Stop met rijdenStop de auto en zet deze zo snel mogelijk aan de kant indien mogelijk. Laat daarna de motor een tijdje afkoelen met een dichte motorkap. Open hem later om de motor verder af te laten koelen.
Open ramen en deuren: Zodra u in de auto stapt, rolt u de ramen naar beneden en opent u de deuren om de warme lucht te laten ontsnappen. Gebruik de "ventilatie"-modus: Stel het airconditioningsysteem van uw auto in op de "ventilatie"-modus . Deze modus zuigt buitenlucht aan zonder deze te koelen, waardoor de warme lucht wordt weggeduwd.
Probeer of je de oplopende temperatuur van de motor tijdens het rijden in de hand kunt houden door de kachel op de warmste stand te zetten, de airco uit te schakelen en de blower op de hoogste stand te zetten.Zet het raam open als het te warm wordt.
Stop met rijden
Stop de auto en zet deze zo snel mogelijk aan de kant indien mogelijk. Laat daarna de motor een tijdje afkoelen met een dichte motorkap. Open hem later om de motor verder af te laten koelen. Staat u langs de weg terwijl het warm weer is?
Gemiddeld duurt het een uur of 8 tot een motor fatsoenlijk afgekoeld is.
Als je eenmaal stilstaat, is het tijd om de motor af te laten koelen. Schakel de motor uit en zet je de motorkap open.Misschien een beetje tegenstrijdig, maar zet vervolgens je verwarming en de blazers op de hoogste stand. Op deze manier kan de hitte beter ontsnappen.
Een simpele maar effectieve truc is het gebruik van een zonneklep. Plaats de zonneklep aan de binnenkant van de voorruit om de kou buiten te houden. Dit helpt om de temperatuur in uw auto iets hoger te houden, waardoor het interieur sneller opwarmt als u de motor start.
Je zet het niet nat in de kast. Nadat je je auto afgesopt hebt spoel je het sop van je auto af. Hierna liggen er allemaal waterdruppels op je lak, deze verwijder je simpelweg door een droogdoek te pakken en je auto af te drogen. Mocht je je auto afgespoeld hebben met osmose-water, dan is het wat minder belangrijk.
Met een lastige dwarswind kwam de SSC Tuatara toch uit op een snelheid van ruim 530 km/u. In combinatie met de vorige run van 484 km/u komen ze uit op een gemiddelde van 508 km/u. Dit is dus veruit de snelste straatlegale auto die door het Guinness is gecertificeerd.
Hoe koel je? Je kunt het beste koelen met een speciale coldpack, maar ijsblokjes in een plastic boterhamzakje werken ook prima. Pak het koelinstrument wel goed in met bijvoorbeeld een theedoek of T-shirt zodat de huid niet direct in aanraking komt met de kou. Dit voorkomt bevriezing van de huid.
Stop direct met rijden en zet de auto aan de kant. Zet de kachel op de warmste stand, zet de airco uit en blaas op de hoogste stand lucht door de auto. Open de motorkap zodat de hitte kan ontsnappen. Draai nooit de dop van de expansietank of radiateur volledig open!
De temperatuur van koelvloeistof kan flink oplopen wanneer de motor draait. Het kan dan ook gevaarlijk zijn om het bij te vullen terwijl de motor nog warm is. Wij adviseren om minimaal 15 tot 20 minuten te wachten, mits de motor koud is, dan kun je het direct toevoegen natuurlijk.
Een normale bedrijfstemperatuur van de gemiddelde motor is dus rond de 90 graden en kan gemakkelijk verder oplopen tot rond de 110-120 graden. Omdat het koelsysteem onder druk staat, gaat de koelvloeistof niet bij dergelijke temperaturen koken.
Zo koelt een auto in enkele seconden al snel met tien tot dertig graden af. De binnentemperatuur in de auto is dan net zo warm als de buitentemperatuur. Nog steeds warm dus, maar de extreem opgewarmde lucht is dan uit de auto voordat je begint met rijden.
Als de temperatuur blijft oplopen, zet dan de auto langs de kant en zet de motor uit. Anders bestaat het risico van dure gevolgschade. Draai nooit de dop van een heet expansievat! Kokende koelvloeistof zou uit de tank kunnen schieten en brandwonden kunnen veroorzaken.
Probeer de motor af te koelen
Om oververhitting van de motor tegen te gaan: Zet de verwarming tijdens het rijden op de maximumstand. Open de ramen als de temperatuur in de wagen te hoog oploopt.
Ongebruikelijke geluiden of trillingen: Oververhitting kan ervoor zorgen dat onderdelen van de motor uitzetten, wat kan leiden tot ongebruikelijke geluiden of trillingen. Een hete of branderige geur: Oververhitting kan ervoor zorgen dat de isolatie van de motor smelt, wat een hete of branderige geur kan veroorzaken.
Alleszins kun je de meeste moderne auto's enkele weken tot maanden probleemloos aan de kant laten staan, maar toch is het aangeraden om minstens elke twee weken een halfuurtje de weg op te gaan om problemen met de accu, banden en remmen te vermijden.