Voor een ticket via sms stuur je de boodschap DL naar 4884. Een ticket via sms is 60 minuten geldig, vanaf ontvangst ervan.
Je kan je bus- of tramticket voor De Lijn gewoon via sms kopen. Stuur voor het opstappen DL per sms naar 4884. Kort daarna ontvang je een sms als bevestiging voor je vervoersbewijs.
Na het zenden van een korte code naar het nummer 4884 ontvangt de verstuurder een sms, die vervolgens als vervoerbewijs kan worden gebruikt in bussen en trams van De Lijn. Het ticket blijft een uur geldig, ongeacht het aantal gereisde zones.
Neen, je kan niet meer bij de chauffeur betalen.
Vanaf nu beschikken alle bussen over een betaalsysteem waarmee reizigers kaartjes kunnen betalen met pin of creditcard. Ook zonder OV-chipkaart kun je dus gemakkelijk reizen met de bus. Let wel goed op de pinbon, dit is samen met het kaartje wat je van de buschauffeur ontvangt het officiële vervoerbewijs.
Op de bussen en trams zelf zal contactloos betaald kunnen worden met de bankkaart of met een app op je telefoon. Dat zijn de app van je bank of Apple Pay en Google Pay. De betaling gebeurt concreet door je bankkaart of telefoon tegen een console in het voertuig te houden.
Reizen met de bus kan ook zonder OV-chipkaart. Losse kaartjes zijn er in verschillende vormen: een papieren kaartje, een e-ticket en een m-ticket. Een aantal kaartjes hieronder kun je direct als e-ticket bestellen, andere kaartjes zijn alleen te koop bij verkooppunten of bij de buschauffeur.
Het goedkoopste ticket om een enkele rit te maken met openbaarvervoermaatschappij De Lijn wordt vanaf 1 april 25 procent duurder. De prijs van het m-ticket gaat van 2 naar 2,5 euro. Ook sommige andere tarieven zullen stijgen. De regering trekt de ritprijs over de verschillende ticketsoorten gelijk.
Controleer dan of de instelling premium smsdiensten geblokkeerd staat op Mijn Simpel. Onder het kopje sim & instellingen kun je dit controleren. Staat de instelling niet geblokkeerd? Mogelijk heb je dan het Plafond of Gebruikslimiet bereikt of een onbetaalde factuur.
Als organisatie koopt je een saldo aan sms-tickets (€ 2,50/ticket). Die kunnen jouw medewerkers gebruiken voor hun woon-werkverplaatsingen of hun dienstverplaatsingen. Je kiest: welke medewerkers deze sms-tickets kunnen gebruiken.
Voor je kan betalen met je Android smartphone, moet je de NFC-functie activeren op je toestel. Dat doe je via Instellingen > Draadloos en Netwerken > Contactloze betaling. Kies nu welke app je wil gebruiken om draadloos te betalen. Zoals Google Pay, bijvoorbeeld.
Contactloos betalen met je gsm kan op 2 manieren: via NFC of via een QR code. Voor het contactloos betalen met NFC heb je een smartphone met NFC nodig. Dit veilige type chip zit bijvoorbeeld ook in je bankkaart verwerkt. Schakel NFC in via het instellingen menu.
Contactloos betalen is mogelijk dankzij de Near Field Communication-technologie. Dat is een contactloze communicatiemethode tussen twee apparaten, meestal met een bereik van ongeveer tien centimeter. Als klant moet je gewoon je smartphone in de buurt van de betaalterminal houden om je aankopen te betalen.
Afhankelijk van je persoonlijke situatie kan je recht hebben op korting of reis je zelfs gratis. Kinderen jonger dan 6 jaar reizen gratis maar moeten steeds vergezeld worden door een betalende reiziger van minstens 12 jaar. Een betalende reiziger mag maximaal 4 kinderen jonger dan 6 jaar gratis meenemen.
Het is een pas met daarin een NFC-chip. Met de pas kan bij verschillende vervoerders worden ingecheckt en uitgecheckt. Dit doet u door de pas tegen een chipkaartlezer te houden aan het begin en einde van uw reis. Op de pas laadt u een saldo.
Deze dagkaart kost € 12,00.
Het NS e ticket is 1 euro goedkoper dan een kaartje via de kaartautomaat op het station. Een kaartje via de kaartautomaat op het station heet nu een 'eenmalige OV-chipkaart', en je betaalt 1 euro extra.
Leeftijdskorting. Kinderen jonger dan 4 jaar reizen gratis. Kinderen van 4 t/m 11 jaar hebben recht op 34% korting als ze op saldo met de bus reizen.
Een ticket van De Lijn kopen voor de bus, tram en metro kan rechtstreeks via de Payconiq by Bancontact-app . Zowel het kopen, betalen als achteraf tonen van het De Lijn ticket, gebeurt rechtstreeks in de app. Gemakkelijk, snel en veilig!
Contacteer De LijnInfo op het nummer 070 220 200 of via het contactformulier ((opent in nieuw venster)) op de website. U kunt er terecht voor: de dienstregelingen van trams en bussen van De Lijn, het aanbod voor Vlaanderen en Brussel.