijd aan onderhoud. Een polyester sloep, met een recente motor, daarentegen is direct vaarklaar en is nagenoeg onderhoudsvrij.
Wat neerkomt op minimaal 2,5 miljoen euro per meter. Zelfs op de tweedehandsmarkt betaalt u dergelijke prijzen als u iets met exotica hebt.
De meeste reizigers trekken 3 tot 12 maanden uit voor hun reis rond de wereld. En waarom ook niet? Zo vaak maak je immers geen wereldreis! Is het niets voor jou om zo lang weg te zijn van huis, dan is een wereldreis misschien niet de beste optie, maar kun je nog altijd een verre reis maken naar jouw droombestemming.
Het lijkt op het eerste gezicht onmogelijk: met zeilen sneller gaan dan de wind. Toch kan het. Bij het ijszeilen kunnen snelheden van 100 km/h gehaald worden, twee à drie maal zo snel als de windsnelheid.
De catamaran vaart tot 50 graden aan de ware wind 6,6 knopen. Worden de schoten iets gevierd en kiest de stuurman een koers van 60 graden aan de wind, dan loopt de snelheid op tot rond de 8 knopen. Ruime wind terug blijkt de catamaran een snelheid van 8,5 knoop te halen bij een ware windhoek van 110 graden.
Wist je dat de Franse startup Syroco lab werkt aan de snelste zeilboot aller tijden. In 2022 moet het gaan gebeuren: een door wind aangedreven boot moet de snelheidsbarrière van 150 kilometer per uur doorbreken.