Wat is pingelen? Het pingelen van de motor wordt waargenomen als een ratelend en tikkend metaalachtig geluid en is vooral goed hoorbaar bij de lagere motortoeren. Het kan ook bij hogere toeren aanwezig zijn, maar door toename van het motorgeluid is het pingelen dan lastiger waar te nemen.
Het pingelen van de motor is te herkennen aan een kloppende motor. Hierbij ontstaat er zelfontbranding binnenin de motor. Bij het pingelen wordt het brandstof niet door de bougie, maar al in een eerdere stadium door zichzelf ontstoken. Door de verbranding krijgt de zuiger een klap met pingelen als gevolg.
Het pingelen van de motor (ook wel detoneren of kloppen van de motor genoemd) is de zelfontbranding in een benzine- of gasmotor. Wanneer de motor pingelt, wordt het brandstof niet door de bougie ontstoken, maar ontsteekt het op een eerder tijdstip uit zichzelf.
Dieselmotoren. Pingelen kan enkel bij een mengselmotor optreden, omdat dit type motor werkt met een gecontroleerde verbranding die geïnitieerd wordt door een vonk van de bougie. Zelfontbranding van het gasmengsel betekent dat de verbranding te vroeg gebeurt.
Nadieselen is de naam voor het fenomeen van een motor die na het uitzetten van het contact toch door blijft lopen. De motor loopt dan vaak onregelmatig wat leidt tot het schudden van de auto. Nadieselen kan tal van oorzaken hebben. Vaak ontstaat dit bijvoorbeeld doordat een brandstof afsluitklep niet goed werkt.
Wat is nadieselen? In de cilinders komt na verloop van tijd koolaanslag door verbranding van olie. Normaal kan dit geen kwaad omdat deze koolaanslag na een bepaalde dikte afbladdert en de uitlaat weer verlaat. Deze koolaanslag wordt bevorderd wanneer de motor wat meer olie verbruikt door motorslijtage.
De koolresten kunnen voor veel schade zorgen, ze kunnen namelijk ook voor het pingelen in de motor zorgen, lees hier meer. Nadieselen is ook zeer schadelijk, de zuigers staan namelijk niet in de positie om een explosie te kunnen op vangen.
Het stotteren van de auto heeft veelal te maken met verontreinigde onderdelen. Dit betekent dus dat je er ook voor kan zorgen dat deze onderdelen gereinigd worden. Als je weet wat er precies vervuild is dan kan je hiervoor een additief kopen zodat dit onderdeel gereinigd kan worden.
Oorzaken schokken auto bij optrekken/wegrijden
Wanneer uw auto alleen schokt wanneer u wilt wegrijden dan is de kans groot dat het iets te maken heeft met de ontsteking. Dit kan bijvoorbeeld een probleem zijn met de bobine of de bougie. Een andere mogelijke oorzaak is vervuiling van de injectoren of de luchtinlaat.
De vaste voorontsteking moet volgens de specificaties van de motor worden ingesteld maar zal in de praktijk meestal ergens tussen de 6 en de 16 graden worden ingesteld.
Detonatie treedt ook op wanneer het vlamfront geen tijd heeft om alle samengedrukte brandstof te ontsteken. Nadat de brandstof ontsteekt is er dus een risico dat niet ontstoken brandstof vanzelf ontbrandt. Er botsen dan 2 (of meerdere) vlamfronten tegen elkaar op. Dit veroorzaakt de meeste problemen en schade.
Dit is het ontstekingstijdstip, dat vroeg genoeg moet plaatsvinden, zodat de daadwerkelijke verbranding van het brandstof-luchtmengsel op tijd gebeurt. Het aangevoerde brandstof-luchtmengsel heeft in de verbrandingsruimte namelijk enige tijd nodig voor de verbranding.
Octaangetal (RON):
Het geeft de klopvastheid van de benzine aan. (RON = Research Octane Number). Er zijn in de Benelux twee soorten benzine te koop: RON (Euro) 95 en RON 98 (Super). In Duitsland vinden we ook nog loodvrije benzine met het octaangetallen 91 en 102.
De 5in1 octaan booster staat bekend om zijn verbluffende prestaties. Na het toevoegen van de octaan booster, wordt het motorgeluid minder, neemt het vermogen toe en de octaan booster zorgt ook voor minder trillingen. Bij herhaaldelijk gebruik van de 5in1 octaan booster zal ook het verbruik aanzienlijk minder worden.
Nagelen ontstaat bij een diesel als de verbranding van de branstof in de cilinders niet goed plaatsvindt en is te vergelijken met pingelen bij benzinemotoren.
Een gemiddelde (nieuwe) set bougies moet ongeveer 50.000 kilometer mee gaan. Bougies van edelmetaal gaan vaak ook nog wel 75.000 kilometer mee. Het is verstandig om bougies te vervangen na 50.000 tot 60.000 kilometer.
Wanneer een bougie versleten is, dan kunt u dit vaak herkennen aan een aantal symptomen. Het meest voorkomende symptoom is een hapering van de ontsteking. En in sommige gevallen zal de auto zelfs helemaal niet meer starten. Voor de ontbranding van de motor zullen de bougies namelijk moeten vonken.
Kosten auto bougie vervangen
Bougies zijn al verkrijgbaar vanaf een paar euro per stuk afhankelijk van de kwaliteit. Besteed je het uit dan ben je tussen de 100 en 200 euro kwijt.
Kosten bobine vervangen
Er bestaan veel verschillende bobines. Daarom is het lastig aan te geven hoe hoog de kosten zijn voor het vervangen van een bobine, dit kan verschillen per merk en type auto. De kosten voor het laten vervangen kunnen dus verschillen tussen de 100 en 300 euro.
Zoals alle filters zijn ook brandstoffilters aan natuurlijke slijtage onderhevig en moeten daarom regelmatig worden vervangen. Het vervangen vindt normaal gesproken om de ca. 60.000 km plaats. Verstopping in de filters merk je vaak alleen door een onjuiste motorfunctie en verminderd vermogen.
De bougie is een onderdeel van het ontstekingssysteem van een verbrandingsmotor. De bougie ontsteekt het samengeperste lucht-brandstof mengsel in de verbrandingsmotor door middel van een elektrische vonk.
simpel gezegd: Later zetten bevorderd hogere toerentallen ,te laat zorgt voor een matte en krachteloze motor. Vroeger zetten bevorderd de lagere toerentallen ,te vroeg maakt de motor narrig en brommig en zorgt voor veel gevaarlijke warmte.
De verbranding van het gecomprimeerde mengsel gaat razendsnel. Sommige motoren halen tegenwoordig bijna 17.000 tpm, en dat betekent dat er in elke cilinder meer dan 140 verbrandingen per seconde plaatsvinden! Een verbranding duurt dan ook maar twee milliseconden.
Een Renault bobine pen is een spoel die de bougie laat vonken.