'Gooi je auto niet plotsklaps naar links bij het invoegen. Andere auto's moeten dan ineens remmen met als gevolg de zogenoemde spookfile. Rij met gepaste snelheid mee met het verkeer en voeg dan soepel in. Rij zo lang mogelijk over de invoegstrook.
Files ontstaan met name wanneer de verkeersvraag groter is dan de capaciteit van de weg of als gevolg van een ongeval of een incident (bijvoorbeeld afgevallen lading, voertuig met pech). Wegwerkzaamheden zijn slechts in 2-3% van de gevallen de oorzaak van een file.
Files ontstaan als er in één keer een heleboel auto's op de weg zijn (in piekuren) of door tijdelijke verstoringen, veroorzaakt door incidenten zoals ongevallen, pech of wegwerkzaamheden.
Zo ontstaat file
Als er veel auto's op een bepaald stuk weg rijden, loopt de weg vol. “Hierdoor daalt de volgafstand tussen de auto's en kan de minste rembeweging leiden tot een schokgolf: de volgende auto moet ook remmen, de auto erna nog meer, die daarna nog meer en zo ontstaat een file”, legt Beeckman uit.
De oorsprong van files in Nederland kan worden teruggevoerd tot de jaren 50 van de 20e eeuw. Toen nam het aantal auto's in Nederland toe en gingen er steeds meer mensen werken in steden.Dit leidde tot toenemende congestie op de wegen en dus tot files.
In het wegverkeer zijn de spitsperioden de tijden waarop gemiddeld de meeste files voorkomen. De ochtendspits valt doorgaans in de periode van 7.00 tot 9.00 uur en bij uitbreiding 06.00 tot 10.00 uur. De avondspits valt in de regel tussen 16.00 en 18.00 uur en bij uitbreiding 15.00 tot 19.00.
Nederlanders vinden de file in 2019 maar een beperkt maatschappelijk probleem. Agressie op de weg en in het openbaar vervoer, verkeersonveiligheid, geluidsoverlast en luchtverontreiniging ziet men als grotere ergernissen. De meeste mensen ervaren gevoelens van berusting en acceptatie wanneer zij in een file belanden.
1. Beschrijven: Wat is het fileprobleem? Het fileprobleem wil zeggen dat er teveel auto's in een te grote concentratie op dezelfde stukken wegen rijden, waardoor er fors oponthoud ontstaat. Dit gebeurt met name in de spitsuren, wanneer de meeste mensen terugkomen van hun werk.
Een deel van de files kan worden voorkomen als iedereen de ideale volgafstand tot zijn voorganger aanhoudt, denkt Malte Risto. Hij promoveert in de CTW-vakgroep Verkeer, Vervoer en Ruimte. De meeste mensen kunnen niet omgaan met adviezen om een volgafstand van twee seconden of vijftig meter aan te houden.
Soms ontstaat een file wanneer wegvoertuigen die elkaar op een korte afstand volgen door een remmanoeuvre van het voorste voertuig steeds sterker moeten afremmen.
Het mag een open deur lijken, maar niet in de spits rijden is de gemakkelijkste manier om druk verkeer tijdens de spits te vermijden. In het algemeen kun je zeggen dat de ochtendspits op werkdagen tussen 07.00 en 09.00 uur is en de middag/avondspits tussen 16.00 en 19.00 uur.
Vrijdagochtend is het vaak rustig op de weg en dat zal vandaag niet anders zijn. We verwachten dan ook vrijwel geen spits. Dit betekent dat je op de meeste plekken goed kunt doorrijden.
Om files te bestrijden blijft de overheid de komende jaren rijstroken en nieuwe wegen aanleggen. Van 2018 tot 2030 trekt de overheid € 19 miljard uit voor nieuwe wegen en de aanpak van knelpunten. Bovendien reserveert het kabinet extra geld om wegen, vaarwegen en openbaar vervoer te verbeteren.
Op nummer één staat namelijk Istanbul, dat een congestie-niveau van maar liefst 62 procent heeft. Dat betekent dat een rit in de Turkse miljoenenstad van 30 minuten in 2021 gemiddeld genomen 19 minuten langer duurde. Moskou (61 procent) en Kiev (56 procent) maken de top drie compleet.
Welke soorten files bestaan er? Stokt het verkeer in de tegenrichting van een incident, dan spreekt men van een kijkfile. Is de wegcapaciteit nog niet helemaal volzet, dan gaat het vaak om accordeonfiles of filegolven. En als er zonder reden wordt geremd met vertragingen tot gevolg, dan spreekt men van spookfiles.
Het record voor langste ochtendspits ooit vastgesteld was 2.287 kilometer. Die filestand werd gemeten op 22 januari 2019, toen het sneeuwde in het oosten van het land. In Brabant en Gelderland viel destijds zo'n zeven centimeter sneeuw, waardoor vertragingen tot wel twee uur ontstonden.
' Nog hoger in de avondspits top-10 staat het stuk A4 tussen Roelofarendsveen en Zoeterwoude. Het drukste stuk snelweg van Nederland in de avondspits is de A27 tussen Lexmond en Werkendam. Het drukste ochtendspitsdeel is op de A12 tussen Zevenaar en Duiven.
DEN HAAG - Bijna elke ochtend en middag is het raak: automobilisten mogen de Ketheltunnel op de A4 niet in, vanwege het zogeheten tunneldoseren. En dus staat er dagelijks die gehate file, vooral in de richting van Rotterdam. Het begint vaak al bij Rijswijk.
Nederland, België en Duitsland in top 3 landen meeste files.
Op een gemiddelde weekdag staat ongeveer 6% van de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder in de file. Dat komt neer op ongeveer 830.000 personen.
Toen we in de coronacrisis thuis moesten werken, lieten we de auto massaal staan. 'Dit moeten we vasthouden', riepen veel mensen. Maar niets blijkt minder waar, ziet file-expert Broekhuis. "Op de dag dat de maatregelen werden ingetrokken, zagen we de files direct weer terug."