Koude acquisitie is de uitgelezen kans voor een onweerstaanbare eerste indruk. Er zijn dan ook veel redenen te bedenken waarom ook jij acquisitie moet gaan voeren, bijvoorbeeld via cold calling. Cold calling is een snelle en relatief eenvoudige manier om nieuwe klanten te bereiken.
Koud bellen is de telefoon pakken naar bedrijven of contactpersonen die je nog nooit gesproken of gezien hebt. Dus ook niet via Linkedin of andere social media kanalen.
Begin je gesprek met een Goedendag en start met je intro. Hierin vertel je kort wie je bent en met welk doel je belt. Vraag pas ná je intro of je gesprekspartner tijd heeft. Vraag nooit direct na de begroeting al of je gelegen belt.
Sinds 1 juli 2021 mogen bedrijven consumenten niet langer ongevraagd bellen om producten of diensten aan te bieden. Ook mogen goede doelen niet langer ongevraagd bellen voor een donatie. Dit is het gevolg van een wijziging in de Telecommunicatiewet die consumenten meer bescherming moet bieden.
Onderwerp: Hoe [jouw bedrijf] jou kan helpen om [doel]
Beste [Naam], Ik ben [jouw naam] van [jouw bedrijf]. Wil je ontdekken hoe je meteen [voordeel van je product/service]? Je bent vast druk met [specifiek resultaat waar jouw product/service bij kan helpen], dus ik hou het kort.
Uit een onderzoek naar de beste dag om te bellen bleek dat de woensdagen en donderdagen te zijn. Woensdag en donderdag heb je dus de meeste kans op een succesvol telefoontje. Dit is natuurlijk niet heel verrassend. Op maandag zitten veel mensen met hun hoofd bij de overgang van het weekend naar de werkweek.
Maak vanaf de eerste zin duidelijk dat je je prospect begrijpt. Pitch niet meteen je product – grote kans dat de ontvanger daardoor meteen afhaakt - maar bied je prospect een video, blogartikel, verhaal of iets anders dat voor hem van waarde kan zijn. Kom snel terzake en toon wat voor hem/haar belangrijk is.
Telefonische benadering
Het is vanaf 1 juli 2021 niet meer toegestaan om personen te benaderen voor marketingdoeleinden. Vanaf 1 juli 2021 mag je alleen nog maar bellen op het moment dat de natuurlijke persoon vooraf toestemming heeft gegeven (opt-in), of als er sprake is van een klantrelatie.
Wat zijn acquisitie vragen? Een goed acquisitiegesprek is gericht op de ander. Het is jouw rol als gesprekspartner om de juiste acquisitie vragen te stellen. Vragen die niet direct over jouw belang (de verkoop) gaan, maar het gesprek verdiepen.
Wat is een acquisitieplan? Een acquisitieplan is een document waarin staat hoe jij van plan bent nieuwe klanten te werven. Het plan moet strategieën bevatten voor het genereren van leads, het omzetten van leads in klanten, en het behouden van klanten.
Telemarketingbedrijven en -organisaties mogen niet meer ongevraagd naar natuurlijke personen bellen. Telemarketing met commerciële, charitatieve en ideële doeleinden is wel toegestaan, maar alleen als een natuurlijk persoon daar vooraf toestemming voor heeft gegeven of als er sprake is van een klantrelatie.
Nieuwe wetgeving maakt koude acquisitie nog moeilijker
De privacywetgeving AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) verbiedt koude acquisitie niet, maar maakt het wel een heel stuk lastiger. Zo mag u bijvoorbeeld geen openbare gegevens gebruiken voor acquisitiedoeleinden.
Bedrijven of organisaties mogen Nederlanders straks alleen nog benaderen via de telefoon als zij daar zelf expliciet toestemming voor hebben gegeven. Telemarketeers mogen bovendien niet meer anoniem bellen: het telefoonnummer van de afzender moet zichtbaar zijn.
Een belscript bevat een logische opbouw en dat zorgt voor structuur tijdens het gesprek. In een belscript kun je rekening houden met te verwachten vragen en bezwaren, maar het is niet de bedoeling om er een boekwerk met alle mogelijke vragen en antwoorden van te maken.
Schrijven van een belscript: begroeten en voorstellen
Spreek uw eerste zin (wie bent u en namens wie belt u?)langzaam en duidelijk uit. Zo geeft u degene aan de andere kant van de lijn de tijd om te wennen aan uw stem. Spreek duidelijk uw naam en firmanaam uit zodat deze beide namen goed blijven hangen bij uw klant.
Een belscript zorgt ervoor dat je telefoongesprek structuur heeft en kan leiden naar een goed eindresultaat. Het script bestaat uit een aantal zinnen waarmee je je propositie op een duidelijke manier verwoordt. Het vormt de leidraad voor je verkoopgesprek.