Benoem alles in de orderbevestiging, zoals: Besteldatum, ordernummers, klantnummer, overzicht van bestelde producten en prijzen, totale kosten, eventuele opmerkingen en de geplande levertijd. Dus wat is de definitie van een orderbevestiging?
Wat moet er in elke orderbevestiging staan? De bestelbevestiging kan zowel schriftelijk als per e-mail verstuurd worden en moet bij verkoop aan consumenten voorzien zijn van de volgende informatie: jouw bedrijfsgegevens. het product, dienst of abonnement dat je gaat leveren.
De wet verplicht webshops om per bestelling een orderbevestiging te sturen, zodra de bestelling is geplaatst.
Zodra de koopovereenkomst gesloten is, zit u er in principe aan vast. De koop is gesloten op het moment dat de koper het aanbod van de verkoper aanvaardt. Beide partijen moeten de gemaakte afspraken nakomen. U hebt de koop aanvaardt door de orderbevestiging ondertekend terug te sturen.
Vermeld in ieder geval op welke datum de offerte overeenkomst heeft plaatsgevonden en tussen welke partijen de overeenkomst geldt. Daarnaast vermeld je de prijs en een uitgebreide beschrijving van de opdracht of het product. Ook zet je in de bevestiging wanneer de werkzaamheden worden uitgevoerd.
Klinkt voor de handliggend, maar zorg ervoor dat de datum van de afspraak, het tijdstip en het soort behandeling of het onderwerp van de afspraak in de mail staat. Mocht de klant een wijziging willen maken aan de afspraak, zorg dan dat al je contactgegevens in de mail staan.
Geachte heer/mevrouw, Bij deze bevestig ik de afspraak die wij zojuist telefonisch hebben gemaakt. U kunt mij op ( datum ) om ( tijd ) verwachten op ( adres ). Tijdens deze afspraak zullen wij verder spreken over ( reden afspraak ).
Graag bevestigen wij de ontvangst van uw brief d.d. [datum] waarin u [onderwerp brief]. Graag bevestigen wij de ontvangst van [onderwerp] betreffende [inhoud]. Bedankt voor uw brief van [datum] waarin u [onderwerp brief]. Hierbij bevestigen wij de ontvangst van uw reactie naar aanleiding van [onderwerp].
Bij een richtprijs geeft de dienstverlener een schatting over de uiteindelijke prijs. De uiteindelijke prijs kan dus hoger worden. Maar de prijs mag niet meer dan 10% hoger worden dan de richtprijs. De prijs mag alleen meer dan 10% hoger worden met uw toestemming.
Bel de klant op en vertel dat je de offerte hebt verstuurd. Ga direct verder en vat kort samen waarover de offerte gaat. Noem het belangrijkste unique selling point (of beter unique buying reason) en sluit af met: “Ik heb daar een paar vragen over.
Offerte = aanbod
Overeenkomsten (afspraken) ontstaan door aanbod en aanvaarding, zo staat het in de wet. Als je dus een aanbod doet dat door de ander wordt geaccepteerd, heb je al een overeenkomst. Een offerte, maar in principe ook een prijslijst bijvoorbeeld, is zo'n aanbod.
Een online bestelling annuleren mag altijd. Je hebt namelijk een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Heb je iets gekocht in de winkel? Dan zegt de wet: koop is koop.
Als u spijt hebt van uw aankoop kunt u het product soms ruilen of teruggeven. Als u het via internet kocht, hebt u wettelijk het recht om uw aankoop terug te sturen. Maar als u iets in een gewone winkel kocht, mag de verkoper kiezen of u het mag ruilen. Behalve als een product te snel kapot is.
Is een offerte bindend? Nee, een offerte is een vrijblijvend aanbod. Op basis van de offerte kan een potentiële klant besluiten wel of niet in te gaan op het aanbod.
Als bedrijf kan je veel dingen doen om klanten op te volgen na een aankoop. De voornaamste en meest bekende manier is via e-mail. Door klanten e-mails te sturen, blijven ze up-to-date van je onderneming. Ze vergeten je niet en worden misschien opnieuw geïnteresseerd om nog iets bij jou te kopen.
Prijzen zijn in principe vrij. Als een winkel plotseling zijn prijzen verhoogt, kun je daar als consument niets tegen ondernemen. Wordt de prijsverhoging doorgevoerd nadat je een overeenkomst hebt gesloten, dan is dat anders.
Volgens de wet mag u geen geld in rekening brengen voor de offerte. Dit mag alleen als u mij vooraf vertelt dat ik moet betalen voor een offerte. Dit staat in het Burgerlijk Wetboek, boek 3 en 6. U kunt deze wetten vinden op de website wetten.overheid.nl.
Het volstaat dat de offerte als basis dient ter berekening van de factuur. Hierdoor kunt u bij extra uren ook extra factureren. Het nadeel is natuurlijk dat dit commercieel niet zo interessant is, want uiteindelijk willen klanten een totaalbedrag zien en op basis hiervan het een en ander vergelijken.
Een offerte is anders dan een prijsschatting, een offerte biedt namelijk een exacte prijs voor een project. Ondanks dat een offerte geen wettelijk document is staat de prijs in een offerte wel vast en hoort u deze niet achteraf aan te passen. De enige uitzondering is natuurlijk als de opdracht zelf aangepast wordt.