Een kettingslot is vrijwel niet open te krijgen. De meeste kettingsloten zijn daarnaast ook nog gemaakt van gehard staal, dus dat is echt geen doen. Het enige middel dat je kunt gebruiken om het slot te openen is een slijptol. Helaas is het zo dat niet iedereen deze in de schuur heeft liggen.
Fietsslot openbreken met een haakse slijper
Het open breken van een fietsslot gaat het makkelijkste met een haakse slijper. Hiermee is elk slot binnen enkele minuten of zelfs secondes geopend. Door slim te slijpen kun je het slot met één snede openen.
In veel gevallen kun je een kabelslot open krijgen met een grote en stevige nijptang of wellicht een betonschaar. Ook andere grote scharen kunnen helpen om het kabelslot door te knippen. Lukt dit niet? Dan kun je altijd nog gebruik maken van een slijptol.
Je doet het met een lockpick – een soort kleine priem – of een zelfgemaakte variant daarop. Zonder sleutel, zonder grof gereedschap dus. Het openen van het kettingslot of ander slot zonder daarbij schade te maken, waarvoor doorgaans de Engelse term lockpicken gebruikt wordt, gebeurt met haast microscopisch gereedschap.
Daarom is het een goed idee om snel in actie te komen bij verlies van je fietssleutel. Een nieuwe, originele sleutel kan je via de website van de slotenfabrikant bijbestellen. Vanwege regelgeving kunt u deze aanvraag alleen zelf doen.
Het speciaal voor het kraken van AXA-ringsloten gemaakte gereedschap staat bij de politie bekend als een 'Poolse sleutel'. De eerste 'Poolse sleutels' doken in Zwolle op. Het werkt als volgt: de dieven slaan het gereedschap in het slot en draaien met een hefboom de sleutel om.
Een slot smeren met slotspray, zoals WD-40 kan het probleem oplossen. Slotspray is naast een preventiemiddel namelijk ook een probleemoplosser. Andere middelen zoals siliconenspray, olijfolie of grafiet kunnen ook helpen als het slot nier meer open gaat.
Het kabelslot en kettingslot zijn aan elkaar gewaagd wat betreft stevigheid en bescherming tegen het doorknippen ervan. Op het vlak van flexibiliteit gaat de voorkeur hier uiteindelijk wel naar het kettingslot omwille van zijn gebruiksgemak.
Goede slotspray vermindert de slijtage van de bewegende delen van het slot, zoals vermeld, juist door het afstoten van vuil, vocht, stof en stuivend zand. Het gebruik van slotspray is simpel. De slotspray is aan te brengen met het standaard geïntegreerde precisie spuitslangetje.
Indien mogelijk open je het oude slot. Als je de sleutels van je AXA ringslot nog bij de hand hebt is het vlotter om eerst het slot te openen. Heb je deze niet meer bij de hand, dan zal je eerst met behulp van een betonschaar, een stevige nijptang of een slijptol het slot moeten openbreken.
In dat geval kan heet water of een slotspray worden gebruikt. Of een föhn om het sleutelgat te verwarmen. Verder kan in dat geval een aansteker uitkomst bieden, waarbij of het sleutelgat of de sleutel zelf wordt verwarmd.
Het is eigenlijk een vrij simpel trucje. Je trekt aan de stang van het slot waardoor er druk op de schijven ontstaat. Vervolgens draai je deze een voor een naar onderen totdat je bij een bepaald getal een soort weerstand voelt. Dit is het cijfer van de code.
Met betrekking tot het kettingslot geldt dat schakels van gehard staal met een minimale dikte van 8 millimeter doorgaans als een goed en duurzaam beveiligingsmiddel tegen diefstal wordt gezien. Het is voor dieven lastig om met een betonschaar een kettingslot met een dergelijke dikke schakel snel door te knippen.
Dit type kabelslot heeft zelf géén slothuis, maar vormt een één-tweetje met het vaste ringslot, dat beschikt over een opening voor deze kabel. Nadat u bij het parkeren van de fiets de kabel om het frame en het liefst óók om een vast object hebt geslagen, klikt u de kabel in het ringslot en draait het geheel op slot.
Een insteekketting is veiliger dan een insteekkabel, al heeft laatstgenoemde weer andere voordelen. Beide typen insteeksloten hebben niet zelf een slotmechanisme, maar 'liften mee' op het mechanisme van het ringslot. Een insteekslot heeft u - net als het ringslot zelf - altijd bij de hand.
Best geteste kettingsloten: Abus
Twee kettingsloten die erg op elkaar lijken zijn als beste getest. Het verschil is dat de Abus Iven twee sterren op de schaal van diefstalbestendigheid heeft en de Abus Ivy maar liefst drie. De laatste is dan ook duurder en flink wat zwaarder.
Een kettingslot is eigenlijk het sterkste type (fiets)slot dat verkrijgbaar is. Vooral als het van gehard staal is gemaakt. Door de constructie met schakels is het onmogelijk om snel en onopvallend een kettingslot open te krijgen.
Een geblokkeerd slot openen. Duw en trek aan de deur terwijl je de sleutel omdraait. Bij oudere deuren moet je vaak de deur bewegen terwijl je met de sleutel speelt omdat de verwrongen deur het slot in een vreemde hoek trekt. Geef druk in elke richting: naar boven, naar beneden, naar je toe, van je weg.
BTW. Wanneer een slotenmaker overdag komt om uw deur schadevrij te openen ligt de prijs vaak tussen de €60 en €100. In de avond of in het weekend is dit tussen de €100 en €150. Voor een nieuwe cilinder zonder certificaat betaalt u afhankelijk van de maatvoering, merk en SKG keuring gemiddeld tussen de €25 en €100.
GRIFFON Slotspray spuitbus 150 ml kopen bij HORNBACH.
Alle type sloten zijn te openen op de één of andere manier, zij het met een betonschaar, slijptol of sterke nijptang. Het is de mate waarin het slot open te breken is die belangrijk is voor de veiligheid van een slot.
Fietssloten van het oer-Nederlandse merk AXA die als 'veilig' worden beschouwd. Dat deze sloten geschikt zijn om uw fiets mee te beschermen tegen diefstal wordt onderschreven door de Stichting ART met een ART-2 certificering.
U kunt via het fietsdiefstalregister nagaan of een fiets als gestolen geregistreerd staat.