Een goede strategie is uitvoerbaar voor de onderneming, de te nemen strategische stappen zijn een logische uitbouw van tenminste een aantal sterktes van de onderneming. Een team managers voor wie de realisatie van de strategie samenvalt met hun persoonlijke doelstellingen, ook in termen van beloning.
De betekenis. Strategie is een plan van aanpak om korte, middellange en lange termijn doelen te bereiken. In het bedrijfsleven bestaan over het algemeen drie types strategieën. De corporate strategie bepaalt de strategische doelen van het algehele bedrijf.
Volgens Michael Porter zijn er drie mogelijke bedrijfsstrategieën: een strategie die zich richt op 'uniek zijn' (differentiatiestrategie), een strategie die zich richt op 'de goedkoopste zijn' (kostenleiderschap) en een strategie die zich richt op een nichemarkt (focusstrategie).
Ontwikkel een plan—Identificeer wat je moet doen om je doelen te bereiken. Voeg hier een tijdlijn aan toe en communiceer duidelijk over rollen en verantwoordelijkheden. Voer het plan uit en beheer het—De uitvoering van een plan zet ideeën om in zinvolle actie. Implementeer je plan en houd je voortgang bij.
Management professoren Treacy en Wiersema constateren drie verschillende waardestrategieën die organisaties kunnen hanteren om toegevoegde waarde te creëren en zich te onderscheiden van haar concurrenten; product leadership, operational excellence en customer intimacy.
Strategie is de manier waarop een organisatie op lange termijn (langer dan één jaar) haar doelstellingen realiseert. Strategie is in feite de weg die een organisatie bewandelt, een koers die het bedrijf heeft uitgezet, om daarmee de gestelde doelen te bereiken.
Kortom, strategie is van cruciaal belang voor het succes van een organisatie. Het bepaalt de richting van de organisatie, kan leiden tot een concurrentievoordeel en beter rendement op investeringen, kan helpen om te gaan met veranderingen in de omgeving en moet goed worden geïmplementeerd om succesvol te zijn.
Een strategie is een plan om een doel te bereiken.Een tactiek is het geheel van acties op weg naar dat doel.
Strategische vragen dwingen je om uit te zoomen en naar het grotere plaatje te kijken. Bij dit soort vragen gaat het om het proces van strategisch denken. Met zaken als de lange termijn doelen, het in beeld brengen van de belangen die er zijn en het in kaart brengen van de prioriteiten.
Een strategische of algemene doelstelling voldoet aan de volgende criteria: Ze heeft een aantoonbare link met de conclusies uit de gegevensanalyse (SWO-ART, SWOT enz.)en de beleidsopties. Het verwezenlijken van de doelstelling vereist interventies op meerdere niveaus en/of afdelingen in de organisatie.
Een marketingplan maken
Aan de hand daarvan ga je aan de slag met de marketingmix, welke bestaat uit 5 P's: product, prijs, plaats, promotie en personeel. De keuzes die jij maakt op deze vijf gebieden bepalen hoe jij je product/dienst in de markt gaat zetten: zo werk je concreet toe naar jouw marketingplan.
4 C's. Product, prijs, plaats en promotie waren ooit markt- en marketingdekkend, maar zijn dat in deze digitale era niet langer. Het gaat nu om de vier C's: Customer's Solution, Cost to Customer, Convenience en Communication.
De visie bepaal je als eerste. Hierin kijk je naar wat je met je onderneming wilt bereiken. Vanuit daar kun jij een missie gaat uitstippelen.
De zes P's staan voor: Product, Prijs, Proces, Personeel, Promotie en Plaats.
De vier P's van marketing (product, prijs, plaats en promotie) worden ook wel de marketingmix genoemd. De 4 P's van de marketingmix zijn belangrijk omdat ze je helpen het kader voor je marketingstrategie vast te stellen.
Om de engagement van een medewerker te maximaliseren, maken we een onderscheid tussen 3 typen doelstellingen: business doelstellingen, persoonlijke doelstellingen korte termijn en persoonlijke doelstellingen lange termijn.
De missie is het fundament onder de organisatie en de visie is de manier hoe je de missie handen en voeten kan geven. De meeste organisaties beschrijven in hun visiedocument ook de doelstellingen die ze willen halen, de doelstellingen die logisch voortvloeien uit de visie, ook wel de strategie genoemd.
Wat is een strategische planning? Een strategische planning bepaalt de koers van een organisatie en legt de basis voor de dagelijkse besluitvorming. Strategische planning is een continu proces, waarin wordt bepaald hoe de organisatie zich op lange termijn positioneert en gaat ontwikkelen.
Onder strategische onderwerpen verstaan wij onderwerpen die pas op de lange termijn spelen, maar wel grote gevolgen kunnen hebben voor de organisatie.
Een strategisch plan is dus een plan waarin de aanpak en werkwijze beschreven staat hoe je bepaalde doelen bereikt. Mogelijke inhoud: Welk beleid moet je ontwikkelen om de doelen te bereiken? Hoe en op wat voor wijze wil je de organisatiedoelen verwezenlijken?
Training: Strategische gespreksvoering
Je oefent met behulp van een acteur ideeën, meningen en informatie in begrijpelijke taal aan anderen over te brengen en belangrijke informatie op te pikken uit gesprekken. Je leert door te vragen en jezelf duidelijk uit te drukken.