De afhandeling van de aanvraag duurt maximaal 8 weken. Door werkzaamheden aan het aanvraagsysteem kan de afhandeling van uw aanvraag op dit moment langer duren. U krijgt bericht als de beoordeling van uw aanvraag langer duurt dan 8 weken.
Alleen als u geen woonadres heeft, of als u verblijft in een instelling, kunt u zich door uw gemeente laten inschrijven op een briefadres (postadres). Dit is een adres waar de overheid iemand zonder woonadres kan bereiken. U kunt als briefadres geen postbus gebruiken.
Geen financiële gevolgen
Als hoofdbewoner bent u niet verantwoordelijk voor eventuele schulden. Er zijn ook geen gevolgen voor uw bijstandsuitkering, gemeentelijke belastingen, huur- of zorgtoeslag. Een persoon met een briefadres staat wel ingeschreven op uw adres, maar niet als bewoner.
Nee, een postbus of antwoordnummer kun je niet gebruiken als briefadres. Een briefadres is het adres van een andere persoon of van een door de gemeente aangewezen adres van een instelling, dat in de BRP (basisregistratie personen) wordt geregistreerd. Een postbus of antwoordnummer is dat niet.
Als iemand rechtmatig in Nederland verblijft, dan mag een gemeente niet weigeren om hem of haar in te schrijven op een woon- of op briefadres.
Het geven van een briefadres door de hoofdbewoner heeft geen gevolgen voor zijn of haar uitkeringen en toeslagen. Het is belangrijk dat de post daadwerkelijk door de aanvrager wordt opgehaald.
De abonnementskosten van een postbus zijn € 230 per jaar excl. btw (€ 278,30 incl. btw). Daarnaast betaal je een eenmalig starttarief van € 42 excl.
In de volgende gevallen kunt u een boete krijgen: Als u niet staat ingeschreven op het adres waar u woont. Als u iemand toestemming geeft om zich in te schrijven op uw adres, terwijl die persoon daar niet woont. Als u iemand toestemming geeft voor een briefadres op uw adres, terwijl die persoon een woonadres heeft.
Iedereen die rechtmatig in Nederland verblijft, moet zich inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP). Woon je niet meer op je oude adres of ben je langer dan acht maanden niet in Nederland? Dan word je uitgeschreven uit de BRP. Als je geen vast woonadres hebt, kan een briefadres uitkomst bieden.
De wet stelt dat iemand die op een ander adres gaat wonen, hiervan schriftelijk, persoonlijk of digitaal aangifte moet doen bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente waar hij/zij zijn nieuwe adres heeft.
Een briefadres is 6 maanden geldig. Na 6 maanden wordt gekeken of dat het briefadres aangehouden moet worden of dat er inmiddels een woonadres is.
De Rechtbank heeft de Hoge Raad gevraagd om een uitspraak te doen over de vraag of een deurwaarder een exploot dat bestemd is voor een natuurlijk persoon kan en moet uitbrengen aan een in de BRP opgenomen briefadres? De hoge raad oordeelde dat een exploot mag worden uitgebracht aan een briefadres.
Reacties. ja, dat kan. maar een woonadres moet ook altijd kenbaar zijn voor jouw baas of uitbetalende instantie.
U kunt geen paspoort, identiteitskaart of rijbewijs aanvragen. U hebt geen recht op financiële ondersteuning van de overheid, zoals huurtoeslag, studiefinanciering of een uitkering. U kunt geen parkeervergunning krijgen. U mag niet stemmen.
U mag zoveel adressen hebben als u wilt, als u maar één hoofdadres heeft. En dáár moet u dus bereikbaar zijn. Dat noemt de wet uw "hoofdverblijf". En het adres van uw hoofdverblijf is van belang voor het woonlandbeginsel, post, belastingen, enz.
De verwerking van jouw gegevens duurt ongeveer 1 tot 5 werkdagen. Dit hangt van het soort verhuizing.
Nee. U bent huurder van de woning en het is aan u om te bepalen wie met uw toestemming in uw huis mag wonen. U bent bevoegd om zolang u wilt iemand onder uw dak te laten verblijven. Met wie en hoe lang u samenwoont betreft uw persoonlijke leven en daar heeft de verhuurder niets mee te maken.
Nee je kunt je maar op een woonadres inschrijven en juridisch heb je eigenlijk daarin niet een keuze, je woont waar je de meeste tijd doorbrengt, of je sociale leven is, of je familie is, waar je werkt of studeert. De vraag is wel in hoeverre een gemeente een adresonderzoek uit eigen beweging zal opstarten.
Maximaal aantal personen dat ingeschreven mag staan in een woning met: Woonkamer + één slaapkamer: maximaal drie personen. Woonkamer + twee slaapkamers: maximaal vier personen. Woonkamer + drie slaapkamers: maximaal vijf personen.
Als je een brief stuurt naar een postbusadres, dan is het aantal postzegels dat je moet plakken afhankelijk van het gewicht van de brief. Dit is dezelfde regel als bij het versturen van post naar een gewoon adres in Nederland of het buitenland.
Je zakelijke post wordt gescheiden van de post die binnenkomt op je huisadres. Een eigen postbus geeft je bedrijf een professionele uitstraling naar klanten toe. Je beschikt aan het begin van je werkdag gelijk over je post. PostNL levert de post voor postbussen bijvoorbeeld dagelijks om 8.00 uur 's ochtends.
Regel een postadres
Het kan een adres zijn van een familielid, vriend of kennis die in een andere gemeente woont. Degene die op het postadres dat jij gaat gebruiken staat ingeschreven als bewoner, moet wel schriftelijk toestemming geven en ervoor zorgen dat je de post krijgt.
Als huurder heb je de wettelijke verplichting om ingeschreven te staan bij de gemeente van jouw woonadres. Je moet dus ingeschreven staan op het adres waar je daadwerkelijk woont. De gemeente kan controleren of je nog steeds woont op het adres waar je ingeschreven staat.
Hoe snel dat is, hangt af van het type schuld. Als u de huur niet betaalt, staat de deurwaarder meestal sneller op de stoep. Na de rechtszaak komt de deurwaarder weer langs om u op de hoogte te brengen van het vonnis, ook als u niet naar de rechtbank bent gekomen.