Wat is creatief gedrag? Mensen die open staan voor nieuwe perspectieven en ervaringen, bewust op zoek gaan naar tegengestelde ideeën, mensen die lef hebben en risico's durven te nemen. Maar ook samenwerken met anderen om zo tot nieuwe ideeën te komen.
Een creatief persoon staat open voor nieuwe dingen en pikt in een willekeurige situatie signalen op die andere mensen niet oppikken. Creatieve mensen oordelen niet snel, maar staan open voor andere denkbeelden en proberen zich in te leven hoe de situatie door de ander wordt ervaren.
Hun gedachten leiden tot een plan, idee, ontwerp of tot een visie. Creatieve denkers hebben een scheppend vermogen. Dat betekent dat zij uit het niets iets kunnen bedenken. De één komt tot creatieve ideeën door gesprekken met anderen aan te gaan en tot nieuwe inzichten en ideeën te komen.
Creatief denken en handelen is het vermogen om nieuwe en/of ongebruikelijke maar toepasbare ideeën voor bestaande vraagstukken te vinden.
De 5 basisvaardigheden voor creatief denken zijn:
Kansdenken (oordeel uitstellen) Associëren (verbanden leggen) Beelddenken (verbeeldingskracht inzetten) Creatief waarnemen (perspectief wijzigen)
inventief (bn) : creatief, fantasierijk, ingenieus, origineel, scheppend, vernuftig, vindingrijk. artistiek (bn) : creatief, kunstig, kunstvol, kunstzinnig, muzisch.
Creativiteit is het scheppend vermogen om nieuwe en/of ongebruikelijke maar toepasbare oplossingen voor bestaande problemen te vinden. Dat creatieve vermogen wordt het sterkst ontwikkeld in een rijke leeromgeving waarin kinderen gestimuleerd worden om zelf oplossingen te bedenken.
De creatieve ontwikkeling is onderdeel van de cognitieve ontwikkeling en gaat over het vermogen om te dromen, fantaseren en het ontdekken van nieuwe mogelijkheden. Dit kan gaan om spelen, dansen, zingen, schrijven, muziek maken, knutselen, tekenen, schilderen en het doen van yoga.
creatief = creatief bijv. naamw. Uitspraak: [kreaˈtif] 1) die nieuwe dingen kan maken Voorbeeld: `Hij is heel creatief met koken.
Creativiteit geeft waarde aan de mens. Creativiteit is een intellectuele bron. Een creatief persoon is flexibel, levendig een creëert nieuwe mogelijkheden. “Creativiteit kun je leren zoals leren lezen.”
Creativiteit is een combinatie van divergent denken (het vermogen om veel verschillende ideeën te bedenken) en convergent denken (probleemoplossing). Zo'n combinatie komen we tegen in de vijf kenmerken van de creatieve geest: nieuwsgierig, volhardend, vindingrijk, samenwerkend en gedisciplineerd.
Creativiteit stimuleert de verbeelding van kinderen. Zo kan de fantasie lekker de vrije loop nemen. Door de verbeeldingskracht van kinderen te vergroten zullen ze problemen eerder gaan herkennen en hier dus ook sneller een oplossing voor kunnen bedenken. Creativiteit en verbeelding stimuleren elkaar.
Dit betekent dat een kind moet kunnen experimenteren. Het moet allerlei materialen kunnen uitproberen. Het kind moet ervaren dat materialen verschillend aanvoelen, dat een soort materiaal voor verschillende dingen kan worden gebruikt, het moet kunnen ruiken, voelen en eventueel proeven.
Behalve dat iets creëren of maken dus stress verlagend is, is het ook een manier om je hersenen fit te houden. Als je namelijk creatief bezig bent worden bepaalde delen van het brein geactiveerd. Deze delen hebben een positief effect op het welzijn van je geest, maar ook van het lichaam.
Creatieve ideeën kunnen tot stand komen via het bewust anders ordenen van informatie (lateraal denken) of via minder gestructureerde technieken (onder andere brainstormen). Creativiteit an sich is feitelijk dus: 'iets nieuws zien'.
wat door iemand gemaakt is (vaak een kunstwerk)
een schepping, iets totaal nieuw.
Je denkt voordat je meteen doet. Je laat je niet beperken door bestaande oplossingen, je probeert het graag zelf. Je staat open voor de ideeën van anderen. Je staat achter je eigen ideeën maar verliest het einddoel niet uit het oog.