Via www.volgjezorg.nl kun je een overzicht opvragen van de zorgverleners die jouw gegevens hebben ingezien. Je kunt onder andere zien: Welke zorgverleners hebben jouw medische gegevens aangemeld. Welke zorgverleners hebben jouw medische gegevens opgevraagd via het LSP.
De groep van mensen die inzage in dat dossier mogen hebben, is: de patiënt zelf, de vertegenwoordiger bij een wilsonbekwame patiënt, de behandelend arts en het behandelteam van de betrokken patiënt voor zover zij die inzage nodig hebben voor hun deel van de behandeling of verpleging.
Een patiënt heeft recht op inzage in, en een afschrift van (een deel van) zijn medisch dossier1. Dit geldt ook voor elektronische inzage en een elektronisch afschrift van het dossier2. Als een patiënt verzoekt om zijn dossier in te zien of hier een afschrift van te krijgen, moet u aan dit verzoek voldoen.
U kunt vragen om vernietiging van (een deel van) uw medisch dossier. Bijvoorbeeld als u niet wilt dat uw gegevens worden bewaard. Uw arts moet dit in de regel binnen 1 maand doen.
Jouw ouders mogen jouw medisch dossier inzien. Dit is wel afhankelijk van je leeftijd. Als je 16 jaar bent mogen je ouders jouw dossier niet inzien. Behalve als je daarvoor toestemming geeft.
In een medisch dossier staan de gegevens over uw gezondheid, zoals de diagnose en de medicijnen die u slikt. Uw zorgverlener houdt het medisch dossier bij. Zo'n zorgverlener is bijvoorbeeld uw arts, uw apotheker of uw fysiotherapeut. Als meerdere zorgverleners u behandelen, zijn er meerdere dossiers.
Algemene bewaartermijn medisch dossier
Uw arts moet uw medische dossier minstens 20 jaar bewaren. Die termijn geldt vanaf de laatste wijziging in uw dossier.
Sinds 1 juli 2020 kunt u uw medische gegevens online bekijken. Dit kan via een beveiligde website (of app). Die website (of app) laat uw gegevens uit het computersysteem van de huisarts zien. U logt in en kunt dan veilig uw gegevens bekijken.
In 1996 heeft de toenmalige Nationale Raad voor de Volksgezondheid in een advies gesteld, dat de arts niet de eigenaar is van het medisch dossier in de betekenis die het burgerlijk recht geeft aan die term. De arts is bewaarnemer van het dossier en verantwoordelijk voor het behoud ervan.
U mag nabestaanden in principe geen inzage geven in het medisch dossier van een overleden patiënt. Ook mag u hier geen afschrift van geven. Alleen als er sprake is van een uitzondering, mag u gegevens uit het dossier verstrekken.
Geheimhoudingsplicht. Mensen die vanwege hun beroep met medische gegevens werken, zijn gebonden aan een geheimhoudingsplicht. Dat betekent dat zij in principe geen gegevens van een patiënt aan anderen mogen verstrekken. Voor verschillende soorten beroepen gelden verschillende soorten geheimhoudingsplicht.
Medische gegevens zijn een bijzondere vorm van persoonsgegevens. Bij de verwerking van deze gegevens is voorzichtigheid geboden. Medische persoonsgegevens zijn bijzondere persoonsgegevens. Het verwerken daarvan is in principe verboden.
Vanaf 1 juli 2020 verplicht de overheid elke zorgorganisatie om iedereen gratis en digitaal toegang tot hun medisch dossier te geven. Het kan zijn dat jouw huisarts, ziekenhuis, fysiotherapeut, psycholoog, gynaecoloog of kraamhulp een patiëntportaal heeft waarop jij kan inloggen.
De medische informatie, die nodig is voor het onderzoek van de verzekeringsdekking, kan de verzekeraar effectief opvragen. De verzekeringsdekking is immers beperkt. Elk verzekeringscontract omvat ook uitsluitingen. De verzekeraar moet bijgevolg kunnen nakijken of uw aanvraag effectief binnen haar verzekering valt.
Een geneeskundige verklaring mag alleen worden afgegeven door een onafhankelijke arts. Deze arts kan een onafhankelijke beoordeling maken van de situatie. In veel gevallen is het verstandig de patiënt te verwijzen naar een arts die de criteria kent voor het toewijzen van de desbetreffende voorziening.
Alleen betrokken zorgverleners en de patiënt hebben inzage in het medisch dossier. Dit is volgens de Wet op de Geneeskundige Behandelovereenkomst (WGBO). Als iemand overleden is, heb je als familie geen recht om in het dossier van een familielid te kijken.
Inloggen met DigiD
Uw Patiëntenportaal is bereikbaar via mobiele telefoon, computer of tablet. U logt in met behulp van uw DigiD-code. Na inloggen ontvangt u voor de veiligheid een SMS-verificatiecode op uw mobiele telefoon. Als u die invoert, krijgt u toegang tot uw ZorgSaam Patiëntenportaal.
Is in het dossier ook informatie opgenomen over een andere persoon en zou diens privacy worden geschaad als u die informatie aan uw patiënt zou geven? Dan hoeft u de patiënt geen inzage te geven in (dat deel van) het medisch dossier en hoeft u hier ook geen afschrift van te verstrekken.
Huisartsen, apotheken en medisch specialisten kunnen via het LSP alleen gegevens inzien over de door de apotheek verstrekte medicatie. Huisartsen op de huisartsenpost kunnen ook een samenvatting van het dossier van jouw huisarts raadplegen.
EPD staat voor elektronisch patiëntendossier. Dit is een elektronisch systeem, waarin zorgprofessionals zoals artsen, medisch specialisten, verpleegkundigen en psychiaters medische gegevens van patiënten opslaan en verwerken. In het Elkerliek ziekenhuis houden we per patiënt één allesomvattend EPD bij.
Een elektronisch patiëntendossier is een softwaretoepassing waarbij medische patiëntgegevens in digitale vorm worden bewaard en beschikbaar worden gemaakt. Het doel hiervan is meestal het huidige of toekomstige zorgproces rondom een patiënt te ondersteunen. De afkorting is EPD.
Na verloop van 15 jaar moet de arts deze gegevens vernietigen. Deze bewaartermijn en vernietigingsplicht gelden ook voor dossiers van overleden patiënten. 15 jaar geldt. De KNMG roept artsen meer in het algemeen op voorlopig geen medische dossiers te vernietigen.
Een medisch behandeldossier moet twintig jaar worden bewaard, te rekenen vanaf het tijdstip waarop de laatste wijziging in het dossier is aangebracht1. Hierna moet het dossier in beginsel worden vernietigd.
Er is op grond van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) geen concrete bewaartermijn voor persoonsgegevens. Organisaties bepalen zelf hoe lang zij persoonsgegevens bewaren. Hierbij kijken zij naar hoe lang de gegevens nodig zijn voor het doel waarvoor deze zijn verzameld of worden gebruikt.