Wanneer je met je auto op een hoge snelheid over zo'n scherp voorwerp heen rijdt kan je band lek raken, of zelfs klappen, we spreken dan van een klapband. Een andere oorzaak van een lekke band kan een te lage of te hoge bandenspanning zijn.
Een lekke band kan een inrijding hebben opgelopen. De inrijding kan zijn veroorzaakt door een spijker, een scherp vreemd voorwerp waar u overheen bent gereden, een klap op de zijwand of een lekkend ventiel.
Lek ventiel
Een ventiel wordt voor de zekerheid altijd vervangen bij het vervangen van een band. Hiermee voorkomt men het ouder worden van de rubberafdichtingen in het ventiel, waardoor een ventiel kan gaan lekken.
Rijd vanaf het moment van de melding niet harder dan 80 kilometer per uur. Zorg dat je alsnog zo snel mogelijk bij een autogarage komt, zodat je band zo weinig mogelijk schade oploopt. Grote kans dat 'ie dan gewoon gerepareerd kan worden!
Schakel de Wegenwacht in. Lukt het niet om zelf je lekke band te verwisselen? Of sta je op een plek waar je dit niet veilig kunt doen? Meld dan jouw pechgeval en de Wegenwacht komt je zo snel mogelijk helpen.
Het rubber van een uitgedroogde band is minder soepel en raakt sneller beschadigd. Hierdoor kunnen zelfs stukjes rubber losraken, waardoor het karkas of canvas zichtbaar wordt. De kans op een klapband is groot bij een band met scheuren in het rubber. Op de plekken met scheuren is het rubber minder sterk.
Uit onderzoek van branchevereniging VACO blijken er heel wat auto's een risico met zich mee te dragen op de weg. Bijna de helft van alle auto's rijdt volgens het onderzoek op beschadigde banden, 10% van de weggebruikers vormt zelfs een aanzienlijk gevaar op de weg.
Wist je dat de Wegenwacht een speciaal universeel reservewiel heeft? Handig als je band lek is en je onverhoopt geen reservewiel bij je hebt. Dankzij het Wegenwacht Reservewiel zijn sommige pechgevallen nu in twintig minuten opgelost, waar dat vroeger zo maar twee uur kon duren.
Antwoord van Jos. U geeft aan dat één band regelmatig bijgepompt moet worden om vervolgens na dagen ineens weer gedeeltelijk leeg te zijn. Dan moet er toch sprake zijn van een lekkage. Dat kan uiteraard een spijker of schroef zijn maar lekkage van het ventiel of de aansluiting daarvan op de velg is ook een optie.
Het rolgeluid van de autoband zal veranderen. Vlak na het lek gaat het rubber harder 'zoemen'. Als er nog minder lucht in de band zit, dan hoor je al snel een klapperend of kloppend geluid. Ook merk je waarschijnlijk dat de auto anders stuurt (zeker als het lek bij één van de voorste banden zit).
Reparatiekits worden het meest gebruikt als vervanging van het reservewiel. Het is een pakketje dat weinig plek inneemt. Met zo'n kit kun je je lekke band – met een klein lek – zelf herstellen door er een vloeistof in te spuiten via het ventiel.
Een snelle oplossing is een zogenaamde 'prop' in uw autoband. Zo'n prop is een soort met lijm geïmpregneerde veter, van ongeveer een halve cm dik. Deze wordt met een naald door het gat in het loopvlak van de band gedrukt. Bij het terughalen van de naald wordt de veter in het gat doorgesneden.
Het zijn vaak spijkers, schroeven, stukjes glas of scherpe steentjes die een lekke band veroorzaken. Slechte bandenspanning : in tegenstelling tot wat velen denken is het niet een te hoge spanning maar een te lage bandenspanning die zorgt voor de kans op een lekke band.
Alleen bij een volledig cascoverzekering (allrisk) wordt de schade van een klapband vergoed. Daarentegen wordt de schade door een aanrijding met een ander wel altijd vergoed onder de WA-dekking. In het beste geval hoef je alleen maar je autoband te vervangen. In dat geval kun je altijd gebruik maken van onze service.
5. Te oude banden onder de auto. Autobanden kunnen gemiddeld zo'n 35.000 – 50.000 km mee gaan voordat het profiel te ver afgesleten is. Afhankelijk van je rijstijl en het aantal kilometers wat je jaarlijks rijdt, moeten de banden dus regelmatig vervangen worden.
Een kapot gereden band wordt gezien als een niet verhaalbare schade. Helaas kun je als bestuurder niet alles wat er op het wegdek ligt zien en een scherp voorwerp zoals een spijker kan dan zo in je band schieten.
Zowel een te hoge of te lage autobandenspanning kan gevaarlijke situaties opleveren. Een te hoge bandenspanning zorgt er namelijk voor dat een band sneller slijt. Bovendien heeft een band met te hoge spanning minder grip, trilt deze meer en is er vermindert rijcomfort. Daarnaast is de kans op een klapband groter.
Oppompen en zachtjes rijden
Je kunt soms de compressor van je noodreparatieset gebruiken om de band op te pompen, of wellicht heb je een voetpomp beschikbaar. Daarna kun je eventueel van pompstation naar pompstation rijden en de band telkens daar oppompen voordat je bij de garage bent.
Banden spanning in banden loopt in ca. 2 weken terug van 2.5 bar naar 1.0 bar.
Als je geen lid bent en wilt toch pechhulp van de ANWB dan betaal je een abonnement van € 104,50 en directe pechhulpkosten van € 90,-.
Hoe veilig is een prop in je band? Met een vakkundige reparatie kun je vaak nog wel een tijdje blijven doorrijden. Een prop in je band vormt wel een groter risico dan een normaal geplakte band. Dit komt omdat de prop kan losschieten, met opnieuw een lekke band én een grotere beschadiging tot gevolg.