Vliegtickets zijn goedkoop, omdat veel airlines subsidies ontvangen, er geen accijns op kerosine zit geen btw op tickets. Daarnaast is er veel concurrentie. De prijs van vliegtickets hangt af van vraag en aanbod en schommelt daardoor. Low-cost airlines kunnen lage tarieven bieden, omdat ze besparen op de service.
De brandstof voor vliegtuigen, kerosine, wordt inderdaad niet belast en is daarom goedkoper dan brandstof die we in auto's pleuren (maar net als diesel is kerosine überhaupt ook goedkoper geworden de laatste paar jaren).
De vliegtuigen van Ryanair maken veel meer vluchten op een dag dan die van bijvoorbeeld KLM. Er zit slechts een half uur tot drie kwartier tussen landing en vertrek. Daardoor wordt er continu geld verdiend en betalen passagiers niet zoveel voor de tijd dat het toestel aan de grond staat.
Wanneer het in België of Duitsland op dat moment geen vakantie is, gaan de prijzen van het ticket in deze landen niet omhoog en kan je vanaf een luchthaven in België of Duitsland goedkoper vliegen. De tickets zijn in het buitenland vaak goedkoper, omdat er in Nederland een hoger tarief aan belasting wordt gehanteerd.
Maatschappijen bepalen de prijs van een vliegticket op basis van de populariteit van een vlucht, oftewel op vraag en aanbod. Op elk moment kijkt het systeem: wat verwachten ze aan boekingen, hoeveel tijd is er nog en wat is er nog beschikbaar en dat bepaalt de prijs.
Wat de goedkoopste dag is om te boeken is afhankelijk van de bestemming waar je naartoe vliegt. Wereldwijd, dus zonder rekening te houden met de bestemming, is boeken op vrijdag veruit het voordeligst, gevolgd door de woensdag.
Nou, nee! Het is onmogelijk dat je 's nachts altijd een veel goedkoper ticket vindt voor een bepaalde vlucht dan overdag. Wellicht dat de prijs van een ticket in de nacht wel eens lager uitvalt, maar dan zijn daar honderden andere redenen voor aan te wijzen. Het heeft niets te maken met de nacht en tijdstip van boeken.
Vanaf Keulen Airport vlieg je naar maar liefst 32 landen, waaronder Griekenland en Spanje. Het vliegveld is rustiger dan bijvoorbeeld Schiphol, maar begint steeds populairder te worden. Dit is niet zo gek, want vliegen vanaf Keulen Airport is meestal zeer voordelig!
Vliegen vanaf Brussel heeft enkele grote voordelen maar de grootste is dat de ticketprijzen vaak veel gunstiger zijn dan vanaf bijvoorbeeld Amsterdam Schiphol. Vanaf Brussel vlieg je naar honderden bestemmingen in Europa, maar ook intercontinentaal, waardoor er voldoende aanbod is.
Om een indicatie te geven: Schiphol Airport, de grootste luchthaven van Nederland, telt jaarlijks ongeveer vijftig miljoen passagiers. In het metropoolgebied Rijn-Ruhr is Düsseldorf Airport de grootste luchthaven. In Duitsland staat het vliegveld op de derde plaats na Frankfurt en München.
Een Airbus A320 van EasyJet brak 2 juli op tijd de start op Genève Airport af toen een Learjet plotseling de startbaan opreed. Het toestel van de Engelse luchtvaartmaatschappij met registratie HB-JXI wilde opstijgen op weg naar Malaga in Spanje.
Als aanbieder van vluchten genereert Ryanair in de eerste plaats natuurlijk inkomsten uit de vliegtickets. Vergeleken met andere luchtvaartmaatschappijen is het percentage van de omzet dat uit deze dienst komt is dit percentage bij Ryanair bijzonder klein.
Nog los van de gore vliegtuigen (álles plakt, tijd voor schoonmaken is er niet geloof ik), extreem lelijke interieur (blauw en geel is alleen bij Ikea acceptabel en zelfs daar heb ik er moeite mee), gekmakend slechte vliegtijden is het ALLERergste nog wel dat je overal voor moet bijbetalen.
De meeste dieselmotoren kunnen wel op kerosine gebracht worden. En inderdaad, vliegtuigkerosine is stukken goedkoper dan autodiesel. De auto rijdt lekker. Echter, de lage prijs is er omwille van internationale afspraken ivm taksen en accijnzen.
Brandstofprijzen aan de pomp: Avgas 100LL 4.01€/l. JetA1 2.74€/l.
Vliegtickets zijn goedkoop, omdat veel airlines subsidies ontvangen, er geen accijns op kerosine zit en geen btw op tickets. Daarnaast is er veel concurrentie. Eigenlijk weten we allemaal wel dat vliegen duur is en dat maakt die goedkope tickets juist nog meer verdacht.
Wat is het verschil tussen een tussenstop en overstap? Waar je bij een tussenstop veelal in het vliegtuig kan blijven zitten en sowieso onder hetzelfde vluchtnummer verdergaat, geldt dat niet voor een overstap. Bij een overstap moet je uitstappen en een volgende vlucht pakken.
Het beste antwoord
Ja hoor, dat kan. Wel een pasoort of ID kaart meenemen. En je bent beperkt tot bestemmingen waar je niet vooraf een visum voor nodig hebt. Het vliegveld zelf verkoopt geen vliegtickets; dus je zal op het vliegveld de balie van een reisbureau of luchtvaartmaatschappij moeten opzoeken.
De belangrijkste en dichtstbijzijnde luchthaven van Side is Antalya Airport (AYT).
Wat de goedkoopste dag is om te boeken is afhankelijk van de bestemming waar je naartoe vliegt. Wereldwijd, dus zonder rekening te houden met de bestemming, is boeken op vrijdag veruit het voordeligst, gevolgd door de donderdag. Zoek je naar een specifieke bestemming, kijk dan ook even naar de boekdagen per contintent.
Om te voorkomen dat je veel te vroeg in de rij staat, ben je pas vanaf 4 uur voordat je vlucht vertrekt welkom in de vertrekhal. Fijn als je hier rekening mee houdt, want zo help je mee de rijen voor de incheckbalies en de securitycontrole beter te spreiden en soepeler te laten doorstromen.
Wat is een hub? Schiphol heeft een hub-and-spoke-systeem (naaf-met-spaken) als businessmodel. In de luchtvaart is een hub een centrale luchthaven waar reizigers naar toe worden vervoerd om over te stappen op andere vluchten, zo mogelijk van dezelfde maatschappij.
Vliegtickets KLM duurder door gestegen olieprijzen: retourtje New York kost 30 euro meer. Luchtvaartmaatschappij KLM verhoogt vanaf aanstaande vrijdag de ticketprijzen voor langeafstandsvluchten vanwege de sterk gestegen olieprijzen. Ook de Franse zustermaatschappij Air France verhoogt haar prijzen.
De prijs van een vlucht is van heel veel factoren afhankelijk. De olieprijs, bijvoorbeeld, maar ook de geopolitieke situatie in een land. Zo zagen ze bij Kiwi.com veel Amerikanen die naar het Verenigd Koninkrijk wilden, omdat door de brexit het pond erg laag staat.
De grootste kans op een goedkoop ticket heb je door zo'n 4 tot 3 maanden voor vertrek te boeken. Wie pas later zin krijgt er even uit te vliegen doet er goed aan 8 tot 5 weken voor vertrek een vliegticket te boeken, dan komen de 'bodemtarieven' in zicht. De goedkoopste vluchten boek je gemiddeld 8 weken van tevoren.