Wilt u weten uit welk jaar het voertuig komt bijvoorbeeld? Als u het kenteken heeft, kunt u dit ook opvragen met de RDW-kentekencheck.
De leeftijd van jouw auto kun je terugvinden op jouw kentekenbewijs bij 'datum eerste toelating'. Nog makkelijker: vul in het aanvraagformulier jouw kenteken in. Dan zie je direct uit welk jaar jouw auto komt. Je kan ook altijd even je kenteken checken bij de RDW.
In het kentekenregister staan gegevens van voertuigen geregistreerd.Zoals het merk van het voertuig.Maar ook de vervaldatum van de algemene periodieke keuring (apk).En het zuinigheidslabel.
Het Voertuig Identificatie Nummer (VIN) of het chassisnummer dat op elke auto te vinden is zorgt ervoor dat er wel een onderscheidt gemaakt kan worden. Het is een uniek en 17 tekens lang. Op het chassisnummer is veel informatie over de auto terug te vinden zoals bouwjaar, motortype en gewicht.
Tussen 1 januari 1906 en 1 januari 1951 waren de kentekenplaten op voertuigen niet alleen persoonsgebonden, maar ook per provincie verschillend. Elke provincie kreeg een letter uit het alfabet, voor Limburg was dat de P.
De huidige nummerborden zien er zo uit: x-999-xx . Zij behoren tot de 10e serie nummerborden, ingegaan in 2019. Hoe het nummerbord van de auto eruit ziet, zegt dus iets over de periode waarin de auto is toegelaten op de weg. Voor 2019 is bijvoorbeeld serie 9 van kracht, bestaande uit xx-999-x.
Nieuwe kentekenreeks 2023
Nieuw geregistreerde personenauto's krijgen in de nabije toekomst een kenteken met de combinatie XXX-99-X. Drie letters dus, twee cijfers en afsluitend weer een letter.
Elk voertuig heeft een voertuigidentificatienummer (VIN). Dit nummer geeft het voertuig een unieke identiteit. Wij geven een voertuig alleen een kenteken als het VIN bekend is.
Voor personenauto's zijn de volgende medeklinkers toegestaan: G, H, J, K, L, N, P, R, S, T, X en Z. Vanaf kentekenserie 11 worden de medeklinkers L en T niet langer gebruikt voor personenauto's.
Een chassisnummer wordt ook wel eens het framenummer of het voertuigidentificatienummer (VIN) genoemd. Welke naam je het ook wilt geven, het chassisnummer is een unieke code die alle voertuigen moeten hebben. De code is altijd uniek. De code verandert nooit, ook niet als de auto bijvoorbeeld een nieuwe eigenaar krijgt.
Autoredacteur Niek Schenk: ,,Ja, u mag gerust een paar voertuigen op uw naam registreren of verzekeren. Er geldt in principe geen limiet, maar als het er veel worden, kan er bij autoriteiten een belletje gaan rinkelen en worden onderzocht of hier geen sprake is van malafide handel of identiteitsfraude.
Antwoord van Jos
Wanneer uiteindelijk deze duplicaatcode 1 voor u de enige twijfel is, durf ik deze gerust weg te nemen. Vanaf 2008 wordt deze uitsluitend afgegegven wanneer de kentekenplaten zijn verdwenen. Dat kan dus na verlies of diefstal van de platen zijn.
Dat hangt een beetje af van het aantal kilometers dat u zelf op jaarbasis gaat rijden. Over het algemeen kunnen we zeggen dat bij veel kilometers op jaarbasis de kilometerstand belangrijker is. Bij weinig kilometers op jaarbasis zal het bouwjaar zwaarder wegen. Na 7 jaar 140.000 km is 20.000 km/jaar.
Een grijs kenteken is niet letterlijk grijs. Een bestelauto heeft gewoon een geel nummerbord, te herkennen aan de beginletter B of V. De term stamt nog uit de tijd dat het kentekenbewijs deel I van een bestelauto grijs was. Inmiddels is dat groen.
Het eerste kenteken is in 1951 uitgegeven in Nederland. Een nummerbord heeft altijd zes letters of cijfers die uiteenlopend worden uitgegeven.
Op sommige kentekenplaten zie je een klein cijfer extra staan, boven of onder een streep tussen de letters en cijfers. Dat is de duplicaatcode.
Luxe kentekenplaten zijn nummerborden waarbij de letters en cijfers met kunststof tekens op de kentekenplaten worden gelegd. Vandaar dat deze nummerplaten ook wel opgelegde platen worden genoemd. Deze methode zorgt voor een reliëf op de kentekenplaat, wat een luxe uitstraling met zich meebrengt.
De laatste tekens, die van positie 10 tot en met 17, worden de VIS-code genoemd, wat staat voor Vehicle Indicator Section. Het teken op de 10de positie staat daarbij voor het bouwjaar en teken 11 is de fabriekscode. Dat deel van het chassisnummer bevat dus informatie die specifiek is voor het voertuig.
In de eerste drie karakters wordt de World Manufacturer Identification (WMI) aangeduid, in de volgende zes karakters de Vehicle Description Selection (VDS) en in de laatste acht karakters de Vehicle Idicator Selection (VIS).
Het bestaat meestal uit acht tekens, gerekend vanaf het einde van het VIN-nummer. Dit is informatie zoals het bouwjaar en de plaats van assemblage. Zij worden achtereenvolgens gecodeerd op posities 10 en 11. De resterende cijfers bepalen het serienummer van het voertuig.
Benieuwd naar de toekomst van Nederlandse kentekens? In 2024 wordt de GBB-01-B serie geïntroduceerd, een verfrissende verandering na de X-609-RJ serie van 2023. Lees alles over de evolutie van Nederlandse kentekens sinds 1951 en ontdek waarom het eerste kenteken van de nieuwe serie mogelijk halverwege juni verschijnt.
Zie je een combinatie als 99-XX-XX, dan weet je dat de auto tussen 2000 en 2008 op kenteken is gezet. Sinds 2019 wordt de kentekencombinatie X-999-XX gehanteerd.