In Zwitserland, het officieuze land van de tunnels, zijn er zelfs 112 weg- en spoortunnels met een lengte van 1,9 km of meer. Italië telt meer dan 200 snelwegtunnels, hoewel sommige daarvan zich buiten het Alpengebied bevinden.
Er zijn in Noorwegen heel veel tunnels. Wel zo'n 900 stuks. De langste tunnel is maar liefst 24,51km lang en daarmee de langste tunnel ter wereld.
Tunnels. Van de 182 tunnels met een totale lengte van 340,895 kilometer bestaat 174 kilometer tunnel uit twee buizen. Om de verkeersveiligheid te verhogen worden veel tunnels uitgebreid met een tweede buis.
Zwitserland telt ongeveer 1.200 tunnels. Dat is niet verwonderlijk, want de bergen nemen meer dan de helft van het land in beslag en kunnen alleen overgestoken worden met behulp van een tunnelsysteem.
Er zijn in Spanje meer dan 1.700 treintunnels met een totale lengte van meer dan 800 kilometer. Alleen al in de autonome regio Aragón zijn 85 treintunnels te vinden met een totale lengte van 48,6 kilometer.
Italië telt meer dan 200 snelwegtunnels, hoewel sommige daarvan zich buiten het Alpengebied bevinden. Hetzelfde geldt voor Frankrijk, waar veel tunnels ook deel uitmaken van het hogesnelheidsnetwerk van de Grand Nation of het vasteland verbinden met Groot-Brittannië in de vorm van de Eurotunnel.
De tunnel- en spoorwegbouw specialisten van Heitkamp Construction Swiss GmbH hebben 's werelds langste en diepste tunnel gebouwd: de Gotthard Base Tunnel. Deze tunnel is maar liefst 57 kilometer lang en ligt op 2,300 meter diepte.
De geografische ligging in Zwitserland is de reden waarom er zoveel tunnels in het land zijn . Het zijn de Alpen die een soort barrière vormen tussen het noordelijke en zuidelijke deel. De bergen beslaan meer dan de helft van het totale gebied en reizigers kunnen ze alleen oversteken met behulp van een tunnelsysteem.
Tunnels. Om vanuit Frankrijk naar Italië te rijden, kan je via twee tunnels de grens met Italië oversteken: via de Mont Blanc-tunnel bij Chamonix richting Aosta of via de Fréjustunnel bij Modane richting Turijn. De Mont Blanc-tunnel is een smalle tunnel waar vrachtwagens in konvooien door de tunnel rijden.
Alleen al in Oostenrijk zijn er 166 wegtunnels en 29 spoortunnels , elk langer dan 1,5 km. In Zwitserland, het onofficiële land van de tunnels, zijn er zelfs 112 weg- en spoortunnels met een lengte van 1,9 km of meer.
Kokervorming kunstwerk waarmee een (spoor)weg of leiding door een hindernis, of daar onderdoor wordt gevoerd. Tunnels voor het verkeer zijn al heel oud. Zo is bekend dat rond 2160 voor Christus de oudst bekende verkeerstunnel ter wereld werd gegraven onder de Eufraat door in Babylonië.
Reizigers richting Slovenië en Kroatië krijgen vaak te maken met de Karawankentunnel en de daar verplichte tol. De tunnel ligt op de Karawanken autobahn en verbind de landen Oostenrijk en Slovenië met elkaar.
China ð¨ð³ð¨ð³ heeft het grootste aantal tunnels ter wereld. Er zijn 16229 tunnels in China. De grootste tunnel in China is de Bohai Strait Tunnel. Na China heeft Japanð¯ðµð¯ðµ het grootste aantal tunnels ter wereld.
Noorwegen heeft maar liefst 900 tunnels, de langste een bescheiden 24,5 km!
Tunnelbrand in 2001
Op 24 oktober 2001 botsten twee vrachtauto's op elkaar in de tunnel, waarbij brand uitbrak. De veroorzaker van het ongeval was een Turkse chauffeur die onder invloed van alcohol was. Hierbij vielen 11 doden en een groot aantal gewonden.
Zwitserland was al sinds jaar en dag neutraal tijdens conflicten, wat het land tot toevluchtsoord voor vluchtelingen had gemaakt. Dit gold ook voor de ongeveer tweeduizend Joden die na Hitlers machtsovername in 1933 een veilig heenkomen in buurland Zwitserland hadden gezocht.
Met zijn 57 km is de Gotthard-basistunnel de langste spoortunnel ter wereld en de kern van de nieuwe transalpiene spoorlijn AlpTransit. De dubbele enkelsporige hogesnelheidsspoortunnels lopen tussen Erstfeld en Bodio in Zwitserland.
Nucleaire veerkracht ‘ingebouwd in de Zwitserse psyche’
Volgens de Zwitserse wet uit 1963 hebben alle inwoners van het land, inclusief vluchtelingen en buitenlandse werknemers, recht op een plek in een bunker om hen te beschermen tegen bommen en nucleaire straling .
In samenwerking met Rönesans Holding hebben de tunnel- en spoorwegbouwspecialisten van Heitkamp Construction Swiss GmbH de langste en diepste tunnel ter wereld gebouwd, de Gotthard-basistunnel . Deze 57 kilometer lange tunnel ligt op een diepte van 2.300 meter.
Met 16.942 meter is het de langste autotunnel van de Alpen (de langste autotunnel binnen Europa is de Lærdalstunnel in Noorwegen met een lengte van 24,5 km).
De Congo Rivier is ongeveer 4.700 kilometer lang. Dit is vergelijkbaar met de afstand van Nederland naar Egypte! Wat de Congo Rivier ook bijzonder maakt, is dat het de diepste rivier ter wereld is.
Het hele jaar door wordt het verkeer door de Gotthardtunnel gedoseerd om file in de tunnel zelf tegen te gaan. Aan beide kanten van de tunnel staan dan ook stoplichten en zijn er opstelterreinen om het vrachtverkeer te bufferen. In de zomer is drukte en dus file bij de Gotthardtunnel nauwelijks te vermijden.
De Maastunnel, de oudste tunnel van Nederland, is één van de slagaders van Rotterdam.
'Toen we in Zwitserland de Gotthardtunnel inreden was de buitentemperatuur slechts 12°C. De temperatuur liep langzaam op tot meer dan 36°C in het midden van de tunnel. ' 'Dat de temperatuur stijgt kan ik enigszins aannemen, daar er continu warmtebronnen aanwezig zijn: auto's op fossiele brandstof.