In principe kan de dealer niet direct zien dat de auto 'gechipt' is, tenzij er echt naar gezocht wordt. Bij de aanpassingen die EQ Performance doet worden alle veilige normen aangehouden en kun je een kopie van de originele software krijgen. Je kunt deze dan altijd terug laten zetten.
Is chiptuning zichtbaar? Aan de elektronica is van buitenaf niets bijzonders te zien. Het vermogen is wel meetbaar op een vermogentestbank, wat niet gebeurt bij een dealer. Testritten worden ook nog nauwelijks gemaakt door dealers.
Zien of die gechipt is kan door te kijken naar turbodruk en inspuiting in de vagcom log, ABT schijn je ook makkelijk te kunnen zien via vagcom of gewoon door een stempel in het boekje van je auto of een sticker op de kofferbak.
Kan mijn dealer/garage tuning detecteren? De aanpassingen die wij maken bij een chiptuning gebeuren alleen in het motormanagement. Dit is een deel van de software die op het ECU van uw wagen staat. Het is van buitenaf niet te zien dat wij deze hebben geoptimaliseerd.
Het is absoluut mogelijk om de tuning ongedaan te maken. Bij chiptuning wordt namelijk in alle gevallen een kopie van het originele bestand opgeslagen. Daarnaast wordt ook de tuning op kenteken bewaard. U kunt dus altijd terug naar zowel het origineel als weer terug na de tuning.
Door chiptuning gaat het verbruik van de auto bij gelijk gebruik omlaag. De motor presteert beter en om dezelfde prestaties te leveren heeft deze minder brandstof nodig. Als de bestuurder juist gebruik gaat maken van het verbeterde rendement en niet harder gaat optrekken of rijden, zal het verbruik dalen.
Hoeveel meer vermogen / koppel krijg ik erbij? Pro Car Tuning stemt met behulp van chiptuning de parameters/kernvelden opnieuw, maar dan meer ideaal, op elkaar af. Dit alles resulteert bij turbomotoren van 20 tot 40% prestatieverbetering, dus koppel (trekkracht/Nm) en vermogen (Pk).
Wordt mijn auto zuiniger met een chiptuning? Met een chiptuning is het mogelijk om wat zuiniger te rijden, reken op maximaal een paar procent. Hier moet wel de rijstijl naar zijn, wanneer u vaak het extra vermogen aan spreekt dan wordt dit weer teniet gedaan.
Na het uit laten voeren van een chiptuning is het in principe aan te bevelen een hogere kwaliteit brandstof te tanken. Normaal gesproken staat voor alle moderne auto's voorgeschreven (of aanbevolen) een brandstofsoort te tanken met een RON getal van 95. Oftewel RON95.
Chiptuning is legaal in Nederland zolang je blijft voldoen aan de regels van de RDW. Volgens de RDW ben je verplicht je auto te herkeuren wanneer het vermogen van de motor met meer dan 20% wordt vergroot na het chippen.
In het kentekenregister staan gegevens van voertuigen. En van personen die een voertuig op hun naam hebben staan. De RDW beheert het kentekenregister. U kunt als particulier kentekengegevens uit het kentekenregister online bekijken of schriftelijk opvragen.
Veel mensen denken dat na de chiptuning van een auto er meer schadelijke stoffen worden uitgestoot. Dit klopt echter niet. Na het chiptunen is er niks veranderd aan de stoffen en de hoeveelheid schadelijke stoffen die vrijkomen bij uitstoot. Hierdoor kunnen er dus geen extra schadelijke stoffen ontstaan.
Als je de prestaties van je auto verbetert (tunen), betaal je meestal meer premie voor je autoverzekering. Aanpassingen aan het uiterlijk van je auto hebben hier geen invloed op. Toegevoegde of ingebouwde accessoires kun je extra meeverzekeren bij je autoverzekering, waardoor je premie vaak wel omhoog gaat.
Mijn auto heeft geen turbo, kan ik deze dan wel laten chippen? Bij motoren zonder turbo is de winst na chiptuning meestal gering (enkele procenten) en daarom wordt het niet vaak uitgevoerd.
Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert als ze voor euro 98 kiezen, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: euro 98 tanken is niet noodzakelijk beter voor je motor. Als je motor gemaakt is om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
In vrijwel alle gevallen heeft Euro98-benzine niet alleen een hoger octaangetal, maar zijn er ook additieven toegevoegd die volgens de brandstoffabrikant een gunstig effect hebben op verbruik en levensduur van de motor. Benzine met extra additieven wordt ook wel premium-benzine genoemd.
Benzinemotoren gaan zo'n 250.000 kilometer mee, al kunnen ze bij goed onderhoud vaak meer kilometers maken. Dieselmotoren gaan nog een stapje verder, deze kunnen makkelijk de 350.000 aantikken. Wordt een dieselauto goed onderhouden, dan kunnen ze soms ook nog wel een ton meer lopen.
Hoe werkt chiptuning stage 1
Chiptuning is in Nederland volledig legaal. Wilt u niet perse het maximale uit uw voertuig halen, maar wilt u wel meer vermogen? Dan kiest u voor deze stage.
Een goede stage 1 chiptuning kost tussen de 200 en 400 euro. Onder de 200 euro is het lastig om goede tuning te doen, aangezien er 2 tot 4 uur duurt om uit te voeren. Ook is er specialistische kennis nodig om goede chiptuning uit te voeren. Je kunt chippen met een goedkoop OBD stekertje uit china.
Stage 2 Chiptuning €399,-
Dat kan met stage 2 chiptuning in combinatie met mechanische aanpassingen aan uw auto. Om het vermogen van uw auto – op een veilige manier – met meer dan 20 pk te verhogen, zijn mechanische aanpassingen aan de auto vereist. Enkele voorbeelden hiervan leest u hieronder.
Het resultaat mag er echter zijn: een prestatieverhoging van 30 – 35 PK is reëel. De verhoogde prestatie kan voor een sportievere rijstijl worden gebruikt.
Stage1 chiptuning is de voordeligste manier om zonder grote ingrepen en kosten meer trekkracht en vermogen uit uw auto te halen. Dit wordt gedaan door de software van de motorccomputer (ECU) aan te passen. Deze software-aanpassing is zeer specialistisch en vereist veel kennis van de techniek onder de motorkap.