Als de incasso de status 'in behandeling' heeft, zullen wij de incasso van uw rekening afschrijven zodra het saldo op uw rekening weer voldoende is. Dit moet dan wel gebeuren binnen uiterlijk 4 werkdagen (bij SEPA Incasso Algemeen) of 1 werkdag (bij SEPA Incasso Bedrijven) na de oorspronkelijke dag van verwerking.
In behandeling of afgekeurd
Als u geld overmaakt en niet genoeg saldo heeft dan staat de betaling bij 'In behandeling'. Vult u uw saldo binnen 4 werkdagen weer aan? Dan gaat de betaling gewoon door. Anders staat de betaling bij 'Afgekeurd'.
Een automatische incasso kan eenmalig of doorlopend zijn. Bij een doorlopende incasso schrijft het bedrijf regelmatig geld af, bijvoorbeeld het abonnementsgeld voor een tijdschrift. Elke automatische incasso kunt u binnen 8 weken zelf terugboeken.
Zodra u de terugboeking heeft verzonden, wordt het bedrag de eerstvolgende werkdag op uw rekening bijgeschreven. Als het niet mogelijk is om het geld terug te boeken, ziet u daarvan een melding in Internet Bankieren.
Neem contact op met de incassant om alsnog te kunnen betalen. De volgende incasso verloopt gewoon weer zoals normaal.
Storneren is het ongedaan maken van een automatische afschrijving, bijvoorbeeld de maandelijkse afschrijving van een verzekeringspremie. Het bedrag storneert u bij uw bank. U heeft hier 56 dagen de tijd voor. Dit wordt de wettelijke storneringstermijn genoemd.
Als de automatische incasso onterecht blijkt te zijn, dan heb je dertien maanden de tijd om het geld terug te boeken. Dit kan alleen via de bank. Let wel op: er kunnen kosten aan verbonden zijn als er wél een rechtsgeldige machtiging door jou is gegeven voor de afschrijving.
Bedrijven kunnen geld van uw rekening halen met automatische incasso's. Vaak werkt dat handig, maar soms wordt er onterecht of teveel afgeschreven.
Bij een automatische incasso kun je een overboeking storneren, wel zo handig. Tot acht weken na de datum van afboeking kan je - in principe zonder reden op te geven - daar je bank opdracht toe geven. Helaas kan dit bij een foute (losse) overboeking naar een rekeningnummer niet.
U kunt uw automatische incasso blokkeren via uw bank of via het overzicht bij online banking. Let op dat blokkeren niet voldoende is! U dient uw automatische incasso nog stop te zetten bij uw leverancier. Uw automatische incasso blokkeren kan via uw bank.
De automatische incasso vindt maandelijks plaats op de 25e of de eerstvolgende werkdag indien de 25e in het weekend valt. Mocht de eerste incasso poging niet lukken dan wordt er in de 5 werkdagen na de 25e nogmaals geprobeerd om te incasseren.
Een incasso is onterecht als je bijvoorbeeld helemaal geen machtiging hebt afgegeven. Of niet op een geldige manier, bijvoorbeeld telefonisch.
Ondernemer mag wijziging betalingswijze in nieuw huisreglement niet verplichten. Een verplichte automatische incasso en het eerder innen van facturen mag niet. De Algemene Voorwaarden en het huisreglement staan geen andere wijzigingen toe dan veranderingen in prijs, dus ook geen veranderingen in de manier van betalen.
Een reservering betekent niet dat het geld in rekening wordt gebracht. De bank reserveert het geld op het tijdstip van de aankoop en dit wordt gedaan om ervoor te zorgen dat er genoeg geld aanwezig is om de betaling te voltooien.
Als je op donderdagavond je overschrijving doet, wordt die door de bank dus geacht te zijn ontvangen op vrijdag. Zij hebben één werkdag de tijd om de overschrijving te doen, zaterdag en zondag zijn geen werkdagen, waardoor de overschrijving pas op maandag op de rekening verschijnt van zijn schuldeiser.
Een overschrijving kan je niet annuleren, hoe snel je er ook bij bent. Betaald is betaald. Zelfs een betaling in het kader van een doorlopende opdracht is onomkeerbaar. Enkel wanneer de fout bij de thuisbankmodule en dus buiten jezelf ligt, kan je je bank vragen om het verkeerdelijk overgemaakte geld te recupereren.
De bank van de koper geeft geen informatie ivm privacy. Zij geven ook niet aan of een bankrekeningnummer uberhaupt bestaat. De bank van de verkoper ziet pas of er een transactie heeft plaatsgevonden als het geld op de rekening van de verkoper staat, maw de bank van de verkoper ziet evenveel als de verkoper zelf.
Als u een incassomachtiging wilt intrekken dan dient u contact op te nemen met de organisatie aan wie u de machtiging heeft verstrekt (de crediteur of incassant).
Wat kan er gebeuren zonder bankpas? Wat iemand met jouw bankrekeningnummer kan doen, is het afsluiten van een abonnementen en het aangaan van aankopen waarvoor een machtiging wordt afgegeven. In de praktijk blijkt hier door bedrijven nog erg weinig controle op te worden toegepast.
Je mag €10.000 contant storten zonder dat je bank hier melding van maakt. Contant betalen in een winkel is verboden vanaf een bedrag van €3.000. Als je meer dan dit bedrag stort dan is je bank of de winkelier verplicht dit te melden bij het Meldpunt Ongebruikelijke Transacties.
Nee. Storneren kan alleen als iemand geld van uw rekening haalt via een: automatische incasso. eenmalige incasso.
U kunt een machtiging voor de Belastingdienst op elk moment intrekken. Intermediairs kunnen dit doen via de software die zij gebruiken. Klanten van een intermediair kunnen de (doorlopende) machtiging intrekken door (een kopie van) de registratiebrief die zij van de Belastingdienst kregen naar Logius te sturen.
Hoe lang blijft een incassomachtiging geldig? Een incassomachtiging blijft geldig voor de termijn die je met je debiteur afspreekt. Een machtiging die echter meer dan 36 maanden niet is gebruikt voor de aanlevering van een incasso-opdracht wordt automatisch inactief.