Als je flexibel bent, ben je veelzijdig, veerkrachtig en reageer je goed op veranderingen. Je kunt je aanpassen aan onverwachte veranderingen op de werkplek. Neem bijvoorbeeld plotselinge pieken in het werk, urgente problemen of een onvoorspelbare gebeurtenis.
Je bent niet bang om een eerder genomen besluit te herzien. Je past je snel aan. Je bent niet te beroerd om een keer een stap 'anders' te maken en je wilt ook wel eens een taak doen die niet direct bij jouw takenpakket hoort. Je kunt je gedragsstijl of communicatiestijl aanpassen als dat nodig is.
De competentie flexibiliteit valt het beste te omschrijven in een manier waarop je je gemakkelijk aan kan passen aan een veranderende omgeving, een andere werkwijze, diverse werktijden, een gewijzigd takenpakket en ook erg belangrijk omgaan met verantwoordelijkheden en gedragingen van anderen.
Flexibel gedrag wil zeggen: je eigen houding en opvattingen vrijwillig aanpassen aan veranderende omstandigheden in je werkomgeving. ... Een aantal tips om flexibeler te worden:
Probeer je los te weken van je eigen vertrouwde denkpatronen en werkwijzen. ...
Zich gemakkelijk aan kunnen passen aan veranderende omgeving, werkwijzen, werktijden, taken, verantwoordelijkheden, beleidswijzigingen en gedragingen van anderen.
Deze mensen kunnen zich goed inleven in personen en zich aanpassen aan situaties. Verder zijn deze mensen assertief, zij hebben zelf een bepaald doel, maar kijken ook naar de doelen van anderen. Luisteren en analyseren zijn ook eigenschappen die passen bij de competentie flexibiliteit.
Alle zaken waar je goed in bent of die je helpen om het beter te doen in het leven zijn jouw sterke punten en dingen die verbetering nodig hebben of je beperken om jouw beste zelf te zijn worden beschouwd als zwakke punten.
Flexibel werken betekent dat medewerkers kunnen werken wanneer het hen uitkomt. Dit kan zijn in de vorm van flexibele werktijden, het aantal werkuren of de locatie van de werkplek. Medewerkers hebben bijvoorbeeld de optie om (deels) thuis te werken in plaats van op kantoor.
Hoe meer relevante competenties je hebt, hoe meer kans je maakt op de baan waarop je solliciteert. Houd er wel rekening me dat iedere eigenschap sterke kanten en zwakke kanten heeft. ... Positieve eigenschappen en competenties
Benoem zaken die je aanspreken in de functie waar je op solliciteert. Vertel waar je over 5 jaar wilt zijn. (Zorg ervoor dat dit in lijn is met wat het bedrijf te bieden heeft) Noem taken en/of verantwoordelijkheden uit de vacature en neem die mee in je ambities.
Een bekwaamheidsdossier is een geordende verzameling documenten die inzichtelijk maken dat een leraar bekwaam is en zijn bekwaamheid in zijn professionele loopbaan onderhoudt in overeenstemming met het beleid van zijn school(bestuur).