De meeste jongeren gebruiken internet om informatie te vinden. Ruim 79 procent zoekt naar informatie over goederen en diensten, bijvoorbeeld sportschoenen of een opleiding en bijna 63 procent leest nieuws online.
Ze zijn druk bezig op sociale media, zoeken online naar informatie, ze internetbankieren en doen aankopen in webwinkels. Vooral smartphones met snelle internetverbindingen zorgen ervoor dat jongeren vrijwel altijd en overal internet kunnen gebruiken.
Het gebruik van internet is bijna populairder dan televisie kijken. Jongeren gebruiken internet voor verschillende doelen. Voor het zoeken van informatie, voor communicatie onderling en voor vermaak. Vrijwel alle jongeren gebruikt internettoepassingen als surfen, MSN'en, e-mailen, downloaden en online games spelen.
Social media zijn alomtegenwoordig en populair bij jong en oud. Jongeren verkiezen bewegende beelden en korte video's, type story's. Ook podcasts winnen aan populariteit.
Gemiddeld besteden jongeren nog steeds zo'n 4 uur per dag aan social media, wat ongeveer gelijk is gebleven ten opzichte van vorig jaar. Whatsapp blijft het meest populair (93%), gevolgd door Instagram (85%) en YouTube (84%). Voor het eerst stijgt Snapchat uit boven Facebook in gebruik, die dit jaar nog verder afneemt.
Tieners spenderen hun tijd het liefst op TikTok, Snapchat en BeReal. Ook onder twintigers wordt TikTok populairder. Het Instagram-gebruik van jongeren onder de 25 jaar neemt af.
Voetbal, zwemmen, aerobics/fitness en hardlopen zijn momenteel de populairste sporten onder de jeugd. Dansen en tennis volgen op enige afstand. Deze sporten zijn niet even populair onder jongens en meisjes. Hoewel meisjes de afgelopen jaren meer zijn gaan voetballen is het nog steeds echt een jongenssport.
Volgens cijfers van het CBS gebruiken bijna alle jongeren – en dus veel pubers – social media: maar liefst 99%. Redenen om social media te gebruiken zijn voor pubers contact houden met leeftijdgenootjes, verveling en kijken wat anderen allemaal aan het doen zijn. Het verschil tussen jongens en meiden is ook opvallend.
Pubers vinden hun culturele identiteit belangrijk. Ze kunnen zich afvragen of ze Turk of Marokkaan of Surinamer zijn of Nederlander, vegetariër of dierenbeschermer, Jehovagetuige of atheïst. De jeugdcultuur heeft veel invloed, want pubers zoeken idolen en trendsetters als voorbeelden.
Volgens de onderzoekers brengen sociale media vooral veel goeds. “Jongeren komen in contact met anderen, krijgen steun en aandacht, en kunnen zich op een unieke manier uiten. Ze krijgen ook de kans om te experimenteren met hun identiteit – een uitstekende zaak en essentieel voor een evenwichtige ontwikkeling.
Jongeren geven vooral de voorkeur aan multimedia in hun vrije tijd. Ze sporten steeds minder. Dat blijkt uit een onderzoek van het OIVO bij 2.800 jongeren tussen 10 en 17 jaar. (netto/OIVO) – Tv-kijken, surfen op het internet, muziek beluisteren, dvd's bekijken en naar de cinema gaan.
99 procent kan daarvoor een smartphone gebruiken, 96 procent (ook) een laptop of netbook en ruim 63 procent een pc. Iets meer dan 58 procent gebruikt een spelcomputer met internet, maar dat zijn veel meer jongens (bijna 72 procent) dan meisjes (ruim 44 procent).
Jongeren gebruiken hun smartphone vooral om online te communiceren, informatie te zoeken en ter vermaak (Arends-Tóth, 2019). Met name sociale media-apps, zoals WhatsApp, Facebook, Instagram en Snapchat, zijn populair. WhatsApp is veruit het populairste platform; bijna alle 14- en 15-jarigen (96%) gebruiken het.
Het is daarom niet verrassend dat er ook erg veel gebruik van wordt gemaakt; gemiddeld besteden jongeren dagelijks 161 minuten aan social media, ruim twee en een half uur (Newcom, 2023). Gemiddeld gebruiken jongeren 5 socialmediakanalen (Newcom, 2023).
Naast de gezinssituatie en de omgeving op school of werk hebben jongeren behoefte aan een leefmilieu waarin ze zichzelf kunnen ontplooien, waar ze hun eigen talenten kunnen ontwikkelen, zich kunnen ontspannen en kunnen doen wat zij leuk vinden, samen met leeftijdsgenoten.
Vrienden maken
Jongeren bepalen zelf met wie ze vriendschap willen sluiten. Ze leren hun vrienden bijvoorbeeld kennen op school, in het buurthuis, bij het jeugdhonk of op de sportvereniging. Als je gaat verhuizen en je kinderen naar een nieuwe school gaan, zullen ze hun best moeten doen om nieuwe vrienden te maken.
Nou, wist je dat Instagram het meest populair is onder jongeren? De meeste gebruikers zijn dan ook jongeren tussen 15-19 jaar. Van deze groep jongeren heeft meer dan 73% een Instagram account. Van de mensen tussen de 20 en 39 jaar heeft 46% een Instagram account.
De samenstelling van de top 5 meest gebruikte social media platformen blijft dan ook ongewijzigd: Whatsapp, Facebook, YouTube, Instagram en LinkedIn blijven de hoofdtoon voeren in Nederland.
Sociale media bieden een eenvoudige manier om te communiceren met familie, vrienden en bekenden, ook als deze verder weg wonen, waardoor mensen op de hoogte blijven van elkaars leven. Een ander belangrijk motief om sociale media te gebruiken is het zoeken en vinden van informatie.
Andere populaire applicaties onder jongeren zijn bijvoorbeeld YouTube kijken en Spotify luisteren. Daarnaast gebruiken jongeren hun smartphone of tablet ook voor basisactiviteiten, zoals webmail, het zoeken naar informatie via Google en het downloaden van nieuwe apps, films en games.
Het meest tevreden zijn jongeren met hun vrienden en kennissen, maar ook zijn ze relatief vaak content met hun woning en psychische gezondheid. Jongens zijn iets vaker gelukkig en tevreden over hun leven dan meisjes. Ook zijn 12- tot 18-jarigen gelukkiger en tevredener dan 18- tot 25-jarigen.
Jongeren komen in aanraking met beslissingen die van invloed zullen zijn op hun toekomst, zoals een keuze in opleiding of baan. Daarnaast krijgen ze in deze tijd vaak hun eerste relaties, doen ze sociale contacten op waarmee ze mogelijk de rest van hun leven verbonden blijven, gaan ze zelfstandig wonen en werken.