Het 5P's model van duurzaamheid – People, Planet, Profit, Peace en Partnership – biedt een uitgebreid kader voor het begrijpen en toepassen van duurzaamheid in je bedrijf.
Scheid je afval en recycle producten zover mogelijk. Gebruik composteerbare afvalzakken in plaats van de plastic variant. Koop minder en kies voor duurzame producten met een lange levensduur. Koop tweedehandse producten om ze een nieuw leven in te blazen.
We noemen producten duurzaam wanneer ze zijn geproduceerd op een manier waardoor natuur en milieu zo min mogelijk worden belast. Ze kunnen ook gemaakt zijn van gerecycled materiaal of zonder grondstof uitputtende mechanische processen.
De vier principes van duurzaamheid – sociale rechtvaardigheid, economische welvaart, ecologische balans en culturele vitaliteit – kunnen gemakkelijk worden geïntegreerd in de keuzes die je als bedrijf maakt.
In de wereld van marketing is het belangrijk om een helder en effectief plan te hebben dat jouw merk onderscheidt en je doelgroep effectief bereikt. Dit is waar de Marketing Mix, oftewel de 5P's, een belangrijke rol speelt. De 5P's staan voor Product, Prijs, Plaats, Promotie en Personeel.
De 3P's van duurzaamheid hebben alles te maken met People, Planet en Profit. Door de wisselwerking tussen deze pijlers te begrijpen, kunnen bedrijven nieuwe kansen creëren voor groei, een positieve maatschappelijke impact maken en bijdragen aan een duurzamere toekomst.
Generatie Z is zonder twijfel de meest duurzame generatie tot nu toe. Zo maakt het overgrote deel van de jongeren bewust en onbewust duurzame keuzes in het dagelijkse leven.
Zoals de naam al doet vermoeden, is het 5P-model gebaseerd op vijf constitutionele aspecten: doel, principes, processen, mensen en prestaties . Volgens dit raamwerk leidt het uitlijnen en balanceren van deze vijf principes tot het behalen van bedrijfssucces.
Bij marketing gebruik je de 6 P's; product, prijs, presentatie, promotie, personeel en plaats. Deze worden ook de marketingmix genoemd. In deze les leer je wat de marketingmix precies inhoudt en moet je als eindopdracht een plan schrijven waarin jij jouw marketingmix van je eigen bedrijf beschrijft.
De term duurzaamheid wordt breed gebruikt om programma's, initiatieven en acties aan te duiden die gericht zijn op het behoud van een bepaalde hulpbron. Het verwijst echter eigenlijk naar vier verschillende gebieden: menselijk, sociaal, economisch en milieu – bekend als de vier pijlers van duurzaamheid.
Nike lijkt meer toe te werken naar duurzaamheid vanuit milieuvirendelijk perspectief dan een sociaal verantwoord en humanitair perspectief. Het merk zal meer aandacht moeten geven aan het garanderen van een leefbaar loon en veilige werkomstandigheden voor iedereen die meewerkt aan hun producten.
Verminderen, hergebruiken, repareren en recyclen
Elektronica, kleding, plastic en andere artikelen die we kopen, veroorzaken koolstofemissies op elk punt in de productie, van de winning van grondstoffen tot de productie en het transport van goederen naar de markt. Om het klimaat te beschermen, koop minder dingen, winkel tweedehands en repareer wat je kunt.
In 2030 moet Nederland 55% minder broeikasgassen uitstoten vergeleken met 1990.Het streven is zelfs 60% vermindering.In 2050 wil Nederland klimaatneutraal zijn. Dat wil zeggen dat de uitstoot van broeikasgas in 2050 niet hoger is dan wat er vastgelegd wordt, netto is de uitstoot dus nul.
Maar een duurzame levensstijl gaat veel verder dan dat. Het draait om het maken van bewuste keuzes in alles wat we doen, van de kleding die we dragen tot de producten die we kopen en de manier waarop we reizen.