De accu van de BMW i3 94 Ah heeft een capaciteit van 33,2 kWh. Daarvan is 27,2 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 165 kilometer gehaald.
De accu van de BMW i3 120 Ah heeft een capaciteit van 42,2 kWh. Daarvan is 37,9 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 235 kilometer gehaald.
De actieradius van de BMW volgens de nieuwe, striktere WLTP testcyclus bedraagt 310 kilometer**. Voor de BMW i3s (120 Ah) geldt een actieradius van 285 kilometer** volgens de WLTP-cyclus. Onder normale omstandigheden bieden beide modellen in de dagelijkse praktijk een actieradius van zo'n 260 kilometer***.
Er hangt wel een stevig prijskaartje aan deze wisseltruc. Het accupakket kost 7.000 euro plus montage. Een nieuwe BMW i3 60 Ah is er vanaf 35.500 euro en de BMW i3 94 Ah kost minimaal 36.700.
Grote beurt BMW i3 kosten ✔️ Prijs v.a. € 209.
Het energieverbuik van de BMW i3 is ongeveer 16,5 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.9 l/100km bij een traditionele benzineauto.
Occasions zijn te vinden vanaf grofweg 20.000 euro tot bijna 40.000 euro. Sinds 2018 levert BMW de 120 Ah met 37,9 kWh. Vroege exemplaren van de 120 Ah zijn te vinden vanaf prijzen net boven de 30.000 euro.
Over veiligheid gesproken: de BMW i3 scoorde in de onafhankelijke Euro NCAP crashtest 4 van de maximaal haalbare 5 sterren. Opmerkelijk omdat er ook elektrische auto's zijn die wel de 5 sterren halen.
Verbruik: 1 op 9,5 (16.579) Verzekering: 100 euro per maand (3.600) Onderhoud: 160 euro per maand (5.760) Afschrijving: 9.500 euro.
Een longlife BMW is namelijk voorzien van tal van sensoren die de kwaliteit van de olie bewaken en waarschuwen als het tijd wordt om te verversen. Bij een BMW die niet tot de longlife categorie behoort, is olie verversen noodzakelijk op een vast moment, bijvoorbeeld na elke 30.000 km.
Het kan tot 17 uur duren om de BMW i3 te laden via een stopcontact. Met het juiste laadpunt is deze tijd significant minder. De BMW i3 geschikt om 3-fase 16A te laden. Op een 220/240 Volt netwerk komt dit neer op een laadsnelheid van 11 kW.
Zo zit het met de BMW i3
BMW biedt eveneens een garantie van 8 jaar op de batterij en net als Nissan met een maximale kilometrage van 160.000.
Onder de huidige omstandigheden gaan de meeste accu's van een elektrische auto ongeveer 10 tot 20 jaar mee, voordat ze moeten worden vervangen. Volgens een enquête van Cox Automotive hebben veel potentiële kopers van een elektrische auto bedenkingen bij de levensduur en eventuele vervangingskosten van de accu.
De meeste automerken wisselen de batterij gratis om als hij binnen acht jaar of 160.000 kilometer na aankoop minder dan 70 procent van de oorspronkelijke capaciteit kan opslaan. Toyota biedt voor zijn enige elektrische auto, de Lexus UX 300e zelfs een garantie op de accu van tien jaar of 1 miljoen kilometer.
BMW levert de i3 in vier smaken. Er is keuze uit de standaard variant met 170 pk, 250 Nm, 300 kilometer range en een prijskaartje vanaf 40.412 euro. De i3s is de sportievere variant en levert 184 pk en 270 Nm en komt op papier 280 kilometer ver. Deze kost dan weer 44.081 euro.
Voor de i3 is geen trekhaak beschikbaar en constructief ook niet haalbaar. De Chevroltet Volt mag feitelijk niets trekken maar is een trekhaak wel mogelijk. Formeel echter met een maximaal toegestane kogeldruk van 52,5 kg.
De range extender is een kleine brandstofmotor die een dynamo aandrijft. De dynamo zorgt ervoor dat de accu op peil blijft. Hierdoor kan je weer doorrijden, totdat de slechts 9 liter grote benzinetank leeg is. Als je weer tankt, kan je ook weer verder rijden.
Tot de meest betrouwbare BMW modellen behoren de E36 uit de jaren 1990 en de E46 uit de periode 1997-2006, waarvan de materialen en kogelvrije motoren langer meegaan dan die van veel nieuwe auto's vandaag de dag. De F30 is een van de betrouwbaardere nieuwere modellen.
Op nummer 1 staan onze vrienden van BMW. In de eerste 10 jaar dat die auto rondrijdt, ben je als eigenaar bijna 18.000 dollar kwijt. Dat is met een gemiddeld jaarkilometrage en regulier onderhoud.
Wanneer we op zoek zijn naar de beste BMW motor, zijn we op zoek naar kracht, snelheid en betrouwbaarheid tegelijk. De S54 motor is qua vermogen de hogere in rang naast de BMW M54 motor, die over het algemeen wordt gebruikt in E46 M3 en Z3M modellen.
Vanaf 3 januari 2022 09:00 uur is de regeling open en is er subsidiebudget beschikbaar voor nieuwe personenauto's. Het jaarbudget 2022 is voor nieuwe elektrische personenauto's € 71 miljoen. Dit geldt voor koop en lease samen. U moet de koopovereenkomst van de auto hebben afgesloten vanaf 1 januari 2022.
Over het algemeen heeft de Z.E. 50-batterij een maximale actieradius van 395 km in de zomer en 250 km in de winter*.