Maak oogcontact, kijk de ander aan (maar ga niet zitten 'staren' naar de ander). Zet je belemmerende gedachten opzij, denk niet alvast na over wat jij wilt zeggen. Laat je niet afleiden, dus: mobiel uit, niet 'even' een verslag doorlezen of je mail checken. Luister' naar de lichaamstaal van de ander, observeer goed.
Je neemt een actieve luisterhouding aan die jouw gesprekspartner aanmoedigt om verder te vertellen. Je toont aan dat je luistert door regelmatig samen te vatten of weerspiegelen wat de ander vertelt, en stelt vragen om zaken te verduidelijken.
- zich een mening willen vormen;- een bepaalde handeling willen uitvoeren;- een spel mee willen spelen.
Er zijn vijf soorten selectieve luistervaardigheden: vragen stellen, het parafraseren van inhoud, het reflecteren van gevoel, concretiseren en samenvatten.
Het bestaat uit drie factoren: horen, begrijpen / interpreteren en reageren. Goed luisteren betekent dat je je een beeld probeert te vormen van wat de ander wil vertellen of uitleggen. Vaak zul je dat beeld toetsen aan bestaande beelden die je al hebt.
Een goede luisteraar laat de ander aan het woord en onthoudt wat er gezegd wordt. Je bent ook alert op wat de ander niet met woorden zegt, maar impliciet probeert aan te geven. Luistervaardigheid is dus het vermogen om oplettend te zijn tijdens het communiceren met anderen.
Effectief luisteren betekent dat je begrijpt wat de ander écht wil overbrengen. Het gaat dus niet alleen om wat iemand zegt, maar ook om hoe iemand het zegt. Wanneer een collega bijvoorbeeld vertelt dat hij een dagje minder gaat werken, is het belangrijk om ook op de toon en de blik van je collega te letten.
Empathisch luisteren is… luisteren met de intentie om de ander te begrijpen. Je verplaatst je in het referentiekader van de ander. Dit betekent dat je niet alleen actief luistert; je wilt ook het gevoel van de ander begrijpen. Je luistert dus niet alleen naar de inhoud maar ook naar de emotie.
Begrip tonen begint met een goede situatie waarin je begrip kúnt tonen. Oftewel: zorg ervoor dat je met je volledige aandacht bij het gesprek bent.Zet je telefoon op stil, zoek een rustige ruimte en laat je werk voor wat het is. Zo kun je met bewuste aandacht naar de ander luisteren.
Luisteren is een uitdrukkingsvorm van erkenning en respect; het zet het licht op de ander en biedt ruimte om (er) te zijn. Door goed te luisteren creëer je de mogelijkheid voor de ander om zichzelf beter te horen; goed luisteren zorgt voor geruststelling en comfort.
Luisteren is een talent en onmisbaar voor het nieuwe leiderschap. Want met een goede luistervaardigheid speel je snel in op nieuwe uitdagingen in de huidige complexe omgeving.
Kenmerken van een goede communicatie zijn: Je gebruikt heldere taal, afgestemd op de ontvanger (denk bijvoorbeeld aan het gebruik van jargon). Je formuleert in korte zinnen. Je staat niet alleen op 'zenden', maar schakelt over op ontvangen als de ander behoefte heeft om iets te zeggen of te vragen.
Ongehoorzaamheid voorkomen
Geef zelf het goede voorbeeld: laat je kind merken dat je luistert als het iets wil vertellen en neem daarvoor de tijd. Als je kind merkt dat je echt luistert, zal het ook beter naar jou luisteren. Stel niet te hoge eisen en geef je kind de tijd en de ruimte om iets te doen wat jij vraagt.
In dit artikel vind je een groot aantal gespreksvaardigheden-voorbeelden. Dat zijn bijvoorbeeld luisteren, vragen stellen, feedback geven, feedback ontvangen, omgaan met weerstand, kort en bondig communiceren en de regie nemen.
Stephen Covey benoemt vijf niveaus van luisteren: negeren, doen alsof, selectief luisteren, actief luisteren en echt luisteren.