Het begrip werkhouding kan ook een ergonomische betekenis hebben: de houding die leerlingen hebben tijdens het werken. Het is goed om de rug recht te houden, en extreme houdingen te vermijden. Ook is het belangrijk dat leerlingen een ontspannen houding hebben en dat ze houdingen afwisselen.
Taakspanning: Het gemotiveerd bezig blijven aan een taak tot het einde. Sommigen kunnen dat beter dan anderen, maar het hangt zeker ook af van de persoonlijke interesse en de soort taak.
Concentratie kun je met eenvoudige taken trainen. Concentratie-oefeningen zijn vaak mentaal werk zoals hoofdrekenen, woorden spellen en dingen uit je hoofd leren. Je kunt je concentratie ook verbeteren met behulp van fysieke training: bijvoorbeeld balanstraining, coördinatieoefeningen, meditatie en stretching.
Mensen met ADD blijven hangen in het overdenken van alles wat binnenkomt. Zij reageren niet impulsief, maar eerder wat langzaam. Ze voelen zich anders dan anderen. Mensen met ADD presteren vaak onder hun niveau terwijl ze wel dingen goed snappen en aanvoelen.
De 'Beertjesmethode' is een bewerking van de zoge- heten 'zelfinstructiemethode': een cognitieve aanpak waarbij de leerling leert zichzelf aan te sturen. Deze methode werd bedacht door Don Meichenbaum, een van de grondleggers van de cognitieve gedragsthera- pie, die de aanpak ook toepaste in het onderwijs.
Straal zelf rust uit, praat langzaam en duidelijk. Beperk het aantal naschoolse activiteiten, maar kies bij voorkeur voor hobby's waarin je kind zich lichamelijk kan uitleven. Motivatie is eveneens van groot belang. Als je kind echt zin heeft in een opdracht, zal het zich beter kunnen concentreren.
Problemen met trager denken komen vaak voor als gevolg van ADHD en bij een autismespectrumstoornis. Maar ook door aandoeningen zoals dementie en schizofrenie. Trager denken kan ontstaan door verschillende hersenaandoeningen.
Houd de rug recht. Voorkom onnodig bukken. Draai zo min mogelijk met de rug. Doe regelmatig spier- en schouderoefeningen.
Mensen met ADD hebben bij onderwerpen die geen interesse wekken, juist meer moeite met in actie komen. Wel hebben ze vaak een hoofd vol gedachtes. Daarnaast hebben ze vaker moeite met plannen en organiseren, zijn snel afgeleid door irrelevante dingen en geluiden en hebben moeite met prioriteiten stellen.
Behandeling van concentratieproblemen. Ernstige concentratieproblemen kun je oplossen met medicijnen en psychotherapie. ADHD kan onder meer worden bestreden met medicijnen, zoals met psychostimulantia (Ritalin, Medikinet, Equasym en Concerta), atomoxetine en tricyclische antidepressiva.
Stimuleer doorzettingsvermogen
Beloon inspanningen van het kind in plaats van alleen het bereikte succes of het resultaat. Geef complimenten en waardering voor de moeite die ze doen. Dit zal je kind helpen om zich positief te ontwikkelen en te blijven proberen ook als ze tegenslagen hebben.
Probeer erachter te komen of er misschien een probleem is waardoor je kind niet wil leren, en zoek daar een oplossing voor. Neem contact op met de mentor op school. Bespreek het tijdens een rapportbespreking of maak een aparte afspraak. Het is belangrijk dat je puber zich thuis voelt op school.
Het is het ontzettend belangrijk om te blijven communiceren met alles en iedereen om je kind heen. Spreek met vrienden, familie, teamleden van de sportclub, de huisarts en uiteraard de school. Samen kunnen jullie meer bereiken dan alleen. Uiteindelijk is het doel om weer met je kind in contact te komen.
De Stop-Denk-Doe methode leert kinderen eerst te stoppen, dan te bedenken wat er gebeurt en wat mogelijk de beste oplossing is en vervolgens te handelen. Hierna wordt samen met het kind geëvalueerd.
De werkaanpak is de manier hoe je dingen aanpakt, waaronder ook het beginnen van een taak en het eindigen van een taak valt. De werkhouding is het gedrag wat het kind vertoond naar aanleiding of richting een activiteit. Veel kinderen in de leeftijd van 8 jaar hebben moeite met hun werkaanpak.
Overige ADD kenmerken bij volwassenen
moeite met snel en adequaat reageren op onverwachte gebeurtenissen door vertraagde informatieverwerking. dit moet niet verward worden met autisme omdat ADD'ers in tegenstelling tot mensen met autisme vaak prima verbanden kunnen leggen.
Bij ADHD valt het aan te raden om zoveel mogelijk plantaardig te eten en vooral suikers en koolhydraten links te laten liggen. Je kunt kiezen voor een mediterraan dieet of paleodieet, beide gevuld met fruit, groenten, bonen, noten, volle granen en plantaardige oliën.
Oorzaak van ADD
Als je aan ADD lijdt, heb je een tekort aan de neurotransmitters dopamine en noradrenaline. Hierdoor wordt de informatie die naar de hersenen gaat minder efficiënt geregistreerd. Ook verandert de activiteit in bepaalde hersengebieden hierdoor.
Als er sprake is van de stoornis ADHD, moet de impact op het participeren in het maatschappelijk leven aangetoond worden volgens de basisdefinitie van een handicap (langdurige en belangrijke beperking van de kansen tot sociale integratie). Die impact kan zeer wisselend zijn.