Een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) is een formulier met uw gegevens uit de BRP. U vraagt het uittreksel aan bij uw gemeente. Een uittreksel BRP is hetzelfde als een uittreksel
Je kunt een uittreksel uit de BRP op 2 manieren aanvragen: Digitaal (met DigiD)Aan de balie van het Inwonersplein.Maak hiervoor online een afspraak .
Uw persoonsgegevens of die van uw kinderen inzien
Dan kunt u op MijnOverheid.nl onder 'Persoonlijke gegevens' zien hoe u geregistreerd staat in de BRP. U kunt dit ook voor uw kinderen zien. Daarvoor moet u zich eerst aanmelden met een DigiD. Heeft u geen DigiD?
Hoe werkt het
Doe dit online met DigiD of aan de balie van de gemeente. Aan de balie krijgt u het uittreksel meteen mee. Bij een online aanvraag krijgt u het uittreksel per post. De gemeente stuurt het binnen 3 werkdagen op.
Een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) kost € 24,50. Dit zijn de betalingsmogelijkheden: online: u kunt betalen met iDEAL, Visa of MasterCard. bij een Stadsloket: betaal met uw pinpas of creditcard.
Een *Uittreksel Basis Registratie Personen (BRP) met woonhistorie en burgerlijke staat. Dit uittreksel mag niet ouder zijn dan 3 maanden. Het is belangrijk dat je een uittreksel inclusief woonhistorie aanvraagt. Deze vraag je op bij de gemeente waar je ingeschreven staat.
Uw nationaliteit en de reden voor het verkrijgen of verliezen van de Nederlandse nationaliteit. Het burgerservicenummer, de voornamen en achternaam, het geboorteland en het geslacht van uw partner. Ook de trouwdatum of de datum waarop u een geregistreerd partnerschap bent aangegaan.
De Registratie Niet-ingezetenen (RNI) is bedoeld voor personen in het buitenland die een relatie hebben met de Nederlandse overheid. Ook mensen die korter dan 4 maanden in Nederland verblijven kunnen zich inschrijven in de RNI. Inschrijven in de RNI is niet verplicht.
Online uw gegevens bekijken via MijnOverheid.nl
Via MijnOverheid kunt u controleren met welke gegevens u staat ingeschreven in de BRP.
Je kunt je gegevens uit de Basis Registratie Personen (BRP) zien via MijnOverheid. Ga naar www.mijnoverheid.nl of download de app MijnGegevens. Voor de website en app moet je inloggen met DigiD. Onder het kopje 'Identiteit – Bekijk persoonsgegevens' staan je persoonsgegevens uit de BRP.
De Nederlandse overheid heeft deze gegevens nodig om bijvoorbeeld een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs te kunnen maken.Of om te weten wie mag stemmen bij verkiezingen. Ook kunnen Nederlandse overheidsorganisaties aan de hand van deze gegevens contact met u opnemen.
U schrijft zich bijvoorbeeld uit in de volgende situaties: U gaat emigreren en u blijft permanent buiten Nederland wonen. U gaat meer dan 8 maanden in een jaar buiten Nederland wonen voor werk, studie of stage. U verblijft meer dan 8 maanden in een jaar op uw vakantieadres in het buitenland.
Voor een geboorte, adoptie, huwelijk, echtscheiding, geregistreerd partnerschap of overlijden? Dan kunt u bij de Nederlandse gemeente waar de akte is opgemaakt, een afschrift of uittreksel aanvragen. Om uw afschrift of uittreksel buiten Nederland te gebruiken, is vaak legalisatie nodig.
Voor een internationaal uittreksel betaalt u geen extra kosten.
In het gezinsuittreksel vermelden we de gegevens van de gezinsleden die op een adres wonen. U kunt dit uittreksel niet online aanvragen, maar alleen op afspraak bij het GemeenteLoket.
Wanneer moet ik mij in de Basisregistratie Personen (BRP) laten inschrijven als ingezetene? Komt u langer dan 4 maanden in Nederland wonen, dan moet u zich als ingezetene laten inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP).
Dit doet u bij een gemeente met een loket voor niet-ingezetenen (RNI-gemeente). U krijgt na inschrijving een burgerservicenummer (bsn).
De Registratie Niet-ingezetenen (RNI) is een onderdeel van de Basisregistratie Personen (BRP). In de RNI staan gegevens van personen die in het buitenland wonen en een relatie hebben met de Nederlandse overheid. Iedereen die in de RNI staat, heeft een burgerservicenummer (BSN).
Een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) is een formulier met uw gegevens uit de BRP. U vraagt het uittreksel aan bij uw gemeente. Een uittreksel BRP is hetzelfde als een uittreksel GBA, uittreksel bevolkingsregister of uittreksel persoonsregister. De meeste uittreksels kunt u online en per post aanvragen.
Een uittreksel uit het bevolkingsregister (de Basisregistratie Personen) heeft geen houdbaarheidsdatum. Er staat wel een datum op. Meestal mag een uittreksel maar 3 of 6 maanden oud zijn voor de organisatie die erom vraagt. U vraagt dit na bij de organisatie die het uittreksel van u wil hebben.
Een uittreksel BRP met woonhistorie en aantal personen is nodig als je nu nog géén huurder van de Woonplaats bent. Heb je gereageerd op een woning voor tenminste 3 of 5 personen? Dan is het uittreksel óók nodig als je nu al wel van De Woonplaats huurt.
Via MijnOverheid kunt u een aantal van deze gegevens bekijken. Ook leest u hoe u uw gegevens kunt (laten) aanpassen, als er iets niet klopt. U kunt bijvoorbeeld de volgende gegevens bekijken: Uw inschrijving in de Basisregistratie Personen (BRP)
Hoelang duurt het
Meestal wordt uw inschrijving binnen 4 weken verwerkt. U krijgt per post een bevestiging van uw inschrijving met daarbij een overzicht van uw geregistreerde gegevens en uw burgerservicenummer (bsn).
Een historisch uittreksel is een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) met daarop een overzicht van alle adressen in Nederland waar u hebt gewoond. U kunt het uittreksel aanvragen in de gemeente waar u nu ingeschreven staat.