Aircraft Fuel Supply Amsterdam, eigendom van KLM en brandstoffenproducenten, zorgt ervoor dat de kerosine op Schiphol bij de pier komt. Wij zijn slechts de transporteur van de kerosine tot de poort."
Een directe pijpleiding naar Schiphol
Meer dan de helft van onze tanks is gevuld met benzine. De andere tanks bevatten (bio)diesel en kerosine. "Schiphol krijgt ongeveer de helft van alle benodigde kerosine uit onze opslagtanks aangeleverd via een 16 kilometer lange ondergrondse pijpleiding.
Gemaakt van CO₂, waterstof en elektriciteit
Met behulp van duurzame stroom wordt de afgevangen CO₂ samen met water omgezet in waterstof en koolstofmonoxide. Van dit samengestelde gas kunnen koolwaterstoffen worden gemaakt. Die vormen de basis van synthetische kerosine.
De Defensie Pijpleiding Organisatie (DPO) verzorgt en bewaakt het transport van vliegtuigbrandstoffen naar militaire en civiele vliegvelden via een eigen pijpleidingnetwerk in de grond.
Het salaris van een Data Protection Officer kan variëren op basis van ervaring, locatie, industrie en organisatiegrootte. Gemiddeld ligt het salaris van een DPO tussen € 3.000 en € 6.000 per maand.
Het aanstellen van een DPO is verplicht als de verwerking van persoonsgegevens gebeurt door een overheid (overheidsinstantie of overheidsorgaan). Hierbij wordt het begrip overheidsinstantie heel ruim ingevuld.
Een auto met een dieselmotor hoeft niet te worden aangepast om op kerosine te kunnen rijden. Wel dient aan de vliegtuigbrandstof een speciaal additief te worden toegevoegd, dat als smeermiddel voor de brandstofpomp werkt. Zo'n middel wordt ook bijgemengd bij dieselolie.
Bij de verbranding van kerosine komen er naast broeikasgassen ook fijnstof en ultrafijnstof vrij. Fijnstof zijn roetdeeltjes die we binnenkrijgen als we lucht inademen. Ze veroorzaken schade aan de longen en astmatische klachten. Ultrafijnstof is zelfs nog schadelijker.
Inslikken : Kan dodelijk zijn als de stof bij inslikken in de luchtwegen terechtkomt. Volgende symptomen kunnen optreden: Inslikken kan irritatie van maag- darmkanaal, misselijkheid, braken en diarree veroorzaken.
Schiphol in rijtje grote vervuilers
Op de vliegvelden van de Schiphol Group worden miljarden liters kerosine getankt. De uitstoot die hiermee gepaard gaat is ruim 13 megaton. Ook de CO2-uitstoot van KLM is onderzocht en komt uit op 8,6 megaton CO2 wereldwijd.
Reizend per vliegtuig
Het brandstofverbruik van de jumbojet bedraagt gemiddeld ongeveer 10 ton kerosine per uur. Rekening houdend met de dichtheid van kerosine komt dit neer op 12.500 liter kerosine per uur. Acht uur vliegen levert dus een verbruik op van 100.000 liter, dat is 1000 liter per gezin van drie.
Kerosine, in de volksmond petroleum genaamd, is een bij gefractioneerde destillatie van aardolie verkregen middenfractie, volgend op de benzinefractie. Het staat bekend als brandstof voor vliegtuigen en in extra gezuiverde vorm voor raketten.
Kerosine is een product dat het midden houdt tussen benzine en diesel, waardoor verbranding van kerosine van nature meer NOx-uitstoot oplevert dan benzine en minder dan diesel. Bovendien werken straalmotoren met een (veel) grotere overmaat van lucht dan interne verbrandingsmotoren.
Sommige mensen zeggen dat ze kerosine kunnen ruiken en denken daarbij dat die kerosine in de lucht geloosd is. Van vliegtuigen in Duitsland is inderdaad bewezen dat ze in de lucht kerosine lozen, maar voor Nederland is daar niets van bekend.
Als de piloot kort na vertrek moet landen, moet hij brandstof zien kwijt te raken door rondjes te vliegen of kerosine te lozen. De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA onderzoekt het incident in Los Angeles. Voor het dumpen van brandstof gelden speciale voorschriften.
Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Verder draagt een vliegreis 1 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto. Ook hier is het verschil het grootst op de korte afstand.
Vliegtuigen produceren zo'n 650 miljoen ton CO2 en andere broeikasgassen. Op zichzelf is vervoer per schip nog altijd heel veel schoner dan vervoer per vliegtuig. Maar door de grote hoeveelheid vrachtvervoer per schip is de branche als geheel vervuilender: circa 90 procent van alle handel gaat per schip.
Volgens de Kyoto rekenregels emitteerde het verkeer 38,7 miljard kilogram CO2. Van alle vervoersmiddelen leverden personenauto's de grootste bijdrage aan het broeikaseffect, gevolgd door het goederenwegvervoer en de luchtvaart.
Kerosine wordt ook wel petroleum genoemd, omdat het in de eerste decennia van de aardolie-industrie het meest gebruikte aardolieproduct was. Tegenwoordig wordt het vooral gebruikt in verplaatsbare petroleumkachels. Het is ook de brandstof voor de meeste vliegtuigen.
Het herbergt een brandstofslang, regelt de druk van de brandstof uit het hydrant en filtert de kerosine. En er zit een lift op, want de brandstoftank van grote types vliegtuigen bevindt zich op grote hoogte, onder de vleugel.
Op dit moment is de prijs per liter kerosine ongeveer 1,57 euro per gallon of 41 cent per liter.
Study on Articles 42 and 43 of the General Data Protection Regulation (GDPR) (EU) 2016/679.
De AVG voorziet in een nieuwe figuur, m.n. de functionaris voor gegevensbescherming, ook wel de Data Protection Officer (DPO) genoemd. Sommige verwerkingsverantwoordelijken (en/of verwerkers) zijn verplicht om er een aan te wijzen.
De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is een Europese Privacywet. De AVG regelt dat bedrijven en organisaties persoonsgegevens zorgvuldig verwerken. U moet bijvoorbeeld een goede reden hebben om persoonsgegevens te verwerken. En u mag niet meer persoonsgegevens verzamelen en gebruiken dan echt nodig is.
Kerosine is vloeibaar en weegt 800 kilogram per duizend liter. Waterstof is onder normale atmosferische omstandigheden een gas.