Zorg er als het even kan voor dat u tussen 07:00 en 9:30 en 16:30 en 19:30 niet in de auto stapt, dan is het vaak duimendraaien geblazen op de weg. Het loont daarom om een uur eerder of later te vertrekken, in de lunchpauze pas naar uw werk te knorren of een andere creatieve oplossing te zoeken voor het fileprobleem.
In het wegverkeer zijn de spitsperioden de tijden waarop gemiddeld de meeste files voorkomen. De ochtendspits valt doorgaans in de periode van 7.00 tot 9.00 uur en bij uitbreiding 06.00 tot 10.00 uur. De avondspits valt in de regel tussen 16.00 en 18.00 uur en bij uitbreiding 15.00 tot 19.00.
Piekuren. Het is elke ochtend druk op de snelwegen richting de grote steden en 's avonds vanuit de steden. De ochtendspits begint al even na 6 uur en duurt tot 10 uur. De drukte 's middags en 's avonds begint rond 15 uur en duurt tot 19 uur.
Zo ontstaat file
Als er veel auto's op een bepaald stuk weg rijden, loopt de weg vol. “Hierdoor daalt de volgafstand tussen de auto's en kan de minste rembeweging leiden tot een schokgolf: de volgende auto moet ook remmen, de auto erna nog meer, die daarna nog meer en zo ontstaat een file”, legt Beeckman uit.
Op vrijdag begint de avondspits altijd vroeg, zo rond de lunch. Het is vaak ook een stuk drukker dan eerder op de dag, dus je doet er goed aan voor vertrek je route te checken op deze website. Alvast een fijn weekend! Bij een zware spits verwachten we tot 500 kilometer file op de rijkswegen.
Zorg er als het even kan voor dat u tussen 07:00 en 9:30 en 16:30 en 19:30 niet in de auto stapt, dan is het vaak duimendraaien geblazen op de weg. Het loont daarom om een uur eerder of later te vertrekken, in de lunchpauze pas naar uw werk te knorren of een andere creatieve oplossing te zoeken voor het fileprobleem.
De slechtste tijden
Op dinsdag en donderdag kunt u beter activiteiten thuis of op het werk plannen. Vooral donderdag ontwikkelt zich tot een probleem. Rond de middag op pad gaan lost weinig op, want ook dan ontstaan steeds meer files.
De 32 kilometer lange A10, de ringweg rond Amsterdam, was met gemiddeld 4 754 gepasseerde motorvoertuigen per uur in 2018 de drukste rijksweg in Nederland.
De stad naast Amsterdam staat bovenaan de lijst met Nederlandse file-steden. Met een congestieniveau van 28 procent duurde het in de Bloemenstad een reis van 30 minuten gemiddeld 8 minuten langer door het aantal files. Den Haag (26 procent) en Groningen (22 procent) maken de top drie compleet.
De oorzaak van filegolven
Duidelijk is dat filegolven ontstaan als het verkeer instabiel wordt. Voor een instabiele verkeersstroom geldt dat zelfs heel kleine verstoringen al een grote weerslag hebben: er is niet veel nodig om een file te laten ontstaan.
Op de website van het Verkeerscentrum ((opent in nieuw venster)) vindt u verkeersinformatie op kaart, in tekstvorm en via camerabeelden. U vindt er ook een overzicht van verwachte hinder door wegenwerken.
Volgens bijna 2/3 van de Nederlanders van 18 jaar en ouder is een file een verkeerssituatie waarbij je gemiddeld niet sneller kunt rijden dan 25 km/uur en af en toe stil staat. Een meerderheid van de Nederlanders vindt dat die situatie minimaal 10 tot 20 minuten moet duren om van een file te kunnen spreken (figuur 1).
Beland je in een erg traag rijdende file, ga dan direct aan de kant. Auto's op de linkerrijstrook houden zo veel mogelijk links aan en voertuigen op de rechterrijstrook of -rijstroken moeten zo veel mogelijk naar rechts uitwijken. Daarbij moet je de pechstrook maar ook de busbaan en het fietspad in principe vrijhouden.
Drukke wegen
In de zomerperiode zijn de grootste problemen te verwachten op de A10 Parijs - Bordeaux - Spaanse grens en op de A7/A9 Lyon - Orange - Spaanse grens.
De verkeersleiders zorgen dat het verkeer zo goed mogelijk en veilig kan doorrijden. Dit doen zij bijvoorbeeld door het informeren van weggebruikers over alternatieve routes en reistijden. Maar ook door het dynamisch aanpassen van de maximumsnelheid, het inzetten van toeritdoseerinstallaties en spits- en bufferstroken.
De drukste dag van het jaar zal naar verwachting zaterdag 31 juli 2021 worden: de zwarte zaterdag 2022. Op deze dag is het extreem druk in Frankrijk, Italie, Duitsland en Spanje. Vaak is zwarte zaterdag de laatste zaterdag van juli of de eerste van augustus.
Er worden op dit moment maar liefst 8 hele drukke zaterdagen verwacht en zelfs een te vermijden vrijdag en zondag. Op deze dagen reizen veel mensen door Duitsland, op weg naar hun vakantiebestemming én de meeste Duitsers zijn zelf ook vrij.
Komende zomer zijn er maar liefst 5 zwarte zaterdagen in Frankrijk: op 9 juli, 23 juli, 30 juli, 6 augustus en 13 augustus 2022. Daarvan zijn 30 juli en 6 augustus het drukst, naar de huidige verwachting.
Je kan vanaf nu in Google Maps zien hoe druk het verkeer op jouw route is, door de tijd heen. Door middel van verschillende staven in een grafiek kan je zien hoe druk het nu is, hoe druk het gaat worden, en hoe druk het was.
In de zomerperiode is het op alle zaterdagen druk op de wegen in Frankrijk. Zeer druk is het in 2022 voor zover bekend op de zwarte zaterdagen 30 juli en 6 augustus. Op die zaterdagen staan er meestal honderden kilometers file. Het wordt daarom aangeraden om dan niet door Frankrijk te reizen.