Sneeuwkanonnen kunnen alleen worden ingezet wanneer de temperatuur van de lucht rond het vriespunt ligt. Geavanceerde kanonnen kunnen zelfs bij +4°C nog 'sneeuw' produceren. De basis van een sneeuwkanon is als volgt: Water wordt uit riviertjes of bergmeren gepompt, verneveld en in een koude omgeving gespoten.
Maar waarom bevriezen de leidingen van de sneeuwkanonnen dan niet? Als het water onder druk gespoten wordt, kunnen er lage (zelfs negatieve) temperaturen worden gehaald zonder dat het water onderweg in de leidingen bevriest. Water onder druk bevriest niet!
Met kunstsneeuw zijn bergen snel te besneeuwen. Een laag van circa 20 cm kunstsneeuw op een grashelling maakt deze skibaar. Een paar centimeter sneeuw ernaast en het winterse gevoel is er ook. Wil je echt natuursneeuw kunnen skiën dan is het minimum zeker 30 cm en 50-60 cm ideaal.
Onder hoge druk wordt er lucht door het water geblazen, waardoor het water snel verdampt. Omdat het water tijdens het verdampen warmte opneemt, koelt de omgeving af waardoor het water de kans heeft om te bevriezen. Zo ontstaan de sneeuwkristallen die uiteindelijk zorgen voor prachtig besneeuwde pistes.
Wintersport. Jaarlijks biedt Winterberg 90 dagen sneeuwzekerheid. Van half december tot half maart kan er geskiet worden. Het skioord beschikt namelijk over 260 moderne sneeuwkanonnen die ingezet kunnen worden om de natuur een handje te helpen.
Kosten wintersport Winterberg. Wintersports staat vooral bekend om de prijs welke je ervoor moet betalen. Vaak is een week wintersport net zo duur als twee weken zomervakantie. Gelukkig is Winterberg een stuk dichterbij wat al een hoop geld scheelt, maar ook de kosten zelf zijn hier goed te doen.
De kosten van een sneeuwkanon komen uit rond de €30.000,- per stuk. Dit zijn overigens de kosten exclusief leidingen en de palen waarop de sneeuwkanonnen staan.
Volgens commercieel directeur Bert Romani heeft “kunstsneeuw dit jaar de Kerst eigenhandig moeten redden”. Een rapport van de Beierse natuurbescherming meldt dat die sneeuwkanonnen elk jaar net zoveel energie verbruiken als een half miljoen huishoudens. Nog meer CO₂-uitstoot dus, en nog meer opwarming van de aarde.
Over het algemeen valt in Nederland de meeste sneeuw in december, januari en februari. Soms doet de lente al bijna haar intrede als er nog sneeuw valt. In februari 2010 kopten de kranten bijvoorbeeld nog dat Nederland zich moest opmaken voor de hevigste sneeuwval in 30 jaar.
Ook in maart valt er nog regelmatig verse sneeuw. Wel moet je in deze maand rekening houden met hogere temperaturen. De lente doet haar intrede en de zon is feller. Dit betekent dat de dalen vaak alweer groen kleuren en dat de lager gelegen pistes in de middaguren papperig kunnen worden.
De kans dat het een witte kerst wordt is ongeveer 7%. Officieel is het een witte kerst wanneer erin De Bilt beide kerstdagen een gesloten sneeuwdek is. Dit is sinds 1901 slechts 8 keer gebeurt, waarvan de laatste 2 keer in 2009 en 2010.
Sneeuwkanonnen kunnen alleen worden ingezet wanneer de temperatuur van de lucht rond het vriespunt ligt. Geavanceerde kanonnen kunnen zelfs bij +4°C nog 'sneeuw' produceren.
Uit historische gemiddelden is verder gebleken dat in januari ook de gebieden in de Noordelijke Alpen veelal goede sneeuw hebben. Dus veel gebieden in het Oostenrijkse Tirol, de Arlberg en Zwitserland liggen er in januari erg goed bij.
Kunstsneeuw wordt gemaakt door waterdruppels op hoge druk te laten bevriezen, hierdoor ontstaan kristallen. De beste condities om kunstsneeuw te maken is als het kouder is dan -3° Celsius, er weinig wind is, en de luchtvochtigheid relatief laag is.
De kosten voor de bouw van een skilift lopen zeer uiteen. Een stoeltjeslift kost al gauw tussen de 5 en 10 miljoen euro, terwijl dit bij een gondel al snel oploopt naar meer dan 15 miljoen euro.
De aanschafprijs van een Pistenbully ligt ongeveer tussen de 350 en 450 duizend euro. Onder de motorkap liggen tussen de 430 en 510 pk maar dat is ook wel nodig. De Pistenbully weegt zo n slordige 12.5 ton. Er is een tank van 300 liter en er wordt circa 35 liter per uur verbruikt.
Kabineliften kosten voor een skigebied al snel rond de 14.000.000 euro. Dat zijn niet de allerminste investeringen voor een skigebied en vergt daarom ook veel tijd om uit te zoeken binnen hoeveel jaar dat is terugverdient. De periode dat de meeste skiliften gebouwd worden zijn de maanden september, oktober en november.
Al deze variabelen hebben invloed op het aantal kilometers dat je op een dag kunt skiën. Toch lijkt een gemiddelde van 31 kilometer per dag best reëel.
Dankzij het moderne ticketsysteem hoef je maar één skipas te kopen en daarmee kun je van alle skiliften in skiliftkarussell Winterberg gebruik maken.
In Winterberg kun je online of bij de kassa aan de piste je skipassen kopen. Er zijn een aantal opties en vooral in drukke periodes is het goed te weten wat die opties zijn om niet achter het net te vissen als de skipassen uitverkocht zijn.
In de weekenden is het enorm druk in Winterberg. Zo druk, dat je gemakkelijk een half uur per lift staat te wachten. Gegarandeerd zere voeten, hoe comfortabel je schoenen ook zijn! Tegelijkertijd is deze do ook een don't: ga niet in het weekend.
Een skipas voor Skiliftcarrousel Winterberg kost € 42,00 per dag. Een dagpas vanaf 11.00 uur kost € 38,00. Wanneer u voor meerdere dagen een pas koopt wordt de prijs voor u voordeliger, een 3-dagenpas heeft u bijvoorbeeld al voor maar € 100,00!
Winterberg is de laatste jaren sneeuwzeker geworden. Skiliftkarussell Winterberg garandeert sneeuw van half de december tot half maart door onder andere de inzet van 400 sneeuwkanonnen. Ieder jaar wordt geinvesteerd in het hele skigebied.