Om meer likes te scoren is het verstandig om onderzoek te doen naar de meest populaire hashtags onder jouw doelgroep. Door populaire hashtags te gebruiken, kun je Instagram-gebruikers die anders nooit bij jou terecht zouden komen, naar je foto trekken. Hashtags zijn namelijk hét hulpmiddel om te zoeken en vinden.
Probeer dagelijks gebruik te maken van Instagram stories
Het lijkt erop dat veel Instagram profielen last hebben van teruglopend bereik. Dit heeft te maken met een verandering in het algoritme waardoor berichten niet langer chronologisch worden weergegeven.
Hieronder vind je hoeveel soortgelijke accounts verdienen per post: Nano-influencer: 1.000 tot 10.000 volgers (10 tot 100 euro per post) Micro-influencer: 10.000 tot 50.000 volgers (100 tot 500 euro per post) Mid-influencer: 50.000 tot 500.000 volgers (500 tot 5.000 euro per post)
Je kan het beste tussen 05.00 en 08.00 uur op Instagram posten, en dan het liefst op de woensdag voor de meeste betrokkenheid. Andere bronnen zeggen juist weer dat je het beste 12.00 uur kan aanhouden, dus experimenteer zelf vooral met je posts en bekijk je statistieken.
Instagram en Instagram-gebruikers zijn anno 2023 nog steeds gek op videocontent en dus ook Instagram Reels. Probeer meer betrokkenheid te creëren op je berichten: stel vragen en reageer op reacties. Gebruik hashtags geschikt voor jouw niche. Het gebruik van 11 hashtags zorgt voor de meeste betrokkenheid.
Post op Instagram 1x per drie dagen. Vaker is niet nodig. Een Instagram post heeft een relatief lange levensduur, dit komt o.a. door het algoritme van Instagram. Na de vierde dag neemt het bereik af en kun je shinen met je nieuwe post.
Neem tot 30 relevante hashtags op in het bijschrift van je post of in je eerste reactie. Gebruik deze hashtags consistent in je posts en kies voor hashtags met een gezond volume aan berichten, maar vermijd oververzadigde hashtags. Alles tussen 10K en 250K geeft je post de beste kans om gezien te worden.
Ga naar je post en klik op statistieken bekijken. Ook hier zie je het aantal views, likes, reacties, shares en saves.
Door het verbergen van likes optioneel te maken wil Facebook haar gebruikers in de gelegenheid stellen om hun profiel nog meer naar wens in te stellen. Daarnaast wil Facebook graag de strijd om populariteit verkleinen. Ook willen ze het platform toegankelijker maken voor nieuwe gebruikers.
Een like geeft je brein een signaal dat je 'goed gedrag' hebt vertoond, wat je een goed gevoel geeft. Blijven de likes achter, en daarmee dat goede gevoel, dan kun je kritisch worden op jezelf: is mijn content niet goed genoeg? Was deze post mijn energie en tijd wel waard?
Hashtags zorgen ervoor dat jouw content gevonden en gecategoriseerd wordt, een context wordt gegeven aan jouw content, jouw bereik vergroot wordt, en je meer engagement krijgt. Hashtags helpen bij campagnes. Gebruik specifieke, of een mix van populaire en specifieke, hashtags.
Je mag maar liefst 30 hashtags per foto op Instagram gebruiken, wat je natuurlijk kunt combineren met je normale tekst, een leuke bijzin onder de foto.
Piektijden voor interactie op Instagram
De piektijden voor meer interactie vinden vooral in het weekend plaats. Zaterdagavond en zondagmiddag zijn populaire tijden voor Instagramgebruikers om likes, comments en shares uit te delen.
Hoeveelheid hashtags per sociale media platform
Instagram: 11-30 hashtags per bericht. Instagram staat tot 30 hashtags per bericht toe en uit onderzoek blijkt dat berichten met 11 of meer hashtags de meeste betrokkenheid opleveren.
Beste tijd om te posten op Instagram zondag
We worden pas later in de middag echt weer actief op Instagram. Je kunt je post op zondag daarom ook het beste plaatsen om 4 uur 'middags. Verder zijn we in de avond nog actief.
Let er wel op dat je maar maximaal 60 accounts per uur kunt gaan volgen en in totaal 7500 accounts.