Bij duurzaam inkopen let u naast prijs en kwaliteit ook op sociale aspecten en het milieu. Duurzaam inkopen is voor elk bedrijf anders. De duurzame onderwerpen van uw bedrijf bepalen welke eisen u stelt aan de producten en diensten van uw leverancier.
Een duurzaam bedrijf reageert niet wantrouwig, maar veerkrachtig op verandering. Het bekijkt milieunormen bv. niet als een lastige verplichting, maar als een koerswijziging om op verder te borduren. Het crisisjaar 2020 is een goede test-case om de veerkracht van je bedrijf in te schatten!
MVO, ook wel maatschappelijk verantwoord ondernemen of duurzaam ondernemen genoemd, betekent dat je als bedrijf rekening houdt met de sociaal-ethische en milieugerelateerde aspecten van de bedrijfsvoering. Als onderneming ben je namelijk onderdeel van de volledige economische kringloop in een land.
Voorbeelden zijn een schoon milieu, biodiversiteit in de natuur, een hoogopgeleide en gezonde bevolking, goed werkende sociale netwerken en maatschappelijk vertrouwen.
Duurzaam ondernemen betekent bewust omgaan met energie. Door te investeren in groene energie en er spaarzaam mee om te gaan, besparen ondernemingen flink op hun jaarlijkse energierekening. Maar duurzaam ondernemen betekent ook een duurzaam personeelsbeleid. En dat leidt tot minder ziekteverzuim.
Amerikaanse Schnitzer Steel is 's werelds meest duurzame bedrijf in 2023. De ranglijst van 2023 wordt aangevoerd door het Amerikaanse Schnitzer Steel.
Enkele voorbeelden van energiebesparende bedrijfsmiddelen waarop een voordeel behaald kan worden: zonnepanelen, energiezuinige koelingen, energiezuinige verlichting, isolatiematerialen, HR-beglazing, warmtepompen en HR-luchtverwarmers.
In een duurzame wereld zijn mens, milieu en economie met elkaar in evenwicht, zodat we de aarde niet uitputten. Duurzame ontwikkeling betekent de aarde zo gebruiken dat toekomstige generaties er ook nog plezier van kunnen hebben. Daarom is duurzaamheid zo belangrijk, ook voor de waterschappen.
Enkele concrete voorbeelden van MVO-activiteiten zijn:
Energiebesparende maatregelen ondernemen. Recyclen en afvalvermindering realiseren. Sponsoren van of doneren aan maatschappelijk-sociale projecten en goede doelen. Bedrijfsprocessen zoals productie en transport duurzaam inrichten.
Duurzaam ondernemen betekent maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dat betekent volgens MVO Nederland dat “bedrijven verantwoordelijkheid (willen) dragen voor maatschappelijke problemen zoals luchtvervuiling, klimaatverandering, arbeidsomstandigheden of vergrijzing”.
“Wij zijn er super trots op dat wij voor de 5e keer zijn uitgeroepen tot het meest duurzame merk van Nederland. Juist in deze tijden, willen we het woord 'samen' in onze missie voor 100% slaafvrije chocolade benadrukken.
De IKEA duurzaamheidsstrategie. We hebben grote ambities voor 2030. We zijn vastbesloten ons deel te doen in het aanpakken van klimaatverandering, onhoudbare consumptiepatronen en ongelijkheid. Daarbij focussen we op drie domeinen: Gezond & duurzaam leven, Circulair & klimaatpositief en Eerlijk & gelijkwaardig.
Beter voor het klimaat
We doen er alles aan om onze CO2-uitstoot zoveel mogelijk te verlagen. Dat doen we zowel in de productie als in de operatie en we stimuleren plantaardig eten. Meer lezen? We hebben alles over wat wij doen voor het klimaat op een rij gezet.
Bijna 35 procent van de bedrijven beoordeelt hun bedrijfsvoering als grotendeels of helemaal duurzaam. Bijna de helft zegt dat hun bedrijf deels duurzaam werkt, en volgens 15 procent is het bedrijf in kleine mate duurzaam.
Ruim 50 procent van die uitstoot wordt veroorzaakt door maar tien bedrijven: energiecentrales, Tata Steel, Chemelot, Yara en de raffinaderij van Shell. Ter vergelijking, de uitstoot van deze tien bedrijven is even groot als drie keer de uitstoot van alle Nederlandse huishoudens samen.
Nadelen van duurzaam ondernemen
Het kost geld en slechts enkele initiatieven betalen zich snel uit, zoals energiebesparingen of initiatieven om werknemers te stimuleren de auto te laten staan.
Tekort aan geld om te verduurzamen
Een kwart van de ondernemers zegt "afhankelijkheid van derden" een belemmering te vinden voor verduurzaming. Bedrijven in onder meer de horeca en de cultuursector zeggen vaker dat een tekort aan financiële middelen de belangrijkste belemmering is om te verduurzamen.